Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmelader til Leaf 2018.

Startet av zaphod1001, onsdag 21. februar 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Vesterskog



Sitat fra: Rio på søndag 11. mars 2018, klokken 20:53
Vesterskog: Nei, det er ikke sludder. Det er fakta. Det er så ofte det samme fra folk som er nye.

Kjøretøy i Norge kjører i gjennomsnitt 33 km i døgnet.

Dersom du skal ut på langtur (dvs. lengre enn rekkevidden til bilen) hjelper det fint lite med raskere lading HJEMME - du trenger det der du reiser.

Har du 3,6 kW lading, så lader du 36 kWh på 10 timer (mens du sover), hvilket vil si at selv et 30 kWh batteri er fullt.

Og ja, jeg vet det finnes de som kjører 300 km/døgnet daglig. De utgjør ca 0% av befolkningen.

Nja, jeg benekter ikke at det snittet er fakta. Men om det er snittet av alle kjøretøy f. Eks registrert er det irrelevant. Om det er snittet av alle el-bilar kan det til en viss grad være relevant.

Det som er viktig er hvilken bil ein har tilgang til og hvor langt ein har behov for å kjøre ein kvardag i uka på vinteren.

Skal folk omfavne el-bilar må det være greit tilpassa det livet og behovet ein har.

Eg kan bruke egen familie som eksempel, me har ikkje hatt bilen lengre enn 4 vintermånedene og har stort sett klart oss med 10a lading. Men har og måtta tatt bensin bilen unødvendig fordi ein ikkje stolte på rekkevidde. Me vil jo bruke leafen men må jo få det til å gå opp i kvardagen.

For det budsjettet me hadde til bil var det den rekkevidda me fekk

Nå er det etterkvart mange leafer på brukt salg til rimelige priser. Derfor blir det mer og meir aktuelt for småbarnsforeldre samtidig som det ofte er de som
1 har minst fleksibel timeplan
2 straffes hardest av bommer
3 har minst anledning til å ta buss
4 farter mest med barn på kveldene.

Skal ein få med desse på bruktmarkedet må det være muligheter

Det at man bare skal ta femten minutter på hurtiglader ein travel ettermiddag selger lite el-bil

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


leafnor

Ja, det er de med lite batteri som krever rask lading.
I det store og hele, jo større batteri, jo mindre ladeeffekt er det behov for hjemme.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jkirkebo

#78
Sitat fra: Rio på søndag 11. mars 2018, klokken 20:53
Vesterskog: Nei, det er ikke sludder. Det er fakta. Det er så ofte det samme fra folk som er nye.

Kjøretøy i Norge kjører i gjennomsnitt 33 km i døgnet.

Dersom du skal ut på langtur (dvs. lengre enn rekkevidden til bilen) hjelper det fint lite med raskere lading HJEMME - du trenger det der du reiser.

Du vet det finnes ting mellom småturer og langturer. Jeg kjører i snitt 76km per dag. Men jeg kjørte 200km i går, skal kjøre 200km i dag og 200km i morgen. Så blir det to dager uten kjøring av betydning før jeg skal kjøre 330km på fredag.

Fra jeg kom hjem etter kjøringen i går og til jeg starter i dag gikk det 9 timer. 6A hadde vært totalt ubrukelig, det hadde gitt meg under 50km med lading minus tap ved forvarming. 16A holder som regel, men innimellom må jeg dra på med en del mer.

EDIT:Tabbet meg ut ved å kun lade på 16A i går kveld. Skulle tatt den ekstra kostnaden på effektavgiften og fyrt opp alle 32A. Hadde bare 200km i morges, noe som normalt holder. Men det var elendig vær (kraftig motvind og masse snø i veibanen) så jeg brukte 350Wh/km inn til Oslo. Kom fram med bare 35km rekkevidde igjen. I tillegg var alle ladeplassene opptatt :( Så nå blir det en halvtimes CHAdeMO-lading i ettermiddag så jeg rekker fram til Tesla SC på Råde. Går nok en time ekstra pga. dette :( Blir raskere lading i kveld ihvertfall, skal ha ladet til 90% før jeg gjør samme tur i morgen. Regner med å ha 10-11 timer å lade på så rundt 28A burde holde.
Hadde jeg bare hatt 16A ville neste dags kjøretur begynt med ca. 150km på batteriet og jeg ville vært avhengig av bedre vær enn i dag for i det hele tatt å klare de 10 milene uten hurtiglading. Samt ladeplass for å komme hjem igjen uten hurtiglading.

Konklusjon: 16A er et absolutt minimum om man faktisk kjører litt og ikke har et helt jevnt og gjennomsnittlig kjøremønster hver dag. Man sparer fort inn på å kunne lade raskere, et par timers hurtiglading i måneden pga. for treg lading hjemme koster nesten 3000,- pr. år ekstra...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mdeekay

#79
Det er også mulig å få 20A ladere. Jeg kjører 160 km hver dag og 20A er veldig bra i vinter for å få nok strøm om natten.
Det er en 32A lader fra salto som blitt innstilt til 20A.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. mars 2018, klokken 03:18
Sitat fra: Rio på søndag 11. mars 2018, klokken 20:53
Vesterskog: Nei, det er ikke sludder. Det er fakta. Det er så ofte det samme fra folk som er nye.

Kjøretøy i Norge kjører i gjennomsnitt 33 km i døgnet.

Dersom du skal ut på langtur (dvs. lengre enn rekkevidden til bilen) hjelper det fint lite med raskere lading HJEMME - du trenger det der du reiser.

Du vet det finnes ting mellom småturer og langturer. Jeg kjører i snitt 76km per dag. Men jeg kjørte 200km i går, skal kjøre 200km i dag og 200km i morgen. Så blir det to dager uten kjøring av betydning før jeg skal kjøre 330km på fredag.

Fra jeg kom hjem etter kjøringen i går og til jeg starter i dag gikk det 9 timer. 6A hadde vært totalt ubrukelig, det hadde gitt meg under 50km med lading minus tap ved forvarming. 16A holder som regel, men innimellom må jeg dra på med en del mer.

EDIT:Tabbet meg ut ved å kun lade på 16A i går kveld. Skulle tatt den ekstra kostnaden på effektavgiften og fyrt opp alle 32A. Hadde bare 200km i morges, noe som normalt holder. Men det var elendig vær (kraftig motvind og masse snø i veibanen) så jeg brukte 350Wh/km inn til Oslo. Kom fram med bare 35km rekkevidde igjen. I tillegg var alle ladeplassene opptatt :( Så nå blir det en halvtimes CHAdeMO-lading i ettermiddag så jeg rekker fram til Tesla SC på Råde. Går nok en time ekstra pga. dette :( Blir raskere lading i kveld ihvertfall, skal ha ladet til 90% før jeg gjør samme tur i morgen. Regner med å ha 10-11 timer å lade på så rundt 28A burde holde.
Hadde jeg bare hatt 16A ville neste dags kjøretur begynt med ca. 150km på batteriet og jeg ville vært avhengig av bedre vær enn i dag for i det hele tatt å klare de 10 milene uten hurtiglading. Samt ladeplass for å komme hjem igjen uten hurtiglading.

Konklusjon: 16A er et absolutt minimum om man faktisk kjører litt og ikke har et helt jevnt og gjennomsnittlig kjøremønster hver dag. Man sparer fort inn på å kunne lade raskere, et par timers hurtiglading i måneden pga. for treg lading hjemme koster nesten 3000,- pr. år ekstra...

Ingen sier det ikke finnes unntak. Det finnes de som "trenger" en 50 kW hurtiglader hjemme også. ;)

16 A i 11 timer er litt under 40 kWh, som gir 200 km dersom man kjører normalt. Har man stort batteri, og ikke starter på 0% SoC, så har man også litt ekstra.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

#81
Synes det er fint å ikke måtte plugge i hver eneste dag. Et par netter i uka holder fint, fordi jeg har god effekt.

Strømforbruket blir det samme. Kunne gått fint å lade med 5A, men da må jeg styre mye mer med lading og bilen er ville vært en konstant belastning på strømnettet.

Snittforbruk på småkjøring nå på vinteren er sikkert 4-500Wh/km inkludert forvarming.

På hytta legger jeg opp 11kW. Når flere vennepar og familie kommer med Model S og X for helgebesøk blir det fint å kunne utnytte natten til å gå fra 0 til 100%   
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Terje Gundersen

Jeg har nettopp hentet min Leaf LE. Ladestasjonen er også på plass. Noen som vet hvor man får tak i en ekstra ladekabel?

sølv-pilen

Sitat fra: Terje Gundersen på mandag 12. mars 2018, klokken 14:03
Jeg har nettopp hentet min Leaf LE. Ladestasjonen er også på plass. Noen som vet hvor man får tak i en ekstra ladekabel?
Ganske sikker på at elbilhjelpen kan hjelpe deg :) trygg å rask levering
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Vesterskog

Sitat fra: Rio på mandag 12. mars 2018, klokken 09:59
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. mars 2018, klokken 03:18
Sitat fra: Rio på søndag 11. mars 2018, klokken 20:53
Vesterskog: Nei, det er ikke sludder. Det er fakta. Det er så ofte det samme fra folk som er nye.

Kjøretøy i Norge kjører i gjennomsnitt 33 km i døgnet.

Dersom du skal ut på langtur (dvs. lengre enn rekkevidden til bilen) hjelper det fint lite med raskere lading HJEMME - du trenger det der du reiser.

Du vet det finnes ting mellom småturer og langturer. Jeg kjører i snitt 76km per dag. Men jeg kjørte 200km i går, skal kjøre 200km i dag og 200km i morgen. Så blir det to dager uten kjøring av betydning før jeg skal kjøre 330km på fredag.

Fra jeg kom hjem etter kjøringen i går og til jeg starter i dag gikk det 9 timer. 6A hadde vært totalt ubrukelig, det hadde gitt meg under 50km med lading minus tap ved forvarming. 16A holder som regel, men innimellom må jeg dra på med en del mer.

EDIT:Tabbet meg ut ved å kun lade på 16A i går kveld. Skulle tatt den ekstra kostnaden på effektavgiften og fyrt opp alle 32A. Hadde bare 200km i morges, noe som normalt holder. Men det var elendig vær (kraftig motvind og masse snø i veibanen) så jeg brukte 350Wh/km inn til Oslo. Kom fram med bare 35km rekkevidde igjen. I tillegg var alle ladeplassene opptatt :( Så nå blir det en halvtimes CHAdeMO-lading i ettermiddag så jeg rekker fram til Tesla SC på Råde. Går nok en time ekstra pga. dette :( Blir raskere lading i kveld ihvertfall, skal ha ladet til 90% før jeg gjør samme tur i morgen. Regner med å ha 10-11 timer å lade på så rundt 28A burde holde.
Hadde jeg bare hatt 16A ville neste dags kjøretur begynt med ca. 150km på batteriet og jeg ville vært avhengig av bedre vær enn i dag for i det hele tatt å klare de 10 milene uten hurtiglading. Samt ladeplass for å komme hjem igjen uten hurtiglading.

Konklusjon: 16A er et absolutt minimum om man faktisk kjører litt og ikke har et helt jevnt og gjennomsnittlig kjøremønster hver dag. Man sparer fort inn på å kunne lade raskere, et par timers hurtiglading i måneden pga. for treg lading hjemme koster nesten 3000,- pr. år ekstra...

Ingen sier det ikke finnes unntak. Det finnes de som "trenger" en 50 kW hurtiglader hjemme også. ;)

16 A i 11 timer er litt under 40 kWh, som gir 200 km dersom man kjører normalt. Har man stort batteri, og ikke starter på 0% SoC, så har man også litt ekstra.
11 timer ladetid om natta er helt urealistisk hos oss, da får vi ikke brukt bilen på kveldene.

Ikke det, har heller ikke plass til 40 kvh og sjelden behov for 200 km. Men om El Bil skal ta over landet bør man ha muligheten til å lade 200 km mens man sover.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


Carl Anton Stenling

20 mil lading i løpet av natta tilsvarer omkring 70.000 km i årlig kjøring. Så vil det selvfølgelig variere noe fra dag til dag, men her viser erfaringen at det er svært sjelden at man har behov for å lade 20 mil to etterfølgende netter.

Noen kan altså ha behov for kraftig hjemmelader, men det er helt spesielle behov. Eksempler på dette kan være selgere som dekker en landsdel, taxieiere, budbilsjåfører eller langpendlere. For oss andre som har vanlig jobb og normal pendlevei så skal det godt gjøres å kjøre 20 mil dag etter dag.

Basert på dette så bør vi unngå å overdramatisere behovet for hjemmelading. Det blir både dyrt installasjonsmessig og kan gi problemer i strømnettet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Bjoris

Enig i at en kan klare seg med 10/16A, men jeg syns den største fordelen med mer hastighet er den friheten det gir for både å slippe å alltid lade bilen høyt opp samtidig som en kan ta en på ganske kort varsel kjøre lengre turer...

elektrolux

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 12. mars 2018, klokken 21:50
Noen kan altså ha behov for kraftig hjemmelader, men det er helt spesielle behov. Eksempler på dette kan være selgere som dekker en landsdel, taxieiere, budbilsjåfører eller langpendlere. For oss andre som har vanlig jobb og normal pendlevei så skal det godt gjøres å kjøre 20 mil dag etter dag.

Basert på dette så bør vi unngå å overdramatisere behovet for hjemmelading. Det blir både dyrt installasjonsmessig og kan gi problemer i strømnettet.

Vi tilbyr denne laderen til de med behov for ekstra rask hjemmelading. Fordelen med en lader framfor en ladestasjon er bl.a mulighet til å utnytte alle 3 fasene, og full oversikt over ladetilstanden direkte på laderen. Ulempen er prisen.

Laderen kommer også i veggmontert versjon og koster 75 000 kr inkl mva
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Det innlegget kunne du med fordel lagt i annonsedelen av forumet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

turfsurf

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 12. mars 2018, klokken 21:50

Basert på dette så bør vi unngå å overdramatisere behovet for hjemmelading. Det blir både dyrt installasjonsmessig og kan gi problemer i strømnettet.

Synes man bør være ærlige på det jeg. Selv om snittet er lavt er det fremdeles mange som har behov for kraftigere lading. Mange pensjonister f.eks  har ett bruksmønster som er helt annerledes, kan være at bilen knapt brukes i hverdagen, for så å dra på besøk til barn og kjente i helgene. Eller sånn som oss, som kjører 10 mil fordelt på 6-7 turer 3 dager på rappen hver uke (+ hytteturer m.m.). Vår i3 60Ah klarer ikke det uten lading på vinteren. Og bilen parkeres kl 22 og kjøres kl 7.

Og det tar mange år før det er nok 60kWh biler på bruktmarkedet til å dekke behovet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA