Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk MotoGP

Startet av HCO, tirsdag 20. februar 2018, klokken 10:40

« forrige - neste »

HCO

MotoGP (motorsyklenes "Formel 1") får en elektrisk avlegger fra neste år:
https://electrek.co/2018/02/06/motogp-electric-motorcycle-racing-chapionship/

Dette blir spennende, spesielt ettersom teamene skal kjøre identiske motorsykler.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Fossilbil


HCO

Sitat fra: Fossilbil på fredag 27. april 2018, klokken 11:01
eller ikke.....

Fordi? Har du erfaring med elektriske motorsykler og/eller banekjøring?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hanche

Fordi det ikke bråker og lukter eksos, kanskje? :P
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

HCO

Sitat fra: hanche på onsdag 27. juni 2018, klokken 17:03
Fordi det ikke bråker og lukter eksos, kanskje? :P

Antakelig.

Her er en video Gizmag har laget om LS218. Det er verdens raskeste elektriske motorsykkel (som du kan få kjøpt, det finnes sikkert raskere prototyper), og den kan få selv ganske garvede racingførere til å gjøre på seg...

https://www.youtube.com/watch?v=o3DiAecsh_0

Fra ca. 5:56 i videoen sier Gizmag-gutta litt om hva de mener om motorsykler og lyd. Ganske underholdende, og veldig sammenfallende med mitt syn. For ordens skyld: Jeg har vært helt tullete etter motorsykler siden jeg var 8 år omtrent, og har kjørt mye med raske (og trege) sykler på både vei og bane. Lyd har ingenting med motorsykkelglede å gjøre, det er mer et irriterende biprodukt fra en ellers morsom aktivitet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Electrix

Motorlyd er oppskrytt og gjør seg best på TV der lyden er justert ned og kommentatorstemmene er justert opp. Jeg har ikke vært på motorsykkelrace, men på offshore 1 båtrace, bilcross og rally og felles for disse er at publikum må bruke hørselsvern eller holde for ørene når kjøretøyene ikke er langt unna. Man får da bare et ullent grumsete lydbilde og interresante ting som hvining av gummi mot asfalt eller spinning på grus eller kommentatorstemmer forsvinner gjerne i motorstøy.

Her tror jeg faktisk elektrifisering kan gi bedre lyd.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA