Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Fanboys i ETron Forum

Startet av ArTa, søndag 18. februar 2018, klokken 14:33

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Tja, noen kommentarer:

- Snittet i dag er på omkring 55k USD. Dette vil øke utover året, når Tesla kommer med AWD utgaven, luftfjæring, og etter hvert performance. Snittet vil trolig synke når man kommer utover i 2019, ettersom andelen med innstegsmodeller vil øke, men dette er fortsatt en stund til, og innen da vil produksjonen kunne være nærmere 10k Model 3 per uke.
- Det Tesla sier selv ar at de forventer en bruttomargin på 25%, ved full produksjon. Dette krever at produksjonsapparatet kommer skikkelig i gang, med produksjon på *minst* 2500 Model 3 per uke. Jeg stoler uendelig mye mer på Teslas analyser enn din synsing.
- Depositumsgjelden må ikke tilbakebetales med en gang. Det er 10.000 kroner som må betales tilbake per bil. Etter de har produsert 150.000 Model 3, så sitter det fortsatt 350.000 reservasjonsholdere som ikke har fått pengene sine. Det vil også ha kommet til nye reservasjonsholdere, så det er ikke sikkert depositumsgjelden til Tesla har blitt redusert i det hele tatt. Den kan ha økt.
- I følge planen skal de klare minst 162k Model 3 i 2018. (12k Q1, 30k Q2, 60k Q3, 60k Q4) De ligger kanskje litt bak dette, med trolig rundt 8-10k Model 3 i Q1. Men vi får se hvordan det drar seg til utover året.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

S.S

Fra dagens Autocar og messa i Geneve, Tesla må nok legge seg i selen om de skal konkurrere med Tyskerene:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

JorEl

"plain and sparsely" det betyr minimalistisk ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Touring


doldis1

Har TM3 for store "panel gaps" ? Da vil jeg mene det står enda verre til med de Tyske TM3 konkurrentene ? De består vel kun av "panel gaps" eller luftige framtidsplaner som vi sier i Norge. Det samme gjelder vel Mod X konkurrentene ?
Kun "panel gaps" der også .. :o
Vi får bare håpe E-tron og EQ ikke lider samme skjebne som alle tidligere Tyske fantasibiler..

S.S

Står ikke at gaps er store. står «off», altså unøyaktige, eller ujevne, som er utilgivelig på en ny, serieprodusert bil.  Greitt på en 60-talls amerikaner, ikke på en ny.
Men dette har forhåpentligvis Tesla fått fikset før de begynner å sende biler til Norge.  Var ok på begge S'ene jeg hadde.

Jeg tipper forøvrig at en godt utstyrt 3 med 4x4 og LR blir like dyr som grunnprisen til I-Pace S. Som tilogmed får dashbord.

Espen Hugaas Andersen

#51
Sitat fra: S.S på søndag 18. mars 2018, klokken 13:46Står ikke at gaps er store. står «off», altså unøyaktige, eller ujevne, som er utilgivelig på en ny, serieprodusert bil.  Greitt på en 60-talls amerikaner, ikke på en ny.
Men dette har forhåpentligvis Tesla fått fikset før de begynner å sende biler til Norge.  Var ok på begge S'ene jeg hadde.

Jeg tipper forøvrig at en godt utstyrt 3 med 4x4 og LR blir like dyr som grunnprisen til I-Pace S. Som tilogmed får dashbord.
Grunnprisen er 35k USD, LR er 9k USD og AWD skal koste under 5k USD. Det er altså maks 48.999 USD eller 402.000 kroner, med dollarkurs på 8,2.

Da er det fortsatt et stykke igjen til 599.900 kroner. Får en god del utstyr da.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Satt og tenkte litt over at det er så mange "Tesla-hatere", til og med på et elbilforum. Det må gjøre vondt for en vanlig mann, som har brukt pengene sine på en bil som skal gi aktelse og prestige. Her har man kanskje fått seg en TDI på 175hk, som man selv synes er for de i øvre sjikt. Så kommer en såkalt harry, tesla eier og fyker forbi dem, med et kjempesmil rundt munnen :D Bilen går stillere, fortere, og uten giftrøyk! Kinder-egg.

For de som jobber for "et miljøsvin"(ex.VAG :-X), det være seg selger eller mekanikker, så er det nok enda mer irriterende. Alle gode argumenter preller bare av på teslakundene. Så utrolig at folk kan la seg lure, til ikke å kjøpe vår bil.. Tesla lager et oppskrytt produkt som har mangelful kvalitet og koster for mye..At folk kan la seg lure, og opptil flere ganger..

Nå kommer altså Audi 10år etter, og skal selge en like dyr bil, som går like langt og like fort. Audi som har laget biler i 100år, skal nå levere et produkt som er like godt som Tesla ;D 
Ikke så merkelig at mange er på hugget for tiden, nå skal man jo endelig ta rota på teslafanboyene :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

doldis1

Jeg menen at all ståheien ang. priser og spec. på Tyske mod X konkurrenter er å diskutere keiserens nye klær. Det jeg tror vi kommer til å få se er forsinkelser, prisendringer og leveringsvegring.., får håpe de unngår tekniske problemer på toppen av dette.
Det som også kan skje er at nye koster i konsernledelsen terminerer hele tapsprojektet og går for "miljødiesel" i steden.
E-tron og EQ er jo en ting, men det er når de er nødt til å ta opp konkurransen mot massemarkedbiler som mod3 & Y de virkelige utfordringene starter.
Tesla har dratt på seg 10 mia. usd i gjeld for å bygge ca 5-700 K biler i året og sliter vanvittig med produksjonslinjen for tm3.
Grunnen er ikke som mange tror, at Tesla er amatører, men at for å kunne konkurrere på pris mot fossilene i dag trenger en en vanvittig automatisert produksjonslinje, trolig mye mer automatisert enn selv de beste linjene hos BMW..
Jeg tror det kommer til å bli veldig, veldig vondt for minst 2 av Tyskerne før dette er over

Mr Oizo

Sitat fra: doldis1 på søndag 18. mars 2018, klokken 17:02
Jeg tror det kommer til å bli veldig, veldig vondt for minst 2 av Tyskerne før dette er over
Jeg antar du tenker på Grohmann nå, som står til knærne i gjørme  :)

JorEl

Tror tyskerne kan bli lederene jeg altså, men ikke uten at Tesla hadde vist vei. Men når de tjener penger på fosilbiler så drar de dette ut så lenge de tør. El-markedsandeler er kanskje det som drar i motsatt retning. Bedriftsøkonomisk ok, men ikke mer. VAG burde vært en leder etter at de har sølt med dieselen sin, men er intil videre bare en bremsekloss med løfte om nye biler om noen år.

Det kommer til å gjøre veldig godt for tyskerne, å få litt elbiler på autobahn. Har en onkel som var en tur på autobahn og fortalte at nå trengte han nesten ikke vaske bort insekter fra frontruten lenger. Det kommer til å bli en spennende tid når storbyer over hele verden krever at det skal kjøres elbil
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Det kan nok ta sin tid. 1. januar 2018 var det 46.474.594 biler i Tyskland (av personbiler utgjør bensindrevne 65.5% og dieseldrevne 32.8%). Helelektriske biler utgjør 53.861, hybrid 236.710, mens av PHEV er det 44.419.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ludwig_holberg

Fordel med Audi er forøvrig at man slipper å pløye penger inn i USA som Trump vil bruke til å skaffe seg gjenvalg.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 18. mars 2018, klokken 23:08Fordel med Audi er forøvrig at man slipper å pløye penger inn i USA som Trump vil bruke til å skaffe seg gjenvalg.
Hvordan klarer du komme frem til at det skjer?

Tesla har ikke støttet Trump økonomisk, verken direkte eller indirekte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ludwig_holberg

Trump er veldig opptatt av handelsbalansen, så hvis den har forbedret seg til i 2020, så ville han forsøke å ta æren for det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA