Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilen tusenvis venter på- Audi e tron - mulig salg av reservasjon

Startet av tjulv1, fredag 02. november 2018, klokken 03:17

« forrige - neste »

Øyvind.h

Du overser en rekke momenter:
1.Model S er ikke sedan. Det er kombikupé. Dvs stasjonsvogn med svært skrå bakluke.
2.Tesla har bygget produksjonskapasitet og leveringsevne. Der andre produsenter planlegger noen titusener biler årlig opererer Tesla med hundretusener. Det vil påvirke leveranseevne nå og i fremtiden.
3.Supercharger-nettverket gjør bytteterskel større enn man skulle tro de nærmeste årene
4.Mva-spøkelset vil på sikt redusere prisfall på bruktbiler
5.M3 leverer en god totalpakke. Ja feil karosseriform, men rå ytelser, god plass (også bagasjeplass på tross av karosseri), ladenettverk, selvkjøring osv.

Jeg tror du kraftig overvurderer andre selskapers leveringsevne, samtidig som du undervurderer hva Tesla leverer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. november 2018, klokken 13:34
Jeg tror du kraftig overvurderer andre selskapers leveringsevne, samtidig som du undervurderer hva Tesla leverer.
:+1: Helt enig!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vegar Beider

#17
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. november 2018, klokken 13:34
Du overser en rekke momenter:
1.Model S er ikke sedan. Det er kombikupé. Dvs stasjonsvogn med svært skrå bakluke.
2.Tesla har bygget produksjonskapasitet og leveringsevne. Der andre produsenter planlegger noen titusener biler årlig opererer Tesla med hundretusener. Det vil påvirke leveranseevne nå og i fremtiden.
3.Supercharger-nettverket gjør bytteterskel større enn man skulle tro de nærmeste årene
4.Mva-spøkelset vil på sikt redusere prisfall på bruktbiler
5.M3 leverer en god totalpakke. Ja feil karosseriform, men rå ytelser, god plass (også bagasjeplass på tross av karosseri), ladenettverk, selvkjøring osv.

Jeg tror du kraftig overvurderer andre selskapers leveringsevne, samtidig som du undervurderer hva Tesla leverer.

Jeg vet at det er en "kombikupé-ish". Det endrer ikke på at folk helst vil ha SUV, deretter stasjonsvogn. Argumentet med at bagasjerommet tross alt er stort funker på meg, men ikke på folk flest, dessverre. "Folk flest" driver og lager et stort poeng av at e-tron har for liten bagasjeplass, det sier litt. Det måles lass med kofferter, hundebur og høyde under taket, virker som den skal lesses til randen på daglig basis. Det er mjauing om høy lasteterskel og om 1800 kilo hengervekt er nok, og jeg vet ikke hva. Virker som gud & hvermannsen skal ha med seg alt de eier og naboens unger, bikkjer og katter hver gang de skal ut å kjøre. Helt banan, men sånn er visst Ola Nordmann. I det bildet passer Model 3 dårlig som annet enn nummer 2 bil og pendlerbil. Og da kommer den i en kategori hvor det finnes mange alternativer, og hvor ladenettverk ikke er noe betydningsfullt argument. I den grad det vil være det i 2020.

Ellers har du gode poenger som jeg også vurderer. Du glemmer at Tesla ikke akkurat har vist hverken produksjonskapasitet eller leveringsevne på Model 3 ennå. Det de har vist til gangs er derimot total mangel på logistikk når det gjelder service og ettermarked, og en heller tvilsom byggekvalitet som gjør det forrige problemet til et kjempeproblem for veldig mange kunder. Det kan de rett og slett ikke fortsette med.

Mulig jeg overvurderer konkurrentenes leveranseevne, jeg sier ikke at jeg er skråsikker. Jeg tror det er et realistisk scenario. Det norske markedet er ikke umettelig heller, og det er veldig lite i antall enheter totalt. Så med 10-15 produsenter i stedet for 3-4 kan det hende leveransesituasjonen blir helt ok, samlet sett?
Det er i en slik fremtid jeg ser Tesla som en mye mindre dominerende aktør enn de er i dag. Jeg tror ikke de klarer å bli en dominerende aktør, hverken her i landet eller andre steder. Da tenker jeg markedsandel totalt. Ikke glem at Audi har mindre enn 2,5% markedsandel globalt, jeg tviler sterkt på at Tesla klarer å komme dit. Da må de ikke selge "hundretusener", men et par millioner. Det er veldig langt dit.

La oss si at 20% av verdens personbiler (nysalg) er helelektriske i 2025. Det er veldig mange som ikke tror det aller minste på at det er realistisk. Det tilsvarer ca. 17 millioner biler. Selv om Tesla skulle være så utrolig dyktige at de klarte å få 10% av det markedet i sterk kamp med alle verdens giganter, så ville de være en mindre produsent enn Audi. For Tesla ville det bety at de nesten må tidoble produksjonen fra i dag. På 7 år. Sannsynlig? Jeg tror ikke det. Og selv en så spinnvill vekst og suksess vil gjøre de til en nisjeaktør. Jeg tror ikke de klarer det, jeg tror de kommer til å slite med å nå så mye som 1 million biler i året i 2025.




jkirkebo

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. november 2018, klokken 13:29
Jeg tror det er en dårlig ide å kjøpe Model 3, fordi man er nødt til å selge den raskt for å unngå et grisete verdifall. Og siden elbilmarkedet er i ferd med å stabilisere seg vil verditapet på en litt brukt Model 3 også bli stygt, da det finnes mange alternativer allerede om 1 til 2 år.

Evt. kan man beholde den lenge. Da spiller ikke restverdi noen rolle. Jeg har reservert en Model 3, regner med at vi tar den ut. Den skal erstatte Leafen vår, som neste høst (regner ikke med å få en TM3 før tidligst da) vil være 8 år gammel. Den byttes egentlig bare ut fordi kona vil ha mer rekkevidde, ellers hadde vi beholdt den noen år til. Så om jeg kjøper en TM3 SR (pluss AWD om det går å kombinere med SR) regner jeg med at vi beholder den i minst 10 år. Da blir verditapet i området 30.000,- pr. år.

Sitat
La oss se hvordan Model S og Model X utvikler seg gjennom 2019. Det vil gi en pekepinn. Jeg tror deres dager med høyt volum er talte, og at Tesla i større og større grad blir et nisjemerke. Jeg sier IKKE dermed at de blir borte, merk deg det. Bare at deres dager blant topp 10 snart er talte, selv om de kommer aldri så mye med Model 3 og Model Y. 

Det tror ikke jeg. Ingen konkurrenter til X er lansert foreløpig, og det vil ta lang tid før Ionity klarer å bygge ut et ladenettverk som på noen måte kan måle seg opp mot Tesla sitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vegar Beider

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. november 2018, klokken 15:43

Det tror ikke jeg. Ingen konkurrenter til X er lansert foreløpig, og det vil ta lang tid før Ionity klarer å bygge ut et ladenettverk som på noen måte kan måle seg opp mot Tesla sitt.

Kjøper ikke helt den argumentasjonen. Man trenger ikke å møte Model X på dens premisser for å være en konkurrent på markedsandeler. Model X selger mye på tross av, ikke på grunn av. Den er for stor og for dyr for veldig mange av kundene som velger den. Men de har ikke noe alternativ.
Både I-pace, e-tron, iX3 og Mercedes EQC er konkurrenter i praksis, samtlige vil kunne leveres i noe volum i 2019. Deres samlede leveransekapasitet i 2019 er etter all sannsynlighet flere ganger større enn det totale salget av Model X i 2018. Er etterspørselen etter så dyre SUVer virkelig så stor?
I tillegg til dette kommer det noen i kompaktklassen, men om de spiser av Model X er mer tvilsomt.

Ladenettverket er ikke så stort argument at det vipper majoriteten til Tesla. Det har vi allerede beviset på, med mer enn 10.000 reservasjoner på e-tron og ipace. Hvor mange det er på BMW og Merse vet jeg ikke, men det ville overraske med om det er mindre enn 5.000 til sammen.
I følge de kilder jeg har sett har Model X solgt ca. 3600 stk. i 2018 til og med september. Hva ender de på i 2018 da, 5000? e-tron alene kommer til å selge mye mer enn det i 2019, så kommer de andre på toppen. Kundene bryr seg tydeligvis ikke så mye om dette ladenettverket, og det skjønner jeg godt. Folk flest klarer seg fint uten, betydningen er overdrevet. Jeg sier ikke at det er uten betydning, bare overdrevet, merk forskjellen på det!

Og igjen; hvor stor er egentlig etterspørselen etter så dyre biler, og når begynner den å avta? Vi ser allerede konturene av at dette markedet tredobler seg neste år uten at Tesla har solgt en eneste bil. Hvor mange flere nordmenn skal ha da? Nok til at Tesla kan øke salget av Model X, altså mer enn en firedobling av markedet? Det er jeg skeptisk til, jeg tror Model X veksten er over for godt, og de vil se nedgang i 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA