Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 vs Leaf

Startet av Bombus, mandag 28. mai 2018, klokken 21:27

« forrige - neste »

Bombus

2018 Nissan Leaf

Tomma

Filmer dragrace bakfra ja :P Da er det lett å "henge" med
Nissan Leaf 2014 Tekna

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bombus

Den siste videoen er vel bare retur til start. Forholdsvis kort stripe men Teslaen til dobbel pris gjør ingen god figur her.
2018 Nissan Leaf

Bondeknøl

Sitat fra: Bombus på mandag 28. mai 2018, klokken 22:59
Den siste videoen er vel bare retur til start. Forholdsvis kort stripe men Teslaen til dobbel pris gjør ingen god figur her.
Nå vet vi vel ikke prisen på Teslaen enda? Det samme gjelder jo også andre bilmodeller som visstnok fortsatt er rett rundt hjørnet.

turfsurf

Sitat fra: Bombus på mandag 28. mai 2018, klokken 22:59
Den siste videoen er vel bare retur til start. Forholdsvis kort stripe men Teslaen til dobbel pris gjør ingen god figur her.
Leafen ble greit kjørt fra etter de første to sekundene. Men så ut som om Leafen fikk en litt bedre start. Anyway, hadde vært morsomt å sett Model 3 SR mot Leaf når den kommer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trondhla

64 kWH Leaf'en vil etter det jeg har lest få 155 kW (210 hk) under ladeluka, da vil den holde godt følge med TM3.
TM3P vil være en annen sak.

Mr Oizo

Bilen med bakhjulstrekk har stor fordel under akselerasjon siden vekten flytter seg bakover da, får bakhjulstrekkeren mer vekt og press på drivhjula, mens Leafen får mindre.
200 hk på fremhjula er ikke dramatisk mye så det bør nok gå bra, men den tåler nok ikke mye fuktighet på veien før ESP jobber iherdig.

Joltus

Ser faktisk egentlig ikke poenget med mer enn 150hk på leaf.

Men det er jo sikkert gøy da.

jkirkebo

Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 29. mai 2018, klokken 18:16
Bilen med bakhjulstrekk har stor fordel under akselerasjon siden vekten flytter seg bakover da, får bakhjulstrekkeren mer vekt og press på drivhjula, mens Leafen får mindre.
200 hk på fremhjula er ikke dramatisk mye så det bør nok gå bra, men den tåler nok ikke mye fuktighet på veien før ESP jobber iherdig.

Det fungerer neppe med dagens hjuloppheng, dekk og fjæring på Leaf. Selv vår gamle 2012 Leaf med 80kW har til tider problemer med å få kreftene ned i bakken uten hjulspinn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

#10
Litt tullete test, og ikke spesielt bra gjennomført. Model 3 LR er testet til å gjøre 0-60 mph på 4,9 sekunder, mens Leaf er på omkring 7,5 sekunder. Det er en verden av forskjell.

Men for all del, Leaf er ikke treg. 7,5 sekunder er bra nok for de fleste. (Jeg merker at det er ganske sjeldent jeg faktisk får brukt alle kreftene i min Model X. Det blir stort sett bare lyskryssene. Akselerasjonsmessig er den nok ikke ulik Model 3 LR.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

leafnor

Helt enig, en tullete test. Og hvorfor? Hvor "sustainable" er det at etter hvert flere hundre tusen biler drar rundt på unødvendig vekt og forbruker mer begrensede ressurser enn virkelig nødvendig. Et paradoks at salgsvaren EL-bil må spille på aksellerasjonsporno i den tro at det sikrer interesse for kjøp. For det er vell det mer enn reelt behov at en LEAF får over 200 hk?
Var ut å luftet min -72 Corolla i dag, en gang 56 hk fra 1166ccm slagvolum. Etter 7,5 sekunder på full gass er det et godt stykke igjen tll 100 km/t. Men på hele kjøreturen hadde jeg i normal trafikk ingen problem med å holde følge med model XY&Z av alskens muskler. Jeg passerte til og med en Model X på omkjøringvegen.
For min del hadde jeg nok klart meg med en 60kWh Leaf på 80kW motor. Lavere vekt, mindre forbruk, grønnere planet. Men kanskje jeg er miljøskadd, oppvokst i en -58 Boble som ble erstattet av en Corolla KE20 i peerioden 1972 -77:angel:

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

MrOtto

Kunne klart meg med mindre moment og effekt i 2018 Leaf. Hadde det vært mulig hadde jeg ikke valgt å betale for det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA