Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf-spy

Startet av knilsen1, søndag 18. februar 2018, klokken 07:56

« forrige - neste »

knilsen1

Som snart eier av Leaf LE, hvorfor skal jeg ha Leaf Spy? Er helt ny med EL-bil og får min bil medio mars.

tomrh

Du trenger ikke det.

Leafspy gir endel ekstra data om bilen som noen synes er nyttige. Personlig synes jeg det mest nyttige er 1) batterihelse, 2) nøyaktig visning av gjenværende strøm når man er nær å kjøre tom (fordi bilen bare viser ---), 3) visning av hvor mange kW bilen lader med, samt 4) batteritemperatur som indirekte også gir en indikasjon på hvor kraftig regenerering man kan få nedover bakke og hvor rask hurtiglading man kan få.

Leafspy viser også et histogram over battericellene sine cellespenninger slik at man kan se om de er ubalanserte og også få beskjed om noen er svake.

Men alt dette greier man seg fint uten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Tomma

Lurer på om 2018 Leafen viser % og GOM helt til batteriet er tomt nå. Det er utrolig irriterende med den gamle modellen for oss uten LeafSpy
Nissan Leaf 2014 Tekna

Bjoris

Sitat fra: Tomma på søndag 18. februar 2018, klokken 17:08
Lurer på om 2018 Leafen viser % og GOM helt til batteriet er tomt nå. Det er utrolig irriterende med den gamle modellen for oss uten LeafSpy

Den viser ned til null nå, har sett bilder av en med bare 1% igjen

Kires

2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

tomrh

Kanskje? Noen virker, andre virker ikke. Den første du linker til ser nå ut som kvalitet da og koster endel. Det beste er å søke litt på forumet etter dongler som andre har fått til å fungere. Jeg endte opp med denne som også virker til evbatmon for i-MiEV.
http://www.dx.com/p/icar-obdii-elm327-bluetooth-car-diagnostic-black-282970#.Wp55YOdrzGh
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kires

Og denne skal funke på nye Leaf også?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

tomrh

Det vet jeg ikke. Den ble funnet med prøving og feiling og fungerer på 1. gen Leaf, det er alt jeg vet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

thomasski

Har dette noe med den meldingen man får hver gang bilen startes og må velge OK for å starte skjermen? Forøvrig fryktelig irriterende, hadde holdt med å fått en slik hver 100.gang eller liknende. Noen som vet hvordan meldingen kan slås av?

Madmax

Sitat fra: thomasski på tirsdag 06. mars 2018, klokken 13:52
Har dette noe med den meldingen man får hver gang bilen startes og må velge OK for å starte skjermen? Forøvrig fryktelig irriterende, hadde holdt med å fått en slik hver 100.gang eller liknende. Noen som vet hvordan meldingen kan slås av?

Den kan vist ikke slås av, så vidt jeg vet. Når jeg bruker Android Auto forsvinner meldingen når AA slår inn automatisk ved å plugge inn USB-kabel. En god grunn til å bruke AA spør du meg :)

AQN

Jeg tenker det er best å vente med å kjøpe leafspy. Ser man på den russiske videoen som Teslabjørn snakker om bruker han der leafspy i Leaf 2018. Interessant nok viser den ca 15% mer enn soc i bilen, også etter at bilen viser 0. Ser man på kommentarene finner man en engelsk kommentar langt nede fra en som vistnok utvikler leafspy. Han hadde ikke selv testet leaf2018.

Så velger å vente til flere utviklere har testet selv på bilen og vi da kan stole mer på data. Og tror ikke rekkeviddeansgst er det jeg skal fokusere mest på i min første elbil. :-)

leafnor

Sitat fra: AQN på onsdag 07. mars 2018, klokken 12:05
Jeg tenker det er best å vente med å kjøpe leafspy. Ser man på den russiske videoen som Teslabjørn snakker om bruker han der leafspy i Leaf 2018. Interessant nok viser den ca 15% mer enn soc i bilen, også etter at bilen viser 0. Ser man på kommentarene finner man en engelsk kommentar langt nede fra en som vistnok utvikler leafspy. Han hadde ikke selv testet leaf2018.

Så velger å vente til flere utviklere har testet selv på bilen og vi da kan stole mer på data. Og tror ikke rekkeviddeansgst er det jeg skal fokusere mest på i min første elbil. :-)
På en annen video til russer i langt varmere vær (Bare rundt -20) viser SOC mer likt med bilen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Halldor Sigurdsson

I have LeafSpy and the 40kWh Leaf. LeafSpy is not working like it should do. You can choose 2018, 40kWh in the settings. Once you exit the app it defaults to the 60kWh. Resetting the energy counters does not work. I'm in contact with Jim the app owner and he will send out a fix. I'm a beta tester so I will probably have a slightly different version. For me LeafSpy is a must for I can be much more precise on knowing the exact range left.

Hodmaster

Dette blir spennende å følge Halldor! I minus 10grader brukte min leaf2018 1% pr km. Men når jeg satte den i hurtiglader(fra 16%) ladet den tilsynelattende raskt opp til 40%. Den ladet 21,65kwh fra 16% til 79%. Noe som skulle tilsi at batteriet er under 30kwh. Noe som skurrer. Oppfordrer til å ta bilder/video av unormal adferd på batteri% og sende til forhandler. 

tomrh

Sitat fra: Hodmaster på mandag 12. mars 2018, klokken 11:18
Den ladet 21,65kwh fra 16% til 79%. Noe som skulle tilsi at batteriet er under 30kwh. Noe som skurrer.
Overhodet ikke.
Et brutto batteri har typisk minst 10% mindre netto, altså er maks 36 kWh å forvente.

79%-16% = 63%

21,65 kWh / 0,63 = 34,4 kWh. + en sannsynlig nødreserve under 0%.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA