Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmelader til Leaf 2018.

Startet av zaphod1001, onsdag 21. februar 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

zaphod1001

Jeg er kommende elbil eier, og har kjøpt en 2018 Leaf N-Connecta(Levering om ca en måned). Jeg er grønn på det meste om elbil  :).

Jeg ønsker å montere en hjemmelader hjemme til min nye bil, slik at jeg har sikker lading av bilen.
Elektrikker som  har gjort det elektriske med huset vårt, kunne levere en Garo ladestasjon Type 2. Kostnad ca 13000-14000 NOK inklusiv installering.  Venter på detaljer om hvordan denne er( Det var vist litt valgmuligheter med kabel, og kontakt).

Fra forhandler av Leaf fikk jeg tilbudt følgende:
PROXLL- ECO2.0 3.6/11 kW. Type 2 kontakt med lås og 15 m kabel. Pris på denne var 14600 NOK inklusive montering.

Er noen av disse hjemmeladerene noe dere vil anbefale? Er det fallgruver jeg kan gå i ?


Beckern

Leaf bruker 1 fas 32A, 230V for raskeste lading.
Om din nettleverandør tillater er derfor en 7,4 kW lader det optimale.
3,6/11kW er 16A 1 fas 230v eller 3 fas 400v. er ikke optimalt.

Garo har flere lader, alt fra enkle 3,6 til 1,6 til 22 KW avanserte med egen webserver.



Carl Anton Stenling

Hvorvidt 7,4 kW lading er optimalt avhenger av hvilke behov man vektlegger. For min egen del installerte jeg EcoLite (inntil 22 kW) og valgte å ta ut 3,6 kW effekt siden dette dekker mitt behov. Er selvfølgelig ikke noe i veien for å unntaksvis ta ut 7,4 kW, men ingen god ide for strømnettet å sette på lading med høy effekt mens du spiser middag.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Bjoris

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 22. februar 2018, klokken 07:24
Hvorvidt 7,4 kW lading er optimalt avhenger av hvilke behov man vektlegger. For min egen del installerte jeg EcoLite (inntil 22 kW) og valgte å ta ut 3,6 kW effekt siden dette dekker mitt behov. Er selvfølgelig ikke noe i veien for å unntaksvis ta ut 7,4 kW, men ingen god ide for strømnettet å sette på lading med høy effekt mens du spiser middag.

Zappi laderen er ideelt i så mate da den kan overvåke forbruket og tilpasse ladingen etter dette. 6000 for denne er rimelig når en ser all funksjonalitet som er lagt inn i denne... Men har ikke fått min enda, men har tro på denne og lest en del erfaringer som er positive. Kanskje litt for de av oss som liker duppeditter, men dette er unektelig viktige funksjoner denne bringer til markedet vs alle andre i billig klassen (såvidt jeg har fått med meg iallefall)

Madmax

Jeg gikk for en litt enklere variant som kan lade på 6,6kw og med justerbar ampere på 10-16 og 32. Setter da opp en boks ved siden av med jordfeilvernet https://www.elbilgrossisten.no/products/ratio-homebox-7-4kw

Har avtalt installasjon av lokal elektriker til 8.500,- så havner akkurat på 15.000,- samlet. Må innrømme at Zappi laderen så hakket kulere ut da med mer fancy display for avlesning og programmering + muligheten for appstyring  :+1:

Bjoris

Sitat fra: Madmax på torsdag 22. februar 2018, klokken 09:14
Jeg gikk for en litt enklere variant som kan lade på 6,6kw og med justerbar ampere på 10-16 og 32. Setter da opp en boks ved siden av med jordfeilvernet https://www.elbilgrossisten.no/products/ratio-homebox-7-4kw

Har avtalt installasjon av lokal elektriker til 8.500,- så havner akkurat på 15.000,- samlet. Må innrømme at Zappi laderen så hakket kulere ut da med mer fancy display for avlesning og programmering + muligheten for appstyring  :+1:

Hehe, jeg har faktisk kjøpt to ladestasjoner, en slik Ratio til å ha på fjellet. Der har jeg eget stikk 400v, 11 kwh. Ikke noe poeng med noe fancy, men hadde nok kjøpt Zappi der også om den kom i 11 kwh versjon og med innebygd B-vern.

Hvorfor kjøper du ratio og setter opp B-vern utenom? Eneste grunn slik jeg ser det må være at du ikke ønsker fast kabel...?

Beckern

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 22. februar 2018, klokken 07:24
Hvorvidt 7,4 kW lading er optimalt avhenger av hvilke behov man vektlegger. For min egen del installerte jeg EcoLite (inntil 22 kW) og valgte å ta ut 3,6 kW effekt siden dette dekker mitt behov. Er selvfølgelig ikke noe i veien for å unntaksvis ta ut 7,4 kW, men ingen god ide for strømnettet å sette på lading med høy effekt mens du spiser middag.

Det skal ganske spesielle omstendigheter til for at 7,4kW eller 6,6 som vel er leaf sin lader ikke er optimalt.
Man velger evt å lade med full effekt når det er middag, som man også velger å ikke lade i det hele tatt på samme tid. Man skal ha et ganske spesielt begivenhetsfattig liv om en aldri ønsker å kunne lade raskere fordi man må et ærend samme kveld.
Om jeg får lov vil jeg installere 7,4 kW lader og den skal brukes på tidlig tidlig morgen for å lade fult.
Dette vil bidra godt på vinteren med ekstra varme i batteriet, mer effekt en avgitt til kupevarme om morgenen.
Vinn Vinn selv om jeg rent tidsmessig sjelden vil trenge noe krafitgere enn 3,6 kW.
Men jeg ser etter ladere med mulighet for fjernstyring av både av/på og effekt.

Carl Anton Stenling

#7
Lading med høy effekt ved middagstider kan nok tilsynelatende være smart i det korte perspektivet for den enkelte med dagens nettariffer.

Imidlertid er det for samfunnet som helhet problematisk fordi det utløser investeringsbehov i nettet som er vesentlig større enn nettleien du betaler for dette strømuttaket.

Jeg oppfordrer derfor til at man utviser ansvarlighet for å unngå at elbilene får mye negativ publisitet pga. nettproblemer. Dette ligner litt på situasjonen da kollektivfeltet vest for Oslo ble fullt. Hver enkelt sparte sikkert tid i kollektivfeltet, men det endte opp med mye negativ publisitet og tiltak måtte på plass.

Lading om natta med lav effekt bør være hovedmodus dersom man har kjøpt egnet elbilmodell for sitt bruksmønster.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Peraeile

Min lokale nissan forhandler hadde wallbox pulsar til 10000kr pluss montering. Er dette en bra ladestasjon?

Bjoris

Sitat fra: Peraeile på fredag 23. februar 2018, klokken 18:05
Min lokale nissan forhandler hadde wallbox pulsar til 10000kr pluss montering. Er dette en bra ladestasjon?

Du får ladebokser fra 4.500 og oppover, det blir fort 7.000 om du skal ha en med innebygd B-vern så om du uansett må få installert kurs så vil det nok være like greit å få B-vern i skapet og ikke i stasjonen... 10.000 er nok for dyrt for denne laderen ja

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på fredag 23. februar 2018, klokken 20:13
Sitat fra: Peraeile på fredag 23. februar 2018, klokken 18:05
Min lokale nissan forhandler hadde wallbox pulsar til 10000kr pluss montering. Er dette en bra ladestasjon?

Du får ladebokser fra 4.500 og oppover, det blir fort 7.000 om du skal ha en med innebygd B-vern så om du uansett må få installert kurs så vil det nok være like greit å få B-vern i skapet og ikke i stasjonen... 10.000 er nok for dyrt for denne laderen ja

Det er i praksis alltid billigere (til dels MYE billigere) å ha B-vern i ladestasjonen fremfor i skapet. F.eks Viridian som jeg forhandler ladestasjoner for kjøper inn B-vern i pallekvanta og de+meg legger på en ganske lav fortjeneste. Dermed ender vi på at ladestasjon med B-vern koster 800,- mer enn den uten.

Elektrikeren kjøper en og en, gjerne mye dyrere merker, og legger på en langt høyere avanse. Pris ut til forbruker har jeg sett alt fra 2000,- til 7500,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Peraeile

Kan jeg trekke ledninger til 400V 16A i en 16mm k-rør lovlig? Så hadde jeg sluppet å legge opp nytt rør.

Joltus

16A krever 2,5mm2 kabel. Så ja... Det går helt fint.

Peraeile


jkirkebo

Sitat fra: Joltus på fredag 23. februar 2018, klokken 22:09
16A krever 2,5mm2 kabel. Så ja... Det går helt fint.

Det går. Helt fint er vel litt å ta i, man bør nok håpe på et ikke alt for langt strekk med alt for mange krappe bøyer for å få gjennom 5x2,5mm2 PN. Bør nok være flink til å sortere og strekke ut ledningene før de går inn i røret samt bruke litt smøring også.

Sitat fra: Peraeile på fredag 23. februar 2018, klokken 22:13
Kjempebra
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA