Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmelader til Leaf 2018.

Startet av zaphod1001, onsdag 21. februar 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

Peraeile

#15
Er 1 meter fra sikringsskap til der boksen skal stå(rett utenfor inngangsdør) så på salto at hvis jeg hadde 400V 16A ville jeg få 11KW.er det ikke slik det fungerer? Som du skjønner har jeg ikke stort greie på elektro

Joltus

Ouch. Gikk litt fort der kirkebo. Takk for at du rettet. Tenkte ikke på 3 fase... :( Fokuserte kun på at 16A går til 2,5mm ledere....

5x2,5 har eg gjort et par ganger, og som du sier: Det kan være stress.

jkirkebo

Sitat fra: Peraeile på fredag 23. februar 2018, klokken 22:57
Er 1 meter fra sikringsskap til der boksen skal stå(rett utenfor inngangsdør) så må på salto at hvis jeg hadde 400V 16A ville jeg få 11KW.er det ikke slik det fungerer? Som du skjønner har jeg ikke stort greie på elektro
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: Peraeile på fredag 23. februar 2018, klokken 21:56
Kan jeg trekke ledninger til 400V 16A i en 16mm k-rør lovlig? Så hadde jeg sluppet å legge opp nytt rør.

Sitat fra: Peraeile på fredag 23. februar 2018, klokken 22:13
Sitat fra: Joltus på fredag 23. februar 2018, klokken 22:09
16A krever 2,5mm2 kabel. Så ja... Det går helt fint.

Kjempebra
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Peraeile


Rio

Sitat fra: Peraeile på fredag 23. februar 2018, klokken 22:57
Er 1 meter fra sikringsskap til der boksen skal stå(rett utenfor inngangsdør) så på salto at hvis jeg hadde 400V 16A ville jeg få 11KW.er det ikke slik det fungerer? Som du skjønner har jeg ikke stort greie på elektro
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Joltus

Sitat fra: Rio på fredag 23. februar 2018, klokken 23:03
1) Etter det jeg husker trenger du 4 mm2-kabel til en 16 A-ladeboks.
Da må isåfall det være noe sært med den ladeboksen du husker dette fra.

Oneco reiser rundt og monterer schneider sin ladeboks med 2,5mm2.

Og 2,5 holder til 16A så lenge det er riktig type sikring.

Rio

Sitat fra: Joltus på fredag 23. februar 2018, klokken 23:08
Sitat fra: Rio på fredag 23. februar 2018, klokken 23:03
1) Etter det jeg husker trenger du 4 mm2-kabel til en 16 A-ladeboks.
Da må isåfall det være noe sært med den ladeboksen du husker dette fra.

Oneco reiser rundt og monterer schneider sin ladeboks med 2,5mm2.

Og 2,5 holder til 16A så lenge det er riktig type sikring.

2,5 mm2 skal vel ha 15 A sikring nå.

Skal man trekke 16 A, bør dette ikke utgjøre mer enn 80% av sikringen, dvs. sikringen skal være 20 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Joltus

Med riktig sikring kan man ha 16A på 2,5 ja....

Og med såkalt fast last er det da tillatt å trekke 16A med en 16A sikring? Noe annet gir ingen mening....

Om det er ideelt og perfekt er ikke spørsmålet. :)
Eg hadde ikke tenkt at det skulle være noe gedigent problem. 80% regelen handler mer om å ikke "knipe det til" enn hva som ikke går. Man kan vel, hvis man har sikringer tett plassert oppleve at sikringen blir litt varmere og det termiske vernet løser ut litt før tiden.

Når det er sagt: Som nevnt monterer oneco evlink ladestasjoner for lyse. I manualen der sier schneider 20A sikring ved 16A lading. De monterer allikevel 2,5mm og 16A kurser. Det samme gjør vel Fortum om eg ikke leser feil i tilbudet deres.

jkirkebo

Sitat fra: Joltus på fredag 23. februar 2018, klokken 23:24
Når det er sagt: Som nevnt monterer oneco evlink ladestasjoner for lyse. I manualen der sier schneider 20A sikring ved 16A lading. De monterer allikevel 2,5mm og 16A kurser. Det samme gjør vel Fortum om eg ikke leser feil i tilbudet deres.

Man kan jo lure på hvorfor. Merkostnaden med en PFXP 3F4 fremfor 3G2.5 er mindre enn mikroskopisk sammenlignet med alt det andre. Sikringen koster det samme.

Vi stiller ofte inn EcoLite på 18A til de som har 20A sikring. Det kan ofte være greit å legge seg litt under men 20% er på ingen måte nødvendig for å sikre seg mot at sikringen går. Offentlige 32A ladestolper har ofte pilotsignal på 30A eller 31A når de er sikret med 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 22. februar 2018, klokken 07:24
Hvorvidt 7,4 kW lading er optimalt avhenger av hvilke behov man vektlegger. For min egen del installerte jeg EcoLite (inntil 22 kW) og valgte å ta ut 3,6 kW effekt siden dette dekker mitt behov. Er selvfølgelig ikke noe i veien for å unntaksvis ta ut 7,4 kW, men ingen god ide for strømnettet å sette på lading med høy effekt mens du spiser middag.

Ingen grunn å lade ved middagstider uansett så sant du ikke vil ut igjen etter middag og da spørs det om det er praktisk å måtte ta en times blund fordi man valgte 3kw istedenfor 6kW. Selv har jeg kun 3kW så jeg stikker innom Fortum de få gangene jeg må det heller enn å hvile. Jeg tenker du kan slippe unna ved å trekke 6kW fra 02:00 og utover. Da er det ganske lite som skjer på hovedsikringen uansett. 

Trodde ikke mode3-ladestajoner var så fleksible at man kunne byte de fra 3,6 til 7kW uten å være elektrisker og gå inn i boksen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Carl Anton Stenling

Sitat fra: sylwester på fredag 23. februar 2018, klokken 23:36
Trodde ikke mode3-ladestajoner var så fleksible at man kunne byte de fra 3,6 til 7kW uten å være elektrisker og gå inn i boksen.

Jeg har valgt å sette mine tre veggladebokser på 3,6 kW fast, men det er uttak for bryter slik at man kan veksle mellom to effekter.
Noen andre varianter har bryter for valg av effekt i faste trinn og det begynner også å komme enkelte som kan fjernstyres fra strømmåleklips i sikringsskapet (lastbalansering).
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Beckern

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 24. februar 2018, klokken 00:12
Sitat fra: sylwester på fredag 23. februar 2018, klokken 23:36
Trodde ikke mode3-ladestajoner var så fleksible at man kunne byte de fra 3,6 til 7kW uten å være elektrisker og gå inn i boksen.

Jeg har valgt å sette mine tre veggladebokser på 3,6 kW fast, men det er uttak for bryter slik at man kan veksle mellom to effekter.
Noen andre varianter har bryter for valg av effekt i faste trinn og det begynner også å komme enkelte som kan fjernstyres fra strømmåleklips i sikringsskapet (lastbalansering).

Du forteller meg at du er så samfunnsbevisst at du lader på lav effekt (3,6kW) og at alle bør følge ditt eksempel så vi ikke får negativ oppmerksomhet med strømtrøbbel.
Og så viser det seg at du i realiteten lader med 11kW (3 x 3,6kW). Joda jeg forstår at du lader med lavere effekt, med mer hadde vel hovedsikringen gått, ihvertfall ved middagstider, men å overføre dette på andre som har bare en lader og helt andre behov enn deg.... jeg blir målløs.

Joltus

Sitat fra: sylwester på fredag 23. februar 2018, klokken 23:36
Trodde ikke mode3-ladestajoner var så fleksible at man kunne byte de fra 3,6 til 7kW uten å være elektrisker og gå inn i boksen.
Litt usikker på hva du mener. På min EVLink kan eg endre ladestrømmen slik eg vil (er jo en øvre og eg tror også det er en nedre grense, 10A eller 6A) via et webgrensesnitt.... Da endrer man jo effekten?

Denne skal de også styre helt i et prosjekt her på vestlandet. Mener det er innganger som gjør at man kan gi kommandoer fra type smarthus som regulerer ned ladestrømmen etter forbruk i huset. Automatisk....

Wallbox pulsar endrer man jo via appen som er på BT.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Beckern på lørdag 24. februar 2018, klokken 20:12
Og så viser det seg at du i realiteten lader med 11kW (3 x 3,6kW). Joda jeg forstår at du lader med lavere effekt, med mer hadde vel hovedsikringen gått, ihvertfall ved middagstider, men å overføre dette på andre som har bare en lader og helt andre behov enn deg.... jeg blir målløs.

Her må jeg forklare litt. Vi holder på å legge om ladingen til 3 stk. veggladebokser satt opp med 3,6 kW slik at fasene blir jevnt belastet. To av boksene er til familiens biler (straks kona mottar sin elbil hun står i kø for). Den tredje er gjestelader. Vi tenker lade om natta - så her blir det nok strøm til å lage middag :-)

Årsaken til at jeg ber folk tenke over ladebehovet rundt middagstider er bare at det for oss alle kommer til å bli temmelig ugreit hvis vi fråtser i effekt. Helt greit å unntaksvis lade med høy effekt, men dersom alle legger opp til daglig høy belastning rundt middagstid så vil elbilkritikerne få helt rett i at elbilene kneler strømnettet om vinteren. Etterhvert blir en større andel av bilparken elektrisk og da kan ikke hver enkelt bil dra 7-22 kW samtidig rundt middagstider.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA