Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf-spy

Startet av knilsen1, søndag 18. februar 2018, klokken 07:56

« forrige - neste »

Sense

Hadde vært fint om noen hadde en oversikt over hvilke funksjoner LeafSpy Pro har? Noen nevnte f.eks. at man kan slå av en unødvendig bling, men hva heter dette i appen?
Og hva står de forskjellige forkortelsene for i appen?

blackleaf1

Var deilig å få skrudd av ryggelyden permanent  :laugh:
Atle
Lindås

Beckern

Sitat fra: Dudi på tirsdag 04. september 2018, klokken 08:00
Skuffende for noe jeg har betalt 630.- for.

:) Brukergrensesnittet er ikke akkurat state of the art nei.

sylwester

Det er MANGE forskjellige visninger som byttes av å trykke på forskjellige områder. F.eks. så har du nå en grafisk oversikt over SOC, GIDS, ... istedenfor f.eks.å ha disse verdiene som tall og effektforbruk grafisk. Vedkommende som har laga dette og de som graver litt får til slutt en app de liker, men den er ikke akkurat nybegynnervennlig. Selv ikke brukermanualen på PDF er det.

Det som virkelig er skuffende er at ikke Nissan kunne hatt som opsjon å vise nerdedata.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Dudi

Mener du denne siden i LeafSpy? Ser "crappy" ut! Det går sakete med oppdateringer mot 2018 Leaf skjønner jeg.


Joltus

Nå har vel ikke akkurat utviklerne av leafspy hatt til hovedfokus å se fancy ut.

De skal vise informasjon. Og det gjør den fortreffelig.

Brukergrensesnittet er litt knotete.

MrOtto

Nissan EV appen ser jo fet ut, men er den tipp topp av den grunn?

Dudi

Sitat fra: MrOtto på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:42
Nissan EV appen ser jo fet ut, men er den tipp topp av den grunn?

Jeg finner ikke noen feil med den appen i vert fall.

Joltus

Du finner ingenting å klage på ved den offisielle appen fra Nissan, men leafspy som er en uoffisiell tilleggsapp som lar deg få vite alle tingen ev appen ikke viser, den er for dårlig?

Har du prøvd ev appen? Den funker ikke særlig rått!! Ikke er den spesielt intuitiv heller. Der må man jo trykke oppdater for å få en annen info den den opptil mange uker gamle informasjon den bruker bortimot minuttet på å finne frem. I tillegg må alle sidene oppdateres selv om man nettopp oppdaterte på siden før.

Neida, ingen feil med den.

Stiller noe høyere krav til en offisiell Nissan app enn eg gjør til leaf spy.....

Dudi

#84
Sitat fra: Joltus på mandag 22. oktober 2018, klokken 11:55
Du finner ingenting å klage på ved den offisielle appen fra Nissan, men leafspy som er en uoffisiell tilleggsapp som lar deg få vite alle tingen ev appen ikke viser, den er for dårlig?

Har du prøvd ev appen? Den funker ikke særlig rått!! Ikke er den spesielt intuitiv heller. Der må man jo trykke oppdater for å få en annen info den den opptil mange uker gamle informasjon den bruker bortimot minuttet på å finne frem. I tillegg må alle sidene oppdateres selv om man nettopp oppdaterte på siden før.

Neida, ingen feil med den.

Stiller noe høyere krav til en offisiell Nissan app enn eg gjør til leaf spy.....

Jeg har EV appen og bruker denne. Litt treg, men den gjør jo alt den kan riktig.

Er helt enig med deg at dette er to forskjellige visningsplattformer med forskjellig innhold.

Frister å vise bildet en gang til. Men hvorfor viser står min LeafSpy app slik? Passer den ikke til 2018 kanskje.



 

Joltus

Kan du ikke spørre han som lager den?

Meget mulig den ikke er helt optimalisert til 2018 enda.

MrOtto

Finner ingen feil med EV-appen? Da er du diskvalifisert til å kommentere kvalitet på apper. Støtt og stadig får ikke engang EV-appen sendt sin forespørsel. Og når den går igjennom medfører det nesten alltid ventetid. Det har også hendt at programert forvarming ikke har startet. Hender innimellom at den sier jeg ikke har registrert min bruker også.

Dudi

#87
Sitat fra: MrOtto på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 10:35
Finner ingen feil med EV-appen? Da er du diskvalifisert til å kommentere kvalitet på apper. Støtt og stadig får ikke engang EV-appen sendt sin forespørsel. Og når den går igjennom medfører det nesten alltid ventetid. Det har også hendt at programert forvarming ikke har startet. Hender innimellom at den sier jeg ikke har registrert min bruker også.

Dette har ikke noe med selve appen å gjøre. Det handler om kommunikasjonshastighet og tilgjengelighet med sentrale servere. Gjelder alle slike løsninger. Det er mye frem/tilbake -kommunikasjon som skjer.

Eks:
- Appen sender innlogging på sentrale servere.
- Appen sender data til sentrale servere.
- Sentrale servere sender forespørsel til bilen.
- Bilen svarer til sentrale servere.
- Sentrale servere sender data til Appen.

Ett eller annet brudd i den opprettede kommunikasjonstråden, vil vises i Appen som en eller anen feil.

Løsningen kunne sikkert vært programmert noe mer robust med utvidet datafeilretting og mer direkte onlinesekvens, men slik er det ikke.


Joltus

Andre biler får man svar på at varmen er satt på, hvor mye batteri det er og hvor den er før Nissan appen har kommet inn til første bilde man må oppdatere for å få noe relevant informasjon.

Som f eks når na hei skal spore hvor bilen er. Da går man inn på siden der man gjør dette. Da oppdaterer den seg. Når den er ferdig oppdatert står det og spinner litt mens kartet laster for å avsløre den O store hemligheten. Nemlig hvor bilen var sist gang du sporet den..... Så må man oppdatere med tilhørende ventetid og lasting av kart.

Det er altså så håpløst at eg har ikke ord. Hvorfor skal den bruke så lang tid på å presentere den forrige plasseringen av bilen


Det har hvertfall ikke en dritt med forespørsler og servere att og fram å gjøre. Det er rævva programmering.

Dudi

#89
Sitat fra: Joltus på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 12:51
Andre biler får man svar på at varmen er satt på, hvor mye batteri det er og hvor den er før Nissan appen har kommet inn til første bilde man må oppdatere for å få noe relevant informasjon.

Som f eks når na hei skal spore hvor bilen er. Da går man inn på siden der man gjør dette. Da oppdaterer den seg. Når den er ferdig oppdatert står det og spinner litt mens kartet laster for å avsløre den O store hemligheten. Nemlig hvor bilen var sist gang du sporet den..... Så må man oppdatere med tilhørende ventetid og lasting av kart.

Det er altså så håpløst at eg har ikke ord. Hvorfor skal den bruke så lang tid på å presentere den forrige plasseringen av bilen


Det har hvertfall ikke en dritt med forespørsler og servere att og fram å gjøre. Det er rævva programmering.

Enig at dette er noe i nærheten "rævva" programmering. Utnytter lite av bilens funksjonalitet. Tipper prinsippet som appen må forholde seg til, er et standard serveroppsett levert fra en eller annen europeisk leverandør som Nissan abonnerer på. Eks VW.
Ioniq har ikke engang en app. VW har like mange klager som Nissan.

Det du ser med en gang er det som er "cachet" i appen. Så må du oppdatere data/cache i telefonen ved å trykke igjen.
Kunne strengt talt vært gjort i samme fase som ved pålogging. Det sendes ganske mange DNS forespørsler ifm  måten dette gjøres på.   

Kanskje "hunden ligger begravet" ifm at Nissan må betale for hver app-forespørsel til dem som eier serverne eller infrastrukturen.  Det vil si at Nissan egentlig ikke ønsker så mye trafikk eller forespørsler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA