Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Fanboys i ETron Forum

Startet av ArTa, søndag 18. februar 2018, klokken 14:33

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Gnilre på fredag 09. mars 2018, klokken 13:40Det her er ment som et spørsmål: Er det ikke Apple, Samsung og andre mobiltelefonutviklere som startet elbilrevolusjonen ved å få utviklet kompakte og lette Litium-ion batterier ? Vi hadde ikke hatt Tesla, Leaf og snart Etron uten mobiltelefonene ?
Det går så klart an å hele tiden se ett skritt bakover. Ville disse selskapene ha utviklet litium-ionbatteriet, om ikke det var for blybatteriet?  :)

Det er mange ting som har ført til dagens elbilrevolusjon. Men Tesla er også en del av den historien.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Det som virkelig er fantastisk med Tesla er at de har fått lov av investorer til å akkumulere et enormt underskudd. Dette har de fått til ved å skape en masse begistring rundt eksisterende og kommende produkter. I den grad Tesla viser seg å bli en økonomisk suksess så kan vi nok i stor grad takke kombinasjonen av Elon Musk og et ikke så rent ukritisk investormiljø på jakt etter ny aksjebobler.

Vi vet at 2018 blir et fryktelig år for Tesla. 2019 blir nok bære eller briste for selskapet. Hvis de ikke kan vise til positiv fri kontantstrøm senest om et år tror jeg Tesla ikke lengre vil makte å finansiere sine planer.

Espen Hugaas Andersen

Vi vet at 2018 vil bli et frytelig år for Tesla?

Alt tyder på at 2018 blir Teslas beste år hittil. Dette er året der Model 3 går i virkelig masseproduksjon, og samtidig med dette vil Tesla trolig begynne å gå med overskudd og få positiv konstantstrøm.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Ingen tegn til masseproduksjon enda og nye investeringer står i kø /(semi, model-Y...). Tesla er i øyeblikket milveis unnna positiv fri kontantstrøm.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på fredag 09. mars 2018, klokken 14:34Ingen tegn til masseproduksjon enda og nye investeringer står i kø /(semi, model-Y...). Tesla er i øyeblikket milveis unnna positiv fri kontantstrøm.
Selv om man aksepterer de mer pessimistiske estimatene på 600 stk Model 3 per uke, så er dette altså omkring 30k per år. Det er altså større produksjonstakt enn de fleste andre elbilene på markedet (trolig mer enn det vil produseres av e-tron i 2019). Men takten vil 99% sikkert ikke være på et så lavt nivå veldig lenge. Jeg vil bli veldig overrasket om Model 3 ikke er den mest produserte elbilen i 2018.

Tesla vil nok ikke få til positiv kontantstrøm før siste kvartal, om de får det til i år. Men det er egentlig viktigere å få til profitabel drift. Om Tesla må hente inn mer penger til investeringer, så er det ikke noen krise.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 09. mars 2018, klokken 14:41
Selv om man aksepterer de mer pessimistiske estimatene på 600 stk Model 3 per uke, så er dette altså omkring 30k per år. Det er altså større produksjonstakt enn de fleste andre elbilene på markedet (trolig mer enn det vil produseres av e-tron i 2019).

30K biler per år er jo ingen ting i økonomisk forstand. Realiteten er at Tesla er avhengig av inflow of cash. Enten i form av lån eller i form av egenkapital (eller begge deler). Uten fri kontantstrøm blir det svært tungt å hente fremmedkapital. Da gjenstår kun emisjoner. Det går en grense hvor lenge investorene vil være med på dette.
Vi får håpe på langt mer enn 30K biler når status gjøres opp for 2018.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på fredag 09. mars 2018, klokken 14:52
30K biler per år er jo ingen ting i økonomisk forstand. Realiteten er at Tesla er avhengig av inflow of cash. Enten i form av lån eller i form av egenkapital (eller begge deler). Uten fri kontantstrøm blir det svært tungt å hente fremmedkapital. Da gjenstår kun emisjoner. Det går en grense hvor lenge investorene vil være med på dette.
Vi får håpe på langt mer enn 30K biler når status gjøres opp for 2018.
Tja, 30k biler er ikke *ingenting*, vil jeg si. Til f.eks 60k USD i snitt, så er det 1,8 mrd USD.

Men det er definitivt ikke nok. Jeg forventer 150-200k Model 3 produsert i år. Altså minst 9 mrd USD.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Tellus på fredag 09. mars 2018, klokken 14:19
Vi vet at 2018 blir et fryktelig år for Tesla. 2019 blir nok bære eller briste for selskapet.
Har hørt samme påstand siste 6 år. Begrunnelsen endrer seg, men samme bære eller briste i 2012 som nå i 2018.

Mtp. hvor hardt det jobbes med å løfte produksjonstakten, og hvordan de har klart å løfte S og X både mtp produksjon og kvalitet er jeg helt sikker på at de klarer M3 opp til et bra nivå i år også.

Håper ikke noen tror mars-produksjonstakt vil være maks av hva Tesla klarer i 2018  8)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 09. mars 2018, klokken 14:56
Tja, 30k biler er ikke *ingenting*, vil jeg si. Til f.eks 60k USD i snitt, så er det 1,8 mrd USD.


Skulle det gå så galt at Tesla kun selger 30K M3 i år (neppe til 60K USD per stykk dog) så sitter de bare igjen med et dekingsbidrag av disse på kanskje rundt 200-300 MUSD. Det utgjør vel bare 5-7% av de totale investeringer i 2017. Peanuts.


Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vegar Beider

Sitat fra: Tellus på fredag 09. mars 2018, klokken 15:07
Skulle det gå så galt at Tesla kun selger 30K M3 i år (neppe til 60K USD per stykk dog) så sitter de bare igjen med et dekingsbidrag av disse på kanskje rundt 200-300 MUSD. Det utgjør vel bare 5-7% av de totale investeringer i 2017. Peanuts.

Og hvor mye av fortjenesten på M3 har de allerede hentet inn i form av reservasjonspenger? Halvparten? Vanskelig å si, men poenget er uansett gyldig; de har allerede brukt opp en betydelig del av fortjenesten på biler som ennå ikke er produsert. Klart, å få i gang volumet hjelper på cashflowen, men de tjener ikke særlig mye på bilene de lager på lang, lang tid.

Espen Hugaas Andersen

Reservasjonsbeløpet er 10.000 kroner. Forventet bruttomargin per bil er omkring 20%, altså ved pris ut til kunde på 300-700k så er bruttomarginen på 60-140k.

Da står reservasjonsbeløpet for 7-17% av den totale bruttomarginen. Tesla vil altså få inn mye penger ettersom produksjonen skaleres opp. Og så klart, ettersom ventetiden på en ny reservasjon faller, så vil de jo få inn nye reservasjoner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Jeg forenklet kanskje litt mye, 20% er en snittverdi. Marginen kan forventes å være nærmere 10% for en Model 3 til 300k, og kanskje så mye som 35% for en Model 3 til 700k. Da utgjør bruttomarginen 30-245k. Og reservasjonsbeløpet utgjør 4-33% av dette.

(Det blir kanskje ganske tydelig hvorfor Tesla helst vil prioritere produksjonen av de dyrere bilene.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vegar Beider

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. mars 2018, klokken 07:38
Jeg forenklet kanskje litt mye, 20% er en snittverdi. Marginen kan forventes å være nærmere 10% for en Model 3 til 300k, og kanskje så mye som 35% for en Model 3 til 700k. Da utgjør bruttomarginen 30-245k. Og reservasjonsbeløpet utgjør 4-33% av dette.

(Det blir kanskje ganske tydelig hvorfor Tesla helst vil prioritere produksjonen av de dyrere bilene.)

Du Tesla-fanboyet nok litt mye, ja.
Mer nøytrale analyser opererer med en gjennomsnittspris på $42K. Jeg har liten tro på at bruttomarginen i snitt blir i nærheten av S og X når vi snakker en modell av denne typen og prisklassen. De skal være glade om de klarer 10% i snitt.

Det betyr at de må produsere og selge omtrent 156.000 av Model 3 før de har tjent inn gjelden som depositumet utgjør, det opplyses om 500.000 på venteliste. Deretter begynner salget å kunne dekke øvrige kostnader, som i dag ikke dekkes med annet enn lån. De taper som kjent mye penger.
De kan altså tidligst begynne å få en positiv bruttomargin når de har produsert 156.000 biler. Det kommer til å kreve store mengder cash. I følge planen skal de vel klare omtrent 150.000 av Model 3 i 2018, men det er det vel ingen som tror på lenger. Dermed kommer de til å blø penger i hele 2018, og sannsynligvis mye lenger. Hvor lenge kan de holde på slik?

Det rareste av alt er at folk ikke tror Audi er forberedt på å tape penger på e-tron, når det oppfattes som fullstendig normalt og kjempefint at Tesla taper milliarder på milliarder. Rare folk.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA