Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke ladere trenger jeg registere meg hos?

Startet av tuslaman, tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:18

« forrige - neste »

tuslaman

Nettop fått medlemsskap i elbilforeningen, ei urskive og en nøkkel og en moderne nøkkel.

Skal oppover mot Gol i påsken..men der er det vel supercharger? Det har vel ikke noe med elbilforeningen å gjøre?

Hvor trenger jeg egentlig registere meg? Kanskje jeg kunne trengt å lade på noen telttur nedover østfoldskysten til sommern. Jeg vet ikke..? Skal kankje en tur til telemark med bilen i sommer.

Har ikke hatt behov for å lade noe annet sted enn hjemme enda..

Noen andre med ca samme kjøremønster/behov?

Vhagar

Du trenger ikke elbilforeningens medlemskap for å lade nei, hverken på supercharger eller andre stasjoner. Men du kan registrere ladebrikken hos de andre selskapene slik at du kun trenger å ta med deg 1 slik brikke på tur.

Superchargerene til Tesla får du vel bruke gratis om du brukte vervekode når du bestillte bilen. Ellers ville jeg tatt en tur innom Grønn Kontakt og sjekket kartet deres og Fortum og sjekket deres kart for å se hva de har å tilby. Se link under til begge.

https://gronnkontakt.no/
https://www.fortum.no/privat/lade-elbil/finn-ladestasjoner

Der vil du kunne bruke Type 2 kabelen som fulgte med bilen, men om du ønsker raskere lading så er det anbefalt å bruke chademo adapteret som Tesla selger, ev. vente på ny runde med tilbud fra TOCN (om/når det skjer).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Har du lading der du skal overnatte på de fleste ferieturer, så klarer du deg ofte med kun superchargere. Det er SuC på Gol ja. I Østfold har du SuC med 42 ladeplasser i Rygge (+ Solli). I Telemark er det SuC i Vinje, Porsgrunn og Sundebru. Der er det bare å plugge i og vente. Ingen medlemsskap, apper, brikker eller noe som må ordnes. Også den raskeste ladingen du kan få per i dag. Alle andre løsninger er tregere, og de fleste koster i tillegg penger.

Legg inn turene på navien i bilen så ser du fort hva den vil kreve. Evt. abetterrouteplanner.com. Det er også oversikt over superchargere på https://www.tesla.com/no_NO/supercharger?redirect=no

arve

Er nesten on topic, så prøver å få svar her:

Skal en tur til et område uten SuC, men med massevis av andre ladere. Lurer da på følgende:
1. Må jeg ha brikke for å lade? Forestilte meg at i 2018 holder det med et kredittkort (sitat Arne Scheie  ;)).
2. Må jeg ha nøkkel for å få tilgang til lading? Det har jeg aldri hørt om før, men ser det er nevnt et par steder.

Har foreløpig kun ladet hjemme og et par ganger på SuC.
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

jlan

#4
I tillegg til RFID brikke er det SMS og app. løsninger hos de fleste leverandørene. De to viktigste er vel nevnt over, se også Bilkraft appen (BKK og  Lyse).

Jeg fikk en liten nøkkel fra elbilforeningen, men den har jeg aldri brukt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ellemelle

#5
Nøkkelen ble brukt til å låse opp vanlige schuko-bokser langs gaten i Oslo i gamle dager. Vet ikke om de ladeboksene finnes fortsatt?

Ellers så ser jeg stadig nye bileiere som strever med SMS-løsningene, og ender opp med å ikke få ladet.
Jeg anbefaler å skaffe en brikke fra Grønn Kontakt og en fra Fortum. Mener å huske det koster 50 kr pr brikke, men dette er en engangskostnad.

Og så anbefaler jeg å teste ut de forskjellige ladeløsningene før du drar på tur. Det er dumt å prøve ladebrikken for første gang når du står på en forblåst utpost og er fullstendig avhengig av at laderen fungerer.

geear

Skaff deg brikke, det er billigere enn med SMS, og viktigst av alt, det virker (iallfall tilsynelatende) alltid, selv om telefonen din skulle være død eller den eller ladestasjon sliter med nettet.

50,- for Grønn Kontakt sin, 0,- for Fortum. Har du RFID-brikke liggende fra en Elbilforeningen startmappe så kan den registreres hos begge, da slipper du i så fall de 50,- til GK.

Har aldri brukt nøkkel.

aness

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 07. mars 2018, klokken 08:33
Nøkkelen ble brukt til å låse opp vanlige schuko-bokser langs gaten i Oslo i gamle dager. Vet ikke om de ladeboksene finnes fortsatt?

De finnes fremdeles, men vil tro at det nå er flere ladestolper av ny type rundt i Oslo.
Har også sett disse stolpene med nøkler andre steder i landet.

Apropos de nye stolpene, de kan åpnes med enhver RFID-brikke.

Jeg bruker vanligvis Ruter-kort (siden det uansett ligger i lommeboken), men adgangskort til jobben/grønn kontakt/fortum/elbilforening/random rfid-brikke og pass virker like bra.

arve

Herlig. Takk for hjelpen!

Fant velkomstpakken fra foreningen i dag, så da finner jeg nok ut av det.
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA