Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmelader til Leaf 2018.

Startet av zaphod1001, onsdag 21. februar 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

Jon Braathen

Har du 400v nett til huset så installer 3fas ladestasjon med 32A om du får lov av nettselskapet, du kan alltids justere ned til 16A etterpå, enten i bilen eller i ladestasjonen.

Om bilen du har nå utnytter bare 1fas så tipper jeg neste bil får 3fas, prisforskjellen er mikroskopisk nå, men noe helt annet om du må ha ny installasjon senere..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Carl Anton Stenling

Leafen kan vel ikke stilles inn til å justere ned ladeeffekt?

I så fall er det smart å velge en veggladeboks som lar deg justere effekten. Alternativt bruke to ladekabler (16 A versus 32 A). Anbefaler veggladeboks med løs ladekabel slik at du står fritt ved fremtidige bilvalg eller når noen er på besøk.

Som nevnt kan det være greit å beregne litt margin slik at man ikke trekker like mye som sikringene maksimalt tillater. Dermed unngår man at sikringene går varme.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

I og med 2018 ikke har "80%" lademulighet, så ville jeg hatt en hjemmelader som kunne programmeres til hvilken SOC bilen skal lades til. Men en slik finnes vell ikke?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rio

Nei, den finnes ikke fordi ladeuttaket (laderen sitter, som alltid, i bilen) vet ikke SoC til bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafnor

#34
Sitat fra: Rio på søndag 25. februar 2018, klokken 15:33
Nei, den finnes ikke fordi ladeuttaket (laderen sitter, som alltid, i bilen) vet ikke SoC til bilen.
Ja, vet, men ønsker like vell :D
Rart om ikke noen innovative hjerner laget en ladersak som kommuniserte med bilens OBD2 og leste SOC.
Eller en miniatyr likestrømlader på 3-6Kw som lader på Chademo-pluggen. Der er det % kommunikasjon.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jon Braathen

Jo, Det er kommunikasjon av lade % I type 2 kabelen. Men pga innebygget buffer i batteriet er det ikke noe poeng og stoppe hjemmelading ved 80%..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Carl Anton Stenling

Hvordan kommuniseres ladeprosent i type 2-kabelen? Trodde type 2 var temmelig dum ...
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TB

Er motstand som gir melding om strøm som kan trekkes. Bilen trekk det den kan, opp til den verdien ladestasjon gir ut.
Det er også ein koding på kabelen, slik at 16/20A kabel ikkje blir overlast på 32A ladeboks.

For at type 2 ladeboks skal vite SOC må det lages ein ODB2 gw løsning. Kan nok ordnes, men vil berre fungere på biler der løysing er montert.

Zaptec sin ladeboks viser kWh som er lada inn, men ikkje SoC på batteriet, denne informasjonen er ikkje tilgjengeleg.

Hurtig lading, Chademo og CCS har overføring av SOC. Kommunikasjon er vesentlig meir komplisert på hurtiglading.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

leafnor

Alt er mulig tenker jeg.
Med f.eks dagens OBD og LeafSpy kan jeg lade mens jeg "ser" SOC live i leafspy.
Jeg kan bryte lading på ønsket SOC manuelt om jeg sitter å følger med. ??? Men veldig dumt ja.
Det som mangler er en ladeboks som tar signalet fra bluetooth/wifi OBD dongle, og leser SOC under lading.
Så bryter lader strømmen når programmert SOC er nådd.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rio

Altså, det er ikke noe teknisk problem å gjøre det; problemet er at Type 2-protokollen ikke støtter det, så da må man ha egne løsninger både i bilen og i ladeuttaket.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafnor

#40
Sitat fra: Rio på mandag 26. februar 2018, klokken 21:38
Altså, det er ikke noe teknisk problem å gjøre det; problemet er at Type 2-protokollen ikke støtter det, så da må man ha egne løsninger både i bilen og i ladeuttaket.
En slik løsning synes jeg alle som har Leaf skal kjøpe seg 8), og jeg utvikle. Er vell 40.000 Leaf som bare må ha en slik. 500,-/stk, blir 20 mill i omsetning. Pensjonen sikret, selv om det skulle koste en mill å utvikle.
Spøk til side. Løsningen lar seg realisere, men noe marked å høste av så det blir lønnsomt tror jeg dessverre ikke på. Blir HLtSS løsning, "HåvardLadertilSocSelv"
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TB

Det blir ein funksjon for "spesielt interesserte".

Ladeboks produsent kan gjerne lage ein ladeboks, som har blåtann, eller WiFi kommunikasjon mot ODB2 dongel i bilen. Må skrive programvare for ulike bilmodeller, data på ODB2 porten er ikkje felles standard.
(Kontakten er standard, men ikkje dataformatet.)

Spørsmålet blir om det blir nok salg til å forsvare kostnaden for å utvikle denne?

Men, vil være mulig å bygge på eigen hånd:
- http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
SitatStoppe/blokkere lading gjøres ved å kortslutte de to ledningene i kabelen mens begrensning gjøres ved å koble inn en motstand av en gitt verdi mellom de (f.eks 301 ohm for 13A ladestrøm).

- Må hente informasjon frå ODB2 dongel i bilen, som blir behandla av mikrokontroller.
- eksempelvis Arduino eller Raspberry Pi for å styre kommunikasjonen.
- via rele, som legg inn / ut motstand / kortslutting av signalkabel til ladestasjon.

Absolutt mulig, men ein del programmering. Ved bytte av bil må det programmeres på nytt.
For å redusere programmering, OVMS v3 har WiFi og blåtann kommunikasjon. Kan bruke ein slik for å hente ut data frå bilen - om det er enklere å hente data frå OVMS?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

leafnor

Ja vist, her er muligheter. Det er vell så at om en hadde en bryter i serie med uløserbryter i kontakten, så stopper ladingen? Tror ikke det er det store som skal til.
Mange muligheter. Ser at på AndroidPad jeg har LeafSpy på lagres en fil med et satt intervall. Som et API kunne en lage en APP som leste denne, og da er en "fri" å tyde SOC signal for Leaf i alle fall.
Bare muligheter!.Men lite å høste av er jeg redd. Og brått så har Nissan en SW oppdattering, og alt finnes i bilen. Game over for morroa med å utvikle og sikre pensjonen!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jon Braathen

Selvfølgelig er batteri% tilgjengelig i kontollsignalet I type2 kabelen...
Hvordan tror dere dette kan vises i displayet på hurtigladere?

Det er samme signallering ved DC og AC lading med CCS type2..

Spørsmålet er heller hvorfor en skal utstyre en hjemmelader med masse dyrt utstyr for å stoppe lading ved f.eks 80% når det ikke er noen grunn til det. Bilens BMS passer på dette for oss.
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Joltus

#44
Bruker vel ikke vanlig type 2 kabel på ccs eller chademo......

Sistnevnte er jo straks litt mer on topic i denne avsporingen :p

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA