Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Gratis" bil i 7 år

Startet av bobakka, mandag 19. februar 2018, klokken 10:50

« forrige - neste »

bobakka

Jeg kjøpte min iMiev grovt overpriset for 250 000 i 2011 og solgte den for 50 000 etter 136 000 km.
Mitt regnestykke er:
Verditap - 200 000 kr
Andre utgifter - 50 - 60 000 kr (forsikring, dekk, service, strøm)
Sparte bompenger - 100 - 120 000 kr (2 bommer hver dag i minst 1700  dager)
Sparte drivstoffutgifter - 150 000 kr (referanse min Toyota Landcruiser som bruker 1 l/mil på by- og småkjøring)

Totalt rundt kr. 0

I tillegg har jeg da spart min dieselbil for mye slitasje, service og forsikring.
Jeg har spart miljøet for rundt 13 000 liter med dieselforbrenning i Oslo området.

Alt i alt både gunstig privatøkonomisk og for lokalt miljø og globalt klima.

I tillegg forventer jeg at bilen vil gjøre tjeneste i mange 1000 km hos ny eier - med tilsvarende glede for ham, miljø og klima.

Med 60 kWt batteripakke, tilhengerfeste og skiboks kan jeg pensjonere min fossilbil, men det blir kanskje ikke før i 2020 det riktig alternativet dukker opp.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

hsa77

Ingen tvil om at elbil er tingen! Når vi etterhvert også må betale bompenger, vil fossilbilen måtte betale enda mer. Fossilt drivstoff kommer neppe til å bli billigere, så regnestykket  i favør elbil kommer til å forbli positivt. Så de som kun tenker økonomi, og ikke bryr seg om miljø, har nå ikke noe annet valg enn å kjøpe seg elbil! Selv hadde jeg etter å ha kjørt elbil i et par år valgt elbil fremfor fossilbil selv om det ikke var noe penger å spare - god miljøsamvittighet og ikke minst en bil som er utrolig behagelig å kjøre gjør at elbilen VINNER!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

elekTrond

Sitat fra: bobakka på mandag 19. februar 2018, klokken 10:50
Sparte drivstoffutgifter - 150 000 kr (referanse min Toyota Landcruiser som bruker 1 l/mil på by- og småkjøring)
Jeg ser LC'en din og høyner med en 0,5l/mil dieselbil. Eller for sammenligningens skyld: en Audi A2 TDi, Daihatsu Charade TD, VW Lupo eller whatever sett-inn-en-random-0,3l/mil-blikkboks her.

Hvordan ser regnestykket ut da?  :'( :laugh:
'13 Mjau

bobakka

#3
Sitat fra: elekTrond på mandag 19. februar 2018, klokken 13:56

Hvordan ser regnestykket ut da?  :'( :laugh:

Mitt regnestykke tar utgangspunkt i at iMiev er en ekstra bil, dvs. ikke en bil jeg har i stedet for en annen.
For meg er det ikke aktuelt å ha en annen minibil sammen med iMiev.
Jeg er avhengig av en "traktor" for å kjøre stor tilhenger (2 tonn) og en langtransportbil.
Dermed har jeg dokumentet at for meg har iMiev vært en "gratis" bil.

Andre alternativer for å redusere "lønnsomheten" er å ha en annen jobb eller bolig slik at jeg slipper å kjøre igjennom bommen 2 ganger eller slipper 60 km kjøring hver dag.

På den annen side vil "lønnsomheten" gå opp ved flere bommer (feks igjennom Oslo til Bærum/Asker) eller lengre avstand.

For noen av oss vil elbil være veldig "lønnsomt", mens for andre som har kort vei til jobb uten bommer og behov for en fossilbil av ymse årsaker, så vil ikke elbil være så interessant.

Jeg tror at for de fleste i Oslo området vil en elbil være "lønnsomt" i forhold til å ha en liten fossilbil, men det er nok ikke alle hvor det er "lønnsomt" å anskaffe elbilen som en ekstrabil


iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

erik e

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

pwb

Tenker du anger som en hund at du ikke hadde en Hummer før elbilen, tenk på hva du da hadde spart.

AppleKnocker

Kurant regnestykke.

Jeg har også hatt gratis elbil, men bare i tre år. Elbil nr 2 er finansiert av elbil nr 1. Elbil nr 1 en Tesla Model S som erstattet en BMW 5 serie. Regnestykket forutsetter at jeg leverer Teslaen som innbyttebil hos Tesla. Hvis jeg selger den privat blir regnestykket trolig mer fordelaktig for meg.

BMW en kostet 700' ny i 2012. Den ble kjørt 100' km og ble solgt for 350' i 2015. Verditap på 350. I tillegg slukte den diesel for 115', dekk, forsikring service kom på 66', pådro seg bompenger for 42'. Totalt kostet den 573' på tre år eller rundt 16'/mnd.

Tesla en ble kjøpt for 560' i 2015 er kjørt 100' og tilbys nå byttet inn for 410' hos Tesla. Verditap på 150'. Den har kostet meg 15' i strøm, 40' i dekk, forsikring og service. Totalt 205' eller litt under 6'/mnd.

Påstand: For de 10'/mnd jeg har spart har jeg kunnet finansiere en elbil. Jeg har hatt to biler for godt under prisen av én. Altså én gratis.

Jeg hadde to biler før også. Fordi vi må.

PS Har forenklet litt ved å se bort fra finansieringskostnaden, men det endret ikke gyldigheten av påstanden ;D



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

alda

Fin tråd, det är ju alltid trevligt att bli påmind om hur mycket pengar man sparar!  :+1:

Fick precis en faktura från Fjellinjen i brevlådan på den av mina bilar som kör minst genom bommar till daglig, pga. två passeringar över Svinesundsbron var den på 69 kroner  ;)
Den var för övrigt på 8 hela A4-sidor där alla passeringar i 2017 var oppförda med plats, tidspunkt och pris. Onödigt att skicka ut detta kan tyckas, hade räckt med en faktura på passeringarna...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

bobakka

#8
Sitat fra: pwb på mandag 19. februar 2018, klokken 20:37
Tenker du anger som en hund at du ikke hadde en Hummer før elbilen, tenk på hva du da hadde spart.
Jeg skrev ikke noe om hva jeg hadde før elbilen, men samtidig med elbilen.

Jeg kunne aldi tenke meg en Hummer - det er en bil som har null bruksverdi for meg.
En Landcruiser derimot har stor bruksverdi, og har bruksverdi som vel ingen elbil kan matche - for mitt behov.

Og ja, det er mulig å lage mange fiktive regnestykker med rare forutsetninger.
Flere lager jo regnestykker som viser at elbil'er er miljø,- og klima-verstinger.
Et tidlig regnestykke jeg så for å vise hvor ille elbilen er, var en forutsetning at elbilen i snitt kjørte 64000 km (8000 km per år i 8 år) før den ble kondemnert.

I mitt regnestykke har jeg tatt utgangspunkt i det jeg har av biler, kostnader og kjørelengder.
Vanskelig å bli mer reell.

Forøvrig har bilen min kostet rundt 3'/mnd uten finansieringskostnader.
Finansieringskostnader med rente tilsvarende huslån øker kostnader med ca. 25000 over hele perioden.
Totalt sett godt under 3,5'/mnd.


iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

tomrh

Sitat fra: pwb på mandag 19. februar 2018, klokken 20:37
Tenker du anger som en hund at du ikke hadde en Hummer før elbilen, tenk på hva du da hadde spart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

emagic

Sitat fra: elekTrond på mandag 19. februar 2018, klokken 13:56
Sitat fra: bobakka på mandag 19. februar 2018, klokken 10:50
Sparte drivstoffutgifter - 150 000 kr (referanse min Toyota Landcruiser som bruker 1 l/mil på by- og småkjøring)
Jeg ser LC'en din og høyner med en 0,5l/mil dieselbil. Eller for sammenligningens skyld: en Audi A2 TDi, Daihatsu Charade TD, VW Lupo eller whatever sett-inn-en-random-0,3l/mil-blikkboks her.

Hvordan ser regnestykket ut da?  :'( :laugh:

Jeg hadde en 2002 RAV4 bensin før I.miev, og den brukte også i praksis 1 liter pr mil på småkjøring.   Trenger ikke ha noen stor bil for å oppnå det.  Samme med en Saab 9-3 jeg hadde en periode.  Så en liter pr mil er fair å regne med.

emagic

Beamer Screamer

Jeg gjorde et lignende regnestykke som trådstarter før vi kjøpte iOn'en for noen år siden. Gitt 5-7 års eierskap regnet jeg med totale årlige utgifter på ca 30.000 kr (verditap, renter av bundet kapital, service, forsikring ++). Dette er omtrent det samme som konemor ville brukt i bom, bensin + ekstra forsikring/slitasje/verditap på fossilbilen.

Så iOn'en er ikke gratis, men den betaler for seg selv vs. alternativet. Så vi har to biler til samme kostnad som vi ellers hadde hatt med en bil.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

Gjorde regnestykke på fossilen vår. Ikke helt sammenlignbart med trilling da, siden det er en 4-hjulstrekker og 7-seter, men poenget er å illustrere hva fossiler koster i bruk.

Kjøpte den brukt i 2011, 10 år gammel den gang.
- pris 95.000
- drivstoff 120.000
- verksted 60.000
- årsavgift 20.000
- forsikring 15.000
- bom 10.000
- parkering 5.000

Sum 325.000 over 7 år

At verkstedsutgiftene blir så høye skyldes at hver enkelt regning er lav. «Bare» 3000 for den bremsereparasjonen, 6000 for bytte av eksosanlegg fremre del - holder jo i mange år til, «bare» 5000 nå for å få den godkjent etter EU nå. Akkurat som å koke frosker levende bare man varmer sakte nok opp...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA