Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste løsning/produkt for lading i rekkegarasjeanlegg?

Startet av ograv, onsdag 21. februar 2018, klokken 14:08

« forrige - neste »

ograv

Hei,

Jeg jobber med å oppgradere ladeløsning i et rekkegarasje-anlegg. Det er snakk om 26 garasjer på fordelt på 3 rekker og et felles sikringsskap/strømtilførsel. Planen er å oppgradere strømtilførselen slik at vi får 160A på et 3-fas IT-nett slik at vi får en samlet effekt på ca 64 kw.

Ønske for løsning er å ha lastbalansering og mulighet til minst å kunne gi 7,2 kw per stasjon når det ikke overstiger de 64 kw. Samtidig har vi behov for å fordele de løpende strømkostnadene etter bruk. Aller helst burde systemet være online oppdatert på strømkostnad  akkurat ved forbrukt tid slik at vi også kan ta høyde for differensierte strømpriser igjennom døgnet.

Tanken er videre å starte med å legge infrastruktur nå i løpet av våren, og at de som er interessert kjøper ladeboks nå, mens de som ikke har elbil nå eller i nær framtid kan koble seg på enkelt senere ved å kjøpe seg en boks når det blir aktuelt.

En mulighet men ikke et must, er å kunne etablere noen stasjoner på utsiden av garasjen som er til disposisjon til gjester / andre i nærområde, men da mot betaling, og kanskje et ekstra påslag på strømprisen for å dekke inn de ekstra stasjonene og drift av løsning.

De vi hittil har pekt ut som alternative løsninger er: Salto, Zapcharger og muligens Proxll.

Vi er mest interessert i å høre erfaringer fra de som har installert noen av disse (og eventuelt andre som dekker vårt behov), og om det er spesielle forhold vi bør tenke på.
Er det forskjell i løsninger som er viktige?
Er noen bedre på pris?
Hva bør man tenke på ved prosjektering? Er det noen som er totalleverandører (det må graves mellom garasjerekkene hos oss og i fbm å få inn oppgradert effekt).
Noen som har erfaring i forhold til økte kostnader fra strømleverandør pga høy totaleffekt?
Er det økt risiko ved software (ev hardware) fra noen leverandører pga usikker framtid/soliditet i firma? Hva skjer om leverandør går konkurs?

Mange spørsmål stilt og sikkert mange flere andre relevante som burde ha vært stilt.
All input tas i mot med aller største takknemlighet  :)

Til info så gjelder dette et anlegg på det sentrale østlandsområde.

pudderjagar

Vær ops på at når du kjem over 124A så får du effektavgift. Denne utgjer ca 15 000 kr  i året ekstra itan at du får noko ekstra. Eg vil sterkt anbefale 2 inntak på maks 124A. Du får då ei ekstrautgift på bare 2000 kr pr år istadenfor over 15 000 kr pr år.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

TB

Støtter Pudderjagar, ikkje gå over 125A.

Monterte Zaptec i her i borettslaget i september.
110 plasser totalt - der 14 har ZC ladeboksen montert pr. idag.
To målere - 100A og 80A - med 7 stk ZC pr måler pr. idag, inkludert motorvarmer og lys. P.t. ingen problem.

Kan oppgradere begge målere til 125A uten å endre kabelen, men valgt å utsette / avvente det.

Om du har eksempelvis 125A 230V 3 fase IT nett: 49 kW / 26 = 1,8 kW om alle lader. Det er eit tid fram til alle 26 faktisk har ladbar bil, og at alle kjem heim, og må lade med 7 kW samtidig..?

Legg i staden opp til at effekten blir fordelt - det - så kan brukere lade med 7 kW så lenge det er ledig effekt.

>Er det forskjell i løsninger som er viktige?
Zaptec har ikkje behov for egen separat kommunikasjons kabel, ved å at PLC eller WiFi brukes for kommunikasjon.

>Er noen bedre på pris?
Zaptec sine ladebokser er dyrere enn Salto sine, men spares inn ved det berre legges ein kabel pr rekke som alle kan koble seg til. Krever dermed mindre plass i tavle - jf og kWh måler er innbygd i Zaptec sin boks.

>Hva bør man tenke på ved prosjektering? Er det noen som er totalleverandører (det må graves mellom >garasjerekkene hos oss og i fbm å få inn oppgradert effekt).
Tenker dei fleste installatører kan organisere graving, spørsmål er det vil lønne seg?
Slik eg forstår er Charge 365 totalleverandør.

Me valgte å ta graving med lokal graver, slik at dette var klart i forkant. La doble rør, kunne nok lagt tre rør også, var ein del igjen. Kostnad for rør er liten, i forhold til arbeid.
La samtidig opp ny 2,5 mm2 kabel for lys o.l. til kvar rekke, den gamle var ikkje i røyr.

>Noen som har erfaring i forhold til økte kostnader fra strømleverandør pga høy totaleffekt?
Effektavgift vil gjere det meir lønnsomt med så små topper som mulig. Ved å klare seg med mindre enn 125A vil du enn så lenge unngå dette. Det er varsla alle må betale ein form for effektavgift.

>Er det økt risiko ved software (ev hardware) fra noen leverandører pga usikker framtid/soliditet i firma?
>Hva skjer om leverandør går konkurs?
Zaptec sin løsing er skybasert. Går firma konkurs vil ladeboksene gå i nødmodus, kan lade på 6-10A.
Adgangskontroll vil stoppe, sammme med lastbalansering og rapportering av forbruk (kWh ) pr ladeboks / bruker.

Salto sin løysing er (slik eg forstår) meir lokal, og dermed skal den (i teorien) fungere uavhengig leverandøren. Med, forbehold - har ikkje brukt Salto sin løysing.

Send PM om du ønsker befaring - er på Lørenskog.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ograv

Takk for gode svar  :+1:
Hvilke ekstra kostnader bør man forvente dersom man legger opp til ett ekstra inntak slik at man får 2 inntak på maks 124A i stedet for ett på 160A? Vil det si to stk sikringstavler? Gjør netteier dette uten innvending eller vil ønske /kreve at man kjører på ett på 150A i stedet? Antar de også tenker inntekter når de spytter inn i en slik oppgradering.

TB

Sitat fra: ograv på mandag 26. februar 2018, klokken 11:26
Takk for gode svar  :+1:
Hvilke ekstra kostnader bør man forvente dersom man legger opp til ett ekstra inntak slik at man får 2 inntak på maks 124A i stedet for ett på 160A? Vil det si to stk sikringstavler? Gjør netteier dette uten innvending eller vil ønske /kreve at man kjører på ett på 150A i stedet? Antar de også tenker inntekter når de spytter inn i en slik oppgradering.
Her har eg ikkje erfaring, men slik eg har forstått: (Korrigering gjerne om det er feil / upresist.)

Ekstra abonnement vil medføre det må legges ny kabel frå trafo og fram til tavle / OV. Nettselskapene kan kreve anleggsbidrag om dette medfører større kostnad, på tross av leveringsplikt.

Det vil og være krav om nok plass til måler - trulig separat skap.

For å få korrekt kostnad må nettselskapet gi eit overslag på kostnaden.

Slik borettslaget her eg bur har tenkt / planlagt:
Målet er å klare seg med måler / OV, på opp til 125A enn så lenge. (Har 100/80A idag, å auke til 125A er relativt liten kostnad som kan utføres av installatør.)

Ved å anskaffe utstyr som støtter lastbalansering vil dette være nok kapasitet for mange biler framover, estimert 50-60% av bilene. (av 110 plasser).

Når nye tariffer er avklart vil det være enklere å avklare om det lønner seg med ein stor, eller fleire mindre målere.

Her står det om anleggbidrag:
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten-for-energi-rme-marked-og-monopol/nettjenester/nettilknytning/anleggsbidrag/

Ny nettariff
https://www.huseierne.no/nyheter/stopp-nves-forslag-til-endringer-i-nettariffene/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ograv

Er det noen som har praktisk erfaring med felles-løsninger fra Salto eller Zaptec?
Zaptec virker å bygge på en smart infrastruktur, men hvordan er kvaliteten på hardware og software? Noen som ser risiko ved å implementere en slik løsning ift at firma ikke har eksistert lenge og kan forsvinne?

elektrolux

Sitat fra: ograv på onsdag 07. mars 2018, klokken 10:26
Noen som ser risiko ved å implementere en slik løsning ift at firma ikke har eksistert lenge og kan forsvinne?

Zaptec er nok forlengst forbi det stadiet.

Ellers er Zapcharger systemet det med lengst fartstid på ordentlig lastfordelig, og har for tiden godt over 4000 enheter ute i drift og ekspanderer voldsomt for tiden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: ograv på onsdag 21. februar 2018, klokken 14:08
De vi hittil har pekt ut som alternative løsninger er: Salto, Zapcharger og muligens Proxll.

Du kan muligens vurdere å legge til Energiplan som forhandler utstyr fra Evbox. (Jeg har ingen ting med dem å gjøre, jeg bare snakket med dem på NordicEVS-messen for noen uker siden om nettopp dette.)

Evbox kommer for øvrig med en ny og mye mindre boks kalt Elvi nå til våren.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ograv

Lurer vel så mye på praktiske erfaringer fra noen som har fått installert et felles ladeanlegg, jeg.
Det er en aldri så liten jungel ute der av leverandører, og lite å høre om praktisk erfaring av de.
Spesielt software og stabilitet er interessant å vite om, samt respons fra leverandør ved eventuelle problemer.
Takk for alle svar :+1:

TB

Erfaring så langt er god. Rask respons frå Zaptec så langt.

Utfordringer så langt har vært forvarme av Kia og lading av trillinger (som ikkje liker bytte av faser) har blitt løyst på ein måte som gjer at anlegget fungerer for bruker. Om det var mange slike biler, og knapt med strøm ville nok problemet vært større, men neppe mange borettslag som har så mange trillinger?

Har ikkje opplevd nedetid så langt - så der har eg ingen erfaring. Systemet kan ha vært nede uten at brukere merker det, ved ikkje mange som bruker app eller web side daglig.

Om systemet er heilt nede vil lastbalanseringen gå til offline status. Bruker vil typisk få 7-16 A

Send gjerne PM om du ønsker befaring, eller ønsker å sjå på web grensesnittet. Bur på Lørenskog.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elmo

#12
Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. mars 2018, klokken 12:22
Ellers er Zapcharger systemet det med lengst fartstid på ordentlig lastfordelig, og har for tiden godt over 4000 enheter ute i drift og ekspanderer voldsomt for tiden.
@Elektrolux. Er alle Zaptec sine "ladere" på 22kW som denne eller leverer de også bokser som hardwaremessig ikke kan levere opp til 22kW ??

Eller for å si det på en annen måte . . .  Er det samme hardware på disse to variantene (sakset fra Zaptec's web):
  Maks strøm og ladeeffekt
   -  7,36kW* ved 32A 1-fase
   -  22kW* ved 3-fase 32A (Gjelder kun TN nett)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

#13
Det er ikke 2 varianter. I likhet med alle trefase 32A ladestasjoner kan de levere 32A på en eller tre faser. Altså:
Sitat fra: Elmo på søndag 11. mars 2018, klokken 20:04
  Maks strøm og ladeeffekt
   -  7,36kW* ved 32A 1-fase
   -  22kW* ved 3-fase 32A (Gjelder kun TN nett)
Siden Zaptec's ladestasjoner også har dynamisk fasetilordning i IT nett, ville det ikke nyttet å ha en enfase versjon.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. mars 2018, klokken 12:22
Ellers er Zapcharger systemet det med lengst fartstid på ordentlig lastfordelig.
De er nok ikke der på en stund ennå. Noe videreutvikling av software i « skyen» er nødvendig for å komme nærmere løftene på hjemmesiden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. mars 2018, klokken 12:22
Ellers er Zapcharger systemet det med lengst fartstid på ordentlig lastfordelig.
Sitat fra: Griffel på søndag 11. mars 2018, klokken 21:00
De er nok ikke der på en stund ennå. Noe videreutvikling av software i « skyen» er nødvendig for å komme nærmere løftene på hjemmesiden.
Mange borettslag har sikkert samme situasjon som her eg bur: Zaptec er installert, men kapasiteten pr. idag er god med tanke på antallet ladbare biler er lite. Her er det 15% ladbare bliler, men ikkje alle lader. Dermed er det ikkje egentlig behov for lastbalansering idag. Bakgrunnen for å velge eit slikt anlegg er for dei som ikkje har kjøpt ladbar bil så langt. Når det blir 30-40-50% ladbare biler vil anlegg for lastbalansering bli viktig. Dermed har Zaptec litt tid på å fullføre denne programvaren.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA