Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordvernautomat type B i garasjen

Startet av Heinz, søndag 18. februar 2018, klokken 23:27

« forrige - neste »

Heinz

Har en egen 16amp kurs ut til garasjen, men denne er på vanlig jordfeilbryter, er det lov å sette på en jordvernautomat type B på denne kursen inne i ett sikringsskap i garasjen, og videre derfra til 32amp stikket ?

MyMuffin

Det er ikke tillatt med type A foran Type B.

Kursen ut skal være dedikert, ingen avgreninger til stikk etc.

Korrekt løsning blir:
1: Det skal være ett overstrømsvern i sikringsskapet ditt uten JBF. Dvs. en Automatsikring 16A. Så skal du ha det helt rett så må du bytte ut din eksisterende automat med en automat uten JBF.
2: Det skal ut fra sikringen i sikringskapet benyttes en dobbeltisolert kabel (PFXP e.l) frem til Type B vernet.


Husk samsvarserklæring, er du elektriker så har du lov til å utføre slikt arbeid på eget hus.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

jkirkebo

Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. februar 2018, klokken 09:08
Det er ikke tillatt med type A foran Type B.

Kursen ut skal være dedikert, ingen avgreninger til stikk etc.

Korrekt løsning blir:
1: Det skal være ett overstrømsvern i sikringsskapet ditt uten JBF. Dvs. en Automatsikring 16A. Så skal du ha det helt rett så må du bytte ut din eksisterende automat med en automat uten JBF.
2: Det skal ut fra sikringen i sikringskapet benyttes en dobbeltisolert kabel (PFXP e.l) frem til Type B vernet.

Husk samsvarserklæring, er du elektriker så har du lov til å utføre slikt arbeid på eget hus.

Om kursen er dedikert, med dedikert jordfeilbryter, er ikke regelen om ikke A foran B relevant. Den er kun relevant der A-vernet beskytter også andre forbrukere/uttak enn ladekursen. F.eks der man har felles jordfeilbryter for hele sikringsskapet. Da MÅ ladekursen kobles utenom denne (men helst bør nok skapet rehabiliteres med jordfeilautomater).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MyMuffin

Sitat fra: jkirkebo på mandag 19. februar 2018, klokken 09:13
Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. februar 2018, klokken 09:08
Det er ikke tillatt med type A foran Type B.

Kursen ut skal være dedikert, ingen avgreninger til stikk etc.

Korrekt løsning blir:
1: Det skal være ett overstrømsvern i sikringsskapet ditt uten JBF. Dvs. en Automatsikring 16A. Så skal du ha det helt rett så må du bytte ut din eksisterende automat med en automat uten JBF.
2: Det skal ut fra sikringen i sikringskapet benyttes en dobbeltisolert kabel (PFXP e.l) frem til Type B vernet.

Husk samsvarserklæring, er du elektriker så har du lov til å utføre slikt arbeid på eget hus.

Om kursen er dedikert, med dedikert jordfeilbryter, er ikke regelen om ikke A foran B relevant. Den er kun relevant der A-vernet beskytter også andre forbrukere/uttak enn ladekursen. F.eks der man har felles jordfeilbryter for hele sikringsskapet. Da MÅ ladekursen kobles utenom denne (men helst bør nok skapet rehabiliteres med jordfeilautomater).

Da tolker jeg det slik at trådstarter kan slippe å bytte ut sitt eksisterende vern i sikringsskapet for så å trekke en dobbeltisolert kabel til type B vernet sitt i garasjen. Han får da ett A vern foran ett B vern, og kan få "blending" på A-vernet. Men det er uansett ikke krav til JBF vern ved bruk av dobbeltisolert kabel. Derav er du sikret.



2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

jkirkebo

Sitat fra: MyMuffin på mandag 19. februar 2018, klokken 10:29
Da tolker jeg det slik at trådstarter kan slippe å bytte ut sitt eksisterende vern i sikringsskapet for så å trekke en dobbeltisolert kabel til type B vernet sitt i garasjen. Han får da ett A vern foran ett B vern, og kan få "blending" på A-vernet. Men det er uansett ikke krav til JBF vern ved bruk av dobbeltisolert kabel. Derav er du sikret.

Det går også an å beholde enkeltisolert kabel. Setter man opp en underfordeling i garasjen på den kursen er den ikke en forbrukskurs lengre og da er det ikke krav om hverken jordfeilvern eller dobbeltisolert kabel SVJV. Det er ihvertfall lagt opp PFSP mellom mine skap hjemme (har 4 sikringsskap) og null jordfeilvern på de kursene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

#5
Sitat fra: jkirkebo på mandag 19. februar 2018, klokken 11:30

Det går også an å beholde enkeltisolert kabel. Setter man opp en underfordeling i garasjen på den kursen er den ikke en forbrukskurs lengre og da er det ikke krav om hverken jordfeilvern eller dobbeltisolert kabel SVJV. Det er ihvertfall lagt opp PFSP mellom mine skap hjemme (har 4 sikringsskap) og null jordfeilvern på de kursene.

I følge sikre kilder så krever dette i så fall at installasjonen er jordfeilovervåket, altså må du ha en jordfeilvarsler som dekker kursen til underfordelingen.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA