Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Fanboys i ETron Forum

Startet av ArTa, søndag 18. februar 2018, klokken 14:33

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TM på mandag 24. september 2018, klokken 07:58
Når en vanlig Model S med 75kWh batteri har samme veiledende pris som en Audi e-tron med 95kWh, så er det vel grunn til å tro at de fleste vil ønske seg en Audi. Ikke nødvendigvis fordi det er Audi, men store sedaner har jo tradisjonelt ikke vært så populært i Norge. Selv om det er en viss risiko for at det følger noen barnesykdommer med den første elektriske Audi, så har jo Audi et mer utbygd og landsdekkende serviceapparat. Dessuten er det grunn til å forvente høyere kvalitet på materialer og utførelse på en Tysk (Belgisk) Audi enn en amerikansk Tesla.
Det var synd du skulle sammenligne de to bilene, da Tesla vinner på de fleste punkter:
- Model S har 75kWh og e-tron 95kWh, men Audi har sagt "minst 400km rekkevidde". Model S har over 400km rekkevidde. Gjenstår å se WLTP på e-tron. e-tron har vel 0,27 eller 0,28 luftmotstandskoeffisient + større areal, mens Tesla S vel har 0,24.
- Model S har endelig karret seg opp på Gjennomsnittlig kvalitet på Model S (for et år siden) etter 4 års prøving. Håper Audi klarer bedre. Tydeligvis ikke bare-bare å lage el-bil, men Audi har i hvert fall laget motorer som ikke tar ut for mye hester, så da går det gjerne bedre.
- Model S er ikke en sedan men en kombi (hengsler på bakluken er i taket, så den er like praktisk som en stasjonsvogn når en ser hvor langt bagasjerommet er. Det er dessuten 850 liter bagasjeplass i Tesla mot 660 i e-tron.
- Tesla har innarbeidet et godt ladenettverk, men ser Ionity har begynt. Blir spennende å se priser etterhvert som introduksjonstilbudet (80,- per lading) avsluttes.
- Tesla viser en stor velvilje på service-sentrene (lånebiler osv), men er dårlige på logistikk og deler, pluss for liten kapasitet. VW har vel ikke vært kjent for samme velvilje, men håper en slipper for mange involveringer.
- Audi kan lade fortere om den har tilgang til Ionity-hurtiglader eller tilsvarende

Likevel står jeg i kø på e-tron....etter over 4 år med en Model S...
Tesla Model Y                         2021-

Trond.m

He,He...så du har åpenbart tro på Audi likevel. Som jeg nevnte er det ikke bare tekniske data som avgjør, men lukten og følelsen av tysk bil. Og så orker jeg ikke tanken på at Trump skal sole seg i glansen over suksessen til amerikansk bilindustri  8)

JorEl

Sitat fra: TM på tirsdag 25. september 2018, klokken 16:20
He,He...så du har åpenbart tro på Audi likevel. Som jeg nevnte er det ikke bare tekniske data som avgjør, men lukten og følelsen av tysk bil. Og så orker jeg ikke tanken på at Trump skal sole seg i glansen over suksessen til amerikansk bilindustri  8)
Trumpen er jo på motsatt side av Carlifornia og Tesla. 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Svolar

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 25. september 2018, klokken 16:10
Sitat fra: TM på mandag 24. september 2018, klokken 07:58
Når en vanlig Model S med 75kWh batteri har samme veiledende pris som en Audi e-tron med 95kWh, så er det vel grunn til å tro at de fleste vil ønske seg en Audi. Ikke nødvendigvis fordi det er Audi, men store sedaner har jo tradisjonelt ikke vært så populært i Norge. Selv om det er en viss risiko for at det følger noen barnesykdommer med den første elektriske Audi, så har jo Audi et mer utbygd og landsdekkende serviceapparat. Dessuten er det grunn til å forvente høyere kvalitet på materialer og utførelse på en Tysk (Belgisk) Audi enn en amerikansk Tesla.
Det var synd du skulle sammenligne de to bilene, da Tesla vinner på de fleste punkter:
- Model S har 75kWh og e-tron 95kWh, men Audi har sagt "minst 400km rekkevidde". Model S har over 400km rekkevidde. Gjenstår å se WLTP på e-tron. e-tron har vel 0,27 eller 0,28 luftmotstandskoeffisient + større areal, mens Tesla S vel har 0,24.
- Model S har endelig karret seg opp på Gjennomsnittlig kvalitet på Model S (for et år siden) etter 4 års prøving. Håper Audi klarer bedre. Tydeligvis ikke bare-bare å lage el-bil, men Audi har i hvert fall laget motorer som ikke tar ut for mye hester, så da går det gjerne bedre.
- Model S er ikke en sedan men en kombi (hengsler på bakluken er i taket, så den er like praktisk som en stasjonsvogn når en ser hvor langt bagasjerommet er. Det er dessuten 850 liter bagasjeplass i Tesla mot 660 i e-tron.
- Tesla har innarbeidet et godt ladenettverk, men ser Ionity har begynt. Blir spennende å se priser etterhvert som introduksjonstilbudet (80,- per lading) avsluttes.
- Tesla viser en stor velvilje på service-sentrene (lånebiler osv), men er dårlige på logistikk og deler, pluss for liten kapasitet. VW har vel ikke vært kjent for samme velvilje, men håper en slipper for mange involveringer.
- Audi kan lade fortere om den har tilgang til Ionity-hurtiglader eller tilsvarende

Likevel står jeg i kø på e-tron....etter over 4 år med en Model S...

For meg vinner audi på de fleste punkter:

lading : 150 kw vs 115 kw - Audi
Lade nettverk : Tesla (Ionity kan bli bra - bryr meg ikke om det koster 80 kroner eller 200 kroner)
Form: Jeg foretrekker SUV formen pga lettere inn og ut med folk og fe
Hengerfeste: Audi
Bagasjeromsplass: Tesla vinner
Luftfjæring: Begge
Pris: Omtrent lik
Ekstrautstyr, større utvalg blant audi
Servicetid/deler: Audi
Goodwill forhandler: tesla
Batteri brutto: Audi med 95 mot 7x, hva er netto på begge? xx og 72.6? Audi har størst batteri
HK: 355 vs 332: Audi
Effektivitet: Tesla
Rekkevidde: Jeg vil tro den blir veldig lik i praksis
Regen: Audi har svært høy regen vs Tesla som ikke tåler så mye regen (varme)
Audi er tysk premium, tesla er det ikke.

Pingle

Sitat fra: JorEl på tirsdag 25. september 2018, klokken 17:32
Sitat fra: TM på tirsdag 25. september 2018, klokken 16:20
He,He...så du har åpenbart tro på Audi likevel. Som jeg nevnte er det ikke bare tekniske data som avgjør, men lukten og følelsen av tysk bil. Og så orker jeg ikke tanken på at Trump skal sole seg i glansen over suksessen til amerikansk bilindustri  8)
Trumpen er jo på motsatt side av Carlifornia og Tesla. 8)
Trumpen bryr seg ikke om på hvilken side av USA noe er, så lenge det er på rett side av USAs grense.
Og jeg foretrekker dieselstinkende VAG-topper fremfor Trump (med en hentesveisbredd).
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020


z4rd

Svolar. Synes det var meget spesielle parametere du måler etter:

HK, først og fremst. Hva vil du frem til her? Den ene er registrert med mer HK hos vegvesenet? Teslaen er jo 1,1sekund raskere 0-100. Og sikkert raskere ellers også.

Angående regen. Blir nye Tesla varm? Min regen-er som bare juling. Aldri vært et problem. Og har du testet Audi-en i real life? Eller virket det bare fint på presentasjonsvideoen?

Også størst batteri da, er det et mål i seg selv? Burde kanskje målt output-en.. eller hva som kommer ut av det, eller er tilgjengelig... Du må også huske at stort batteri = mer vekt.

Også er det litt rart å måle på antall ekstrautstyr. Ville ha målt på features i stedet :)

Kan Audi-en ligge i 110-120 på motorveien med autopilot? Summon? etc....

Det var mine two cents.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Trond.m

Sitat fra: z4rd på onsdag 26. september 2018, klokken 19:55
Også størst batteri da, er det et mål i seg selv? Burde kanskje målt output-en.. eller hva som kommer ut av det, eller er tilgjengelig... Du må også huske at stort batteri = mer vekt.
Når Tesla tar ca 170.000 mer for 100 kWh enn 75 kwh modellene så er det vel fordi markedet vurderer at batteristørrelse er viktig (eller har jeg misforstått konfiguratoren til Tesla ? ). Men jeg er enig i det du skriver om vekt. Hvis man bare trenger det største batteriet noen få ganger i året virker det som en bedre ide å ta noen ladestopp ekstra. Bedre for miljøet er det også, men elbileiere er nok også mer opptatt av lommeboken enn miljøet   8)

turfsurf

Betalingsviljen er vel ikke for batteri pr se, men rekkevidde, ytelse og ladefart. Og når man snakker om ladefart så spiller effektivitet inn i bildet. Det hjelper ikke med 25% høyere ladeeffekt i kW hvis forbruket er 25% høyere. Man må se alt i sammenheng. Effektiviteten til etron er vel foreløpig ukjent, og kan vippe ting ene eller andre veien. Nærmer den seg Model S er det mye elbil for pengene, er den dårligere enn Model X så er det ett vesentlig dårligere kjøp. Den bør plassere seg ett sted imellom, som I-Pace burde gjort.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

#84
TM, du misforstår.

Selvfølgelig betyr større batteri, sannsynligvis større rekkevidde og kraft. Og det koster mer, men når størrelsen på batteripakken (les e-tron) gir nesten samme rekkevidde som en mindre batteripakke, da er det ikke verdt så mange poeng etter min bok. Jeg kritiserte innlegget til Svolar, med tanke på måten han ga "poeng" til Audi vs Tesla.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Trond.m

#85
Så du mener at e-tron med 95 kWh ikke gir lenger rekkevidde enn Model X med 75 kWh ? Den er jo bare oppgitt til 417 km i den helt urealistiske standarden NEDC og e-tron vil vel helt sikkert overgå den med god margin.

Elbil fundamentalist

Jeg ønsker konkurransen velkommen. Ladenettverket er viktigst for meg med elbil som nr 1 bil og langtursbil til Danmark Tyskland mm. Luftmotstand i motorveihastighet har derfor også mye å si (for meg). Har en gammel fossilbil som trekkesel hvis jeg skal trekke en av hengerne. På overfylte norske landeveier hvor evig lange kolonner kryper bortover i 70 har luftmotstand lite å si. Rimelig barnslig å krangle om 0-100 mellom to biler som er mer enn nok kjappe uansett. Begge kan om nødvendig ta trygge forbikjøringer kjapt og effektivt.

Audien blir sikkert bra og det kan være at mange skifter fra Tesla etter 4/5 års eierskap og fristes til noe nytt. ePhase tilsvarende. Skulle egentlig heller ønsket at Audi og Tesla kunne sammarbeidet om ett og større ladenettverk i stedenfor å bygge to separate. Blir Ionity bra kommer kansje Tesla med ett ionity adapter :) kanskje Tesla tilbyr adapter til Audi eierne?  Burde være gull for begge??

At Audi nå også velger (motvillig?) å lage en (forhåpentligvis) skikkelig elbil bekrefter det også Tesla har gjort (nesten) alt riktig. Hadde Audi vært først hadde etterkommerne måtte finne seg i å bli sammenlignet. Nå er det slik at Tesla var først og er referansen og det er det noen i Audiforumet her har svært vanskelig med å akseptere. Så håper den elendige Teslafanboy hersketeknikken kan legges på hylla, og at man kan uttale seg om egenskaper pluss og minus begge veier uten at man skal bli herset med av troll.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

JorEl

#87
Hvor får egentlig E-tron el-drivverket sitt fra? Og batteriene? Lager det selv eller er dette også fra Korea.

Elbilfundamentalisten  :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Orbit

#88
Batteriene kommer etter alt å dømme i starten fra LG (og senere blir også Samsung leverandør), mens de lager motorene selv.

https://www.youtube.com/watch?v=Pm6ycVAIdKA&t=87s

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

z4rd

Sitat fra: TM på onsdag 26. september 2018, klokken 22:16
Så du mener at e-tron med 95 kWh ikke gir lenger rekkevidde enn Model X med 75 kWh ? Den er jo bare oppgitt til 417 km i den helt urealistiske standarden NEDC og e-tron vil vel helt sikkert overgå den med god margin.

Nå må du følge med litt.

Innlegget mitt er direkte svar til Svolar sitt innlegg. Både han og vi andre diskuterte Model S75D opp mot e-tron. Greit å lese alt først. Han gir poeng til e-tron fordi den har hengerfeste. Det har ikke TMS f. eks.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA