Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan Tesla selge superladenettverket sitt i Europa?

Startet av ludwig_holberg, tirsdag 20. februar 2018, klokken 10:14

« forrige - neste »

ludwig_holberg

Tesla står overfor en lang rekke vriene spørsmål rundt håndteringen av superladenettverket i Europa fremover. Spesielt spørsmålet om når de må bygge ut CCS-ladere, og eventuelt konvertere eksisterende ladere til CCS-ladere.

En overgang til EUs felles ladestandard vil også innebære at poenget med å ha et dedikert Tesla-nettverk forsvinner. Spørsmålet er derfor om ikke Tesla kan se seg tjent med å selge hele eller store deler av dagens superladenettverk, og kanskje bare beholde et absolutt minimum eller ikke noe som helst.

Fordelene er ganske åpenbare:

1) Får sannsynligvis et stort cash-beløp for nettverket sitt. Vil være veldig interessant for andre aktører å overta alle tomterettigheter og utbygde fasiliteter. Tesla kommer til å trenge mye cash ila de nærmeste to år, særlig slik Model 3-produksjonen sliter.

2) Slipper en stor løpende utgiftspost, siden de aller fleste per dags dato har gratis superlading.

3) Sannsynligvis en juridisk holdbar "exit" fra en stor løpende utgiftspost de ellers er forpliktet til gjennom sine allerede gjennomførte bilsalg? ("joda du har gratis superlading inkludert, men vi har bare 10-20 superladere i Europa").

4) Felles ladestandard i EU - på tvers av den Tesla forsøkte å innføre - innebærer at det rett og slett ikke gir så mye mening for et bilselskap også å holde på med ladeinfrastruktur.

THE

Tror Tesla mister mye hvis de selger Superladernettverket sitt.

Etter min mening er Superladerne til Tesla det største fortrinnet Tesla har. Uten dette ladenettverket hadde jeg ikke kjøpt Tesla. Det er også de litt utydelige og vage utbyggingsplanene for 150/350kW CCS som gjør at jeg aldri kunne finne på å kjøpe Audi/Jaguar elbil ennå.

Ladenettverk er veldig viktig på langtur, og de neste 2-3 årene er det nok bare Tesla som muliggjør uproblematisk langkjøring uten veldig mye planlegging av lading. Når 150/350 kW CCS-nettverk(ene) er bygd ut over hele Europa med kort avstand mellom ladesteder OG nok ladere pr lokasjon, så vil det bli en reell konkurranse mellom Tesla og "de andre" på langrekkeviddeelbiler. Forhåpentligvis vil det i løpet av 2020 begynne å bli levelig med CCS-biler også. Håpet er jo at Tesla også etterhvert vil støtte 150/350kW CCS i sine biler, slik at man ikke trenger flere forskjellige ladenettverk i Europa.

Hvis Tesla selger superladenettverket, så vil det nok bli veldig dårlig stemning blant eksisterende kunder også, og jeg ser nok potensiale for mange rettsaker om de skulle finne på et slikt trekk. Neppe et godt PR-stunt i alle fall, og slaget av Tesla ville nok lide.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Du har helt klart noen poeng her, men det er ett par ting man må ha i mente når man tenker i disse banene.

For det første er det ikke noe krav om at de må *konvertere* sine eksisterende ladere til CCS. Alle eksisterende ladestolper kan så langt jeg vet kunne bli stående "i all evighet" uten ending. Det er kun ved ny-oppføringer eller endringer at de nye reglene kommer til anvendelse. Så setter Tesla opp en ny SuperCharger stolpe i land som har implementert EU-direktivet så blir de nødt til å ha CCS kobling - evnt. i tillegg til standard Tesla kobling. Så langt jeg vet idag er det kun Tyskland og Spania som har implementert dette.

Der nest er superladerne god Tesla reklame. Selv om de skulle være utstyrt CCS lading vil de fortsatt være merket med "TESLA", og brukere som har andre merker vil utsettes for denne reklamen vær gang de lader på en Superladestasjon. Dette er vel i det minste *noe* av grunnen til at andre har vært lunkne til å ta i bruk Tesla-standarden og samarbeide med Tesla om superladenettverket vil jeg tro.

Reklameeffekten av å ha det best utbygde - og enkleste - ladenettverket for langdistansekjøring vil fortsatt være god i de nærmeste årene, selv om det skal måtte koste penger å bruke det. Prisene de så langt har lagt seg på virker også å være godt under det andre ladenettverk operer med, noe som vil forsterke reklameeffekten.

Det kan så klart debatteres, men jeg vil altså tro at denne reklameeffekten av superladenettverket enn så lenge mer enn oppveier den kostnaden dette er for Tesla. På litt lengre sikt vil alternative nettverk også bygges ut og ta opp konkurransen, og effekten vil reduseres. Men da BØR Tesla være over den økonomiske "kneiken" de er i idag, og behovet for å frigjøre kapital vil være redusert.

Dersom de altså skulle finne på å selge, så vil en evnt. kjøper måtte koste på ganske mye for å bygge om alle de eksisterende stolpene til CCS, erstatte Tesla-reklamen og sette opp en alternativ betalings-løsning. Dette vil redusere betalingsviljen til en evnt. kjøper, og derved hvor mye kapital dette reellt vil kunne tilføre Tesla.

Så nei, på kort sikt ser jeg ikke at dette er en farbar vei for Tesla. På litt lengre sikt - 10 år frem i tid eller noe slikt - derimot er det ikke noe jeg vil se bort i fra. Men da ser jeg heller for meg at Tesla skiller det ut som ett eget selskap som igjen heller inngår ett samarbeid med andre aktører hvor de kan kjøpe seg inn i dette ladeselskapet.

En mer spennende diskusjon vil etter min mening være om NÅR Tesla utstyrer bilene sine med direkte støtte for CCS. Og DET vil i praksis være mer avgjørende for når de velger å bygge om det eksisterende nettet sitt til å bruke CCS og derved igjen være lettere å selge.
Model S 85D

ludwig_holberg

Enig i disse betraktningene, Amoss. Samtidig er kjøpsinteressen sannsynligvis høy i vinduet 2019 - 2021, da mange aktører vil knive om å ta en dominerende rolle som ladeselskap i Europa. Fra 2021-2022 og ut er sannsynligvis Europa såpass godt utbygd, at det ikke vil være like stor betalingsvilje for hele superladenettverket. Derfor ser jeg kanskje for meg at det skjer i dette tidsrommet, eller at det ikke skjer i det hele tatt.

Fra 2021-2022 og ut kan ikke Tesla heller forvente å ha det store fortrinnet gjennom eget ladenettverk heller. Derimot vil de nok konkurrere bra ut i fra produktene alene, med en herlig line-up av S, 3, X, Y, ny Roadster og Tesla Semi.

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 20. februar 2018, klokken 12:54
Enig i disse betraktningene, Amoss. Samtidig er kjøpsinteressen sannsynligvis høy i vinduet 2019 - 2021, da mange aktører vil knive om å ta en dominerende rolle som ladeselskap i Europa. Fra 2021-2022 og ut er sannsynligvis Europa såpass godt utbygd, at det ikke vil være like stor betalingsvilje for hele superladenettverket. Derfor ser jeg kanskje for meg at det skjer i dette tidsrommet, eller at det ikke skjer i det hele tatt.

Fra 2021-2022 og ut kan ikke Tesla heller forvente å ha det store fortrinnet gjennom eget ladenettverk heller. Derimot vil de nok konkurrere bra ut i fra produktene alene, med en herlig line-up av S, 3, X, Y, ny Roadster og Tesla Semi.

Godt poeng det med kjøpsinteressen, men som sagt - betalingsviljen før nettet er tilpasset CCS lading vil nok være noe begrenset.

Ut over det er det vel først og fremst hvilket tidsperspektiv vi kan se for oss vi er uenige på. Joda, før eller siden vil det være gode alternativer, så langt er vi nok enige. Men på den annen side så har jeg sett mange flotte lovnader om utbygging av alternative ladenettverk, men jeg sier det som de sa det i TV-serien "Du tror det ikke før du ser det" :p  Jeg har ikke noen tro på at noe annet nettverk vil være godt nok utbygget til at Superladenettverket vil være "verdiløst" (som reklameeffekt for Tesla) så raskt som du tar til ordet for. Men klart, dette er kun synsing og tro... Kun fremtiden vil vise hva som skjer :)  Husk at det er minst fire elementer som må på plass: God dekning langs de aller fleste trafikkårer, mange ladepunkter pr. stasjon, rask lading og enkel betalings-løsning. Holder ikke med bare en, to eller tre av disse.

Men ja, hadde vært flott om du får rett :)
Model S 85D

geear

Det vil også kreve mye mer administrasjon å ha betalingsløsninger osv. for CCS enn hva Tesla har i dag, pluss at Tesla-eiere som har betalt for fri supercharging risikerer å stå i kø og vente på ti e-Golfer som står og lader 40kW.

Carl Anton Stenling

Tesla bør kunne leve fint med at alle nye ladepunkter blir tilgjengelige også for andre biltyper. Hvis man priser strømmen til markedspris så blir det neppe et rush av 50 kW-biler som betaler for 120 kW ladefart de ikke kan utnytte.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: gr på tirsdag 20. februar 2018, klokken 21:30
Det vil også kreve mye mer administrasjon å ha betalingsløsninger osv. for CCS enn hva Tesla har i dag, pluss at Tesla-eiere som har betalt for fri supercharging risikerer å stå i kø og vente på ti e-Golfer som står og lader 40kW.

CCS har nå akseptert en tilsvarende betalings-løsning som Tesla har - der bilen kan identifisere seg overfor ladestasjonen. Men EU direktivet krever mulighet for "ad hoc" lading uten å ha noen tidligere avtaler med ladefirmaet. Dette kan være en utfordring, men den blir også Tesla utsatt for dersom de fortsetter å bygge/utvide ladestasjoner i land etterhvert som de får vedtatt lover som oppfyller EU direktivet.
... Og ja, uansett om det er Tesla eller andre som eier ladestasjonene så vil det altså komme en situasjon der du kan risikere å måtte vente på 10 e-Golfer som lader på 40kW - så fremt det ikke er en "gammel" stasjon eller en stasjon med noen gamle stolper. Det er nettopp det som er hele poenget med EU direktivet.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 20. februar 2018, klokken 21:40
Tesla bør kunne leve fint med at alle nye ladepunkter blir tilgjengelige også for andre biltyper. Hvis man priser strømmen til markedspris så blir det neppe et rush av 50 kW-biler som betaler for 120 kW ladefart de ikke kan utnytte.

EU direktivet krever "ikke diskriminerende" prising, så prisen blir uansett den samme for alle - også Tesla eiere. I land som Norge har de så langt valgt å prise pr. kWh, ikke minuttpris. Og selv med minuttpris så kan de vel knapt prise seg ut i fra 120kW ladefart, da snittfarten normalt ligger godt under denne - også for biler som støtter denne hastigheten.

Men ja, det kan skje at prisen pr. kWh blir noe høyere på superladerene enn på andre og tregere ladere for de som har så lav ladehastighet. Men neppe helt avskrekkende heller.
Model S 85D

Carl Anton Stenling

#9
Sitat fra: Amoss på tirsdag 20. februar 2018, klokken 23:38
Men ja, det kan skje at prisen pr. kWh blir noe høyere på superladerene enn på andre og tregere ladere for de som har så lav ladehastighet. Men neppe helt avskrekkende heller.

Strengt tatt burde vel prisen være omtrent det dobbelte per minutt på superlader i forhold til vanlige hurtigladere siden de i gjennomsnitt nok leverer minst dobbelt så mye strøm i praktisk bruk. Imidlertid har nok Tesla en snillere prising, men som du nevner så må samme pris gjelde alle bilmerker. kWh-prising er utfordrende siden det oppfordrer til misbruk fra 50 kW-biler. Bør kanskje ha en minimumsprising uavhengig av kW som tas ut slik at 50 kW-biler må betale tilsvarende ladehastigheten som Teslaene kan nyttiggjøre seg?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Larsebass

Dette må være en slags subsidiering av de sendrektige bilprodusentene i EU?
Tesla X75D.

Carl Anton Stenling

Er vel ikke snakk om subisidiering, men heller regulering for å sikre at infrastruktur utnyttes. Vi skal huske på at det ikke bare er Tesla som investerer i superladere. Også elnettet og veien/lokaliteten tilpasses disse laderne og det kan fort være slik at superlader et sted hindrer en annen operatør fra å etablere seg med tilsvarende anlegg samme sted. Da er det viktig at alle gis tilgang med ikke-diskriminerende betaling.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Porsgrunn

Sitat fra: Amoss på tirsdag 20. februar 2018, klokken 23:38
EU direktivet krever "ikke diskriminerende" prising, så prisen blir uansett den samme for alle - også Tesla eiere.

Nå er ikke jeg advokat, men er dette helt sikkert? Med diskriminerende prising tenker mer i retning av det Artic Roads prøvde seg på med sin enten er du medlem eller så koster det drøyt 200 kr i plugge seg på løsning.

Så lenge det er tilgang til ad hoc lading til en pris som samsvarer rimelig med resten av bransjen bør kravet være oppfylt.

Å gi bedre betingelser til egne kunder bør fortsatt være mulig, dette gjøres da i en rekke bransjer og sammenhenger uten at EU reagerer i dag. Ser derfor ikke at dette nødvendigvis skal true Tesla sin mulighet til å selge biler med fri lading eller lading omtrent til selvkost til biler de har solgt selv.

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 20. februar 2018, klokken 23:46
Bør kanskje ha en minimumsprising uavhengig av kW som tas ut

Kanskje ikke helt det du mente men jeg tror hurtiglading til slutt vil havne på en prismodell med betaling per levert kWh kombinert med en minimums minuttpris. Det er den eneste måten jeg ser nye raskere ladere kan fungere for nye og eldre biler med forskjellig ladehastighet.

Da er det en sjans for at alle føler de betaler riktig pris, samt unngå for store problemer med folk som parkerer ved laderen til batteriet er på 100%.

Carl Anton Stenling

Direktivet inneholder ikke nøyaktig lovtekst, men pålegg om at medlemsstatene skal implementere lovverk. Det er derfor ikke helt sikkert hva som blir implementert i norsk lov, men hensikten ser ut til å være at man sikrer tilgang til ladenettverkene for de aktuelle brukerne.

Et par relevante avsnitt:

"(26) A recharging or refuelling point accessible to the public may include, for example, privately owned recharging or refuelling points or devices accessible to the public through registration cards or fees, recharging or refuelling points of car-sharing schemes which allow access for third party users by means of subscription, or recharging or refuelling points in public parking. Recharging or refuelling points which allow private users physical access with an authorisation or a subscription should be considered to be recharging or refuelling points accessible to the public."

"10. Member States shall ensure that prices charged by the operators of recharging points accessible to the public are reasonable, easily and clearly comparable, transparent and non-discriminatory."

Hele teksten finnes her: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 21. februar 2018, klokken 00:53
Nå er ikke jeg advokat, men er dette helt sikkert? Med diskriminerende prising tenker mer i retning av det Artic Roads prøvde seg på med sin enten er du medlem eller så koster det drøyt 200 kr i plugge seg på løsning.

Så lenge det er tilgang til ad hoc lading til en pris som samsvarer rimelig med resten av bransjen bør kravet være oppfylt.

Å gi bedre betingelser til egne kunder bør fortsatt være mulig, dette gjøres da i en rekke bransjer og sammenhenger uten at EU reagerer i dag. Ser derfor ikke at dette nødvendigvis skal true Tesla sin mulighet til å selge biler med fri lading eller lading omtrent til selvkost til biler de har solgt selv.

Jeg er heller ikke noen advokat, men som Carl Anton skrev over her så er det vi diskuterer EU-direktivet, ikke lovtekster i de enkelte land. Hvordan de velger å implementerer dette i lovtekster de forskjellige land gjenstår å se. Dersom dette blir implementert i lov så har jeg ingen formening om hvor holdbart dette er juridisk.

Men jeg tolker i alle fall EU direktivet slik at de ikke vil tillate slik praksis som du viste til at Artic Roads hadde, og heller ikke at f.eks. Tesla vil kunne ta en pris fra egne biler og en (vesentlig) høyere pris fra alle andre.

Merk at det også er mer relevant tekst i direktivet enn det som Carl Anton siterte over her, uten at jeg gidder å hente ut det akkurat nå.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA