Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mode3 på 10a

Startet av Nilea, mandag 17. september 2018, klokken 21:20

« forrige - neste »

Nilea

Hei!
I borettslaget har vi lite strøm på garasjeanlegget, og vi har kun tillatelse til 10a kurs for elbillading. Jeg har laaaangt strekk fra sikringsskapet, så kostnaden ved å legge opp blir stor. Vurderer derfor en mode 3 ladestasjon selv om jeg bare får 10a, sånn at når det med tiden blir lagt mer strøm til sikringsskapet, så kan jeg bare bytte sikringen til eksempelvis 16a hvis jeg dimensjonere kablene deretter.

Noe i veien for dette? Vil det fungere greit?

TB

Det vil fungere, men spørsmål om du kan bruke mode 3 ladestasjonen når egnet infrastruktur blir installert.

At det er lite strøm til garasjeanlegget kan være flere ting:
- For lite strøm inn til anlegget.
- Garasjeanlegget deler kapasitet med boliger, dermed lite kapasitet.
- Ikke egnet infrastruktur i garasjeanlegg ved at den er bygget for motorvarmere.
- 10-12 plasser pr 16A kurs er ikke uvanlig (230 V x 16 A x 1,73 = 6,2 kW / 12 = 520 W pr plass)

Moderne infrastruktur bygget for ladbare biler vil ofte bestå av en grov kabel der mode 3 ladestasjoner kobles til. Ladestasjonene inneholder nødvendig elektronikk / programvare for å automatisk regulere forbruk i forhold til antall biler tilkoblet. Der din mode 3 ladestasjon ikke inneholder dette, og dermed ikke benyttes.

Dermed løses overnenvte punkter:
- Det kan settes maks grense som ladeanlegg kan bruke, unngå å øke strøm inn til anlegget.
- Lade anlegg kan tilpasse seg kapasitet med boliger, typisk utnytte ledig kapasitet på nattestid.
- Det legges egen egnet infrastruktur i garasjeanlegg. Unngå mange lange kabler, ved at det legges felles kabel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Nilea

#2
Det er lite strøm fordi garasjeanlegget kommer fra tiden før elbiler. Det er strøminntaket til sikringsskapet som er problemet.

Det går ikke noe strøm til garasjen min utover en 16a kurs som jeg deler med 4 andre garasjer. Det er ingen elbiler før min kommer, så styret ønsker ikke å invitere i noe ennå, så jeg må legge opp kursen selv(eller betale for det selv heter det kanskje)...

Spørsmålet var om det var lurt å kjøpe mode3 stasjon for så å få mer glede av den på et senere tidspunkt når vi får større inntak, uten å måtte legge opp på nytt, og sånn jeg tolker svaret vil det kan være lurt, men ikke nødvendigvis...

Joltus

Kjedelig hvis borettslaget da investerer i en totalpakke der ladestasjon og type er inkludert og ikke mulig for deg å koble din inn....


TB

Klassisk situasjon :)

- Det er strøminntaket til sikringsskapet som er problemet.
- Det er ingen elbiler før min kommer, så styret ønsker ikke å invitere i noe ennå.

Om dere bare er 4 garasjer som deler på 16A kan det være mulig å leve med. En 16A (3,7 kW) vil kunne lade 40 kWh i løpet av 11 timer - som blir ca 250 km pr dag - eller ca 60 km pr bil i gjennomsnitt. (En bil som kjører 15 000 km pr år kjører ca 42 km pr dag i snitt.)

Det som er viktig å huske på:
- Om du legger opp en egen kabel til din plass det ikke vil løse problemet om det er kapasiteten på strøminntaket til sikringsskapet som er problemet. (Det løser bare problemet med at kursen er delt mellom fire andre garasjer.)
- Om styret ikke legger til rette for ladbare biler vil beboere være mer redd for å kjøpe de - om de ikke kan lade bilen.

Om du da legger opp en egen kabel - dette koster deg 25 000,- (bare ett tall). I løpet av 2 år er det flere som ønsker ladbar bil, la oss si tre. Om hver av disse også skal ha egen kabel blir dette totalt sett 75 000 kr.
Alternativet er å legge en felles kabel som kanskje koster 40 000 å legge opp. (Tallene er bare hypotetiske.)

Oppsummert:
- Tenk felles løsning så tidlig som mulig.
- Om det ikke er gjennomførbart, få med informasjon i avtale om du må være med på felles løsningen om det senere legges opp.
- Om flere skal legge opp sin egen løsning blir det ofte dyrere enn en felles løsning.
- I eksempelet over - om fire beboere skal ha 16A / 3,7 kW hver må det være tilgjengelig 15 kW inn til garasjen. Men, som regnestykket viser er 16A nok til å lade 250 km i løpet av 11 timer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#5
Se denne tråd: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=32676.msg705069#msg705069

Eksempel fra borettslag der eg bor:
Vi har nå 15 ladbare biler fordelt på hovedsikringer 80A x 230V og 100Ax230V
Gir totalt 70 kW inn.

Om vi i stedet hadde montert individuelle ladebokser / kontakter ville regnestykket blitt 15 x 7,3 kW = 109 kW
Med andre ord - de 8 første hadde fått ladeboks, resten kunne ikke fått. (Kunne redusert til 2 kW, og fått plass til flere. Må også ha litt margin til lys, og annen bruk.)

Vi regner med det vil være mulig å tilby strøm til minst 50/60 plasser på dette systemet. Når det blir flere er det større sjanse for at ikke alle lader samtidig - og dermed blir det nok strøm til alle.

Vi bygget infrastruktur for 110 plass for ca 270 000 kr.
Om hver enkelt skulle lagt opp selv ville de ikke fått mye gjort for 2500 kr. (opp til 50 meter med kabel, og større tavler måtte også til for å få plass til alle kursene det kunne blitt i fremtiden.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Nilea

Takk for gode svar!
Det skal sies at fruen jobber i elektrofirma, så jeg får ferdig montert Saltoboks med 50-60 meter kabelstrekk til 13.000.

Om borettslaget om noen år skulle finne en bedre løsning som også vil føre til at jeg kan få raskere lading, går jo for så vidt verden videre.

Jeg vet bare at jeg vil ha en 100% trygg ladeplass, og det var derfor jeg egentlig hadde lyst på saltoboks fremfor å lade i schuko. Særlig siden jeg nettopp har svidd istykker en schuko på varmtvannstanken :) Det viktigste var å få bekreftet at det ikke er noe i veien for å ha en mode 3 stasjon på en 10a kurs.

Kårepåsporet

Sitat fra: Nilea på tirsdag 18. september 2018, klokken 07:56
Takk for gode svar!
Det skal sies at fruen jobber i elektrofirma, så jeg får ferdig montert Saltoboks med 50-60 meter kabelstrekk til 13.000.

Om borettslaget om noen år skulle finne en bedre løsning som også vil føre til at jeg kan få raskere lading, går jo for så vidt verden videre.

Jeg vet bare at jeg vil ha en 100% trygg ladeplass, og det var derfor jeg egentlig hadde lyst på saltoboks fremfor å lade i schuko. Særlig siden jeg nettopp har svidd istykker en schuko på varmtvannstanken :) Det viktigste var å få bekreftet at det ikke er noe i veien for å ha en mode 3 stasjon på en 10a kurs.

Får du lagt opp en ladestasjon til 13000 kroner er det bare å kjøre på!
Er jo så billig at jeg ikke hadde tatt meg bryet å gjøre det selv.
Den dagen borettslaget finner på ett eller annet kan du i det minste selge ladestasjon for en tusenlapp eller fem, i mellomtiden har du skikkelig lademulighet.

erikf

Sitat fra: TB på mandag 17. september 2018, klokken 22:44
Se denne tråd: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=32676.msg705069#msg705069

Eksempel fra borettslag der eg bor:
Vi har nå 15 ladbare biler fordelt på hovedsikringer 80A x 230V og 100Ax230V
Gir totalt 70 kW inn.
Vi har 3 x 60A 230V (24kW kapasitet) lastbalansert på 14 ladepunkter, det ser ut til å være mer enn nok.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA