Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIY: Oppdater navigasjonen til EUR.10.41.46.701.002.2(D.D2/E.D1) (16.02.2018)

Startet av leholtet, fredag 16. februar 2018, klokken 15:31

« forrige - neste »

leholtet

Forutsetningene for å klare det selv er at du har en pc med minnekortleser. Tom-tom kartet som bilen bruker ligger på sd-kortet under skjermen. Dette fungerte fint for meg, men jeg kan ikke garantere at det vil fungere for alle

Kartutgave: EUR.10.41.46.701.002.2(D.D2/E.D1).
Oppdatert pr: 16.02.2018.

1) Vipp opp dekslet til sd-kortet, og ta ut dette.

2) Sett sd-kortet inn i datamaskinen din.

3) Ta backup av innholdet på sd-kortet.

4) Slett innholdet på sd-kortet.

5) Last ned det nyeste kartbladet enten som torrent, eller fra Mega. Anbefaler torrent:

Torrent:

http://www.gruebl.net/download/nav.img.torrent

Mega (Her må du ha brukerkonto for å laste ned hele):

https://mega.nz/#F!Z9hBFYZT!8MzwAjICM-CXcf0wqr04BQ

6) Kopier innholdet fra .img filen i sin helhet til sd-kortet. Du trenger ikke brenne det over. Det finnes forskjellig software for å åpne .img filer. Anbefaler Win32 Disk Imager.

7) Sett inn sd-kortet i bilen, du har nå det nyeste kartet.



SD-kortet er på 32 gb, men er bare partisjonert til 16 GB. Jeg måtte partisjonere sd-kortet som var med i bilen på nytt for å få nok plass.

elekTrond

Kjekt å vite. :+1: Fikk du med nye ladepunkter også? Jeg prøvde en EK2X.XXX demobil og fikk ikke opp avstand til (for meg) kjente, lokale hurtigladere. Kan du evt. trylle inn POI's fra .gpx etc. slik som i e-Golf osv...  ?

Lang ventetid på nybilen? Pt er det 8-10 mnd. Det er dealbreaker i disse løvete tider.  :-1:
'13 Mjau

Sladd

Hvor gammel er denne versjonen?
Hadde bilen min på første service forige uke, har fortsatt samme map og firmware fra i fjor, nemlig mai 2017.

Ionisert

Ikke se på dato som står ååmmdd.
Det er tydeligvis fødselsdagen til bilen...

Nyeste pr denne uken hos forhandler er:

Software 005.
Firmware 0.5.222
Kart eur.10.

Sladd

Sitat fra: Ionisert på lørdag 17. februar 2018, klokken 11:49
Ikke se på dato som står ååmmdd.
Det er tydeligvis fødselsdagen til bilen...

Nyeste pr denne uken hos forhandler er:

Software 005.
Firmware 0.5.222
Kart eur.10.

Min versjon :
Software 003.
Firmware 0.5.139
Kart eur.09.47.

Service utført 08.02. og det er hukket av på service arket at software/kart er oppdatert/sjekket til nyeste...så jeg tror ikke de har oppdatert kartet mitt.
Med andre ord har de "lurt" meg, dette er en av de største, mulig DEN største forhandleren i norge av Hyundai.

Ionisert

Sitat fra: Slasto på lørdag 17. februar 2018, klokken 12:10
Service utført 08.02. og det er hukket av på service arket at software/kart er oppdatert/sjekket til nyeste...så jeg tror ikke de har oppdatert kartet mitt.
Med andre ord har de "lurt" meg, dette er en av de største, mulig DEN største forhandleren i norge av Hyundai.
Dine versjoner som jeg har forstått det er fra rett før jul.
Så med mindre du har vært inne i desember-januar, så har du fått siste versjon pr 08.02

Jeg ventet med å bestille time til låse-pinne-bytte til jeg hørte rykter om ny versjon av software.
Så dette var hva jeg fikk 14.02.

Sladd

Sitat fra: Ionisert på lørdag 17. februar 2018, klokken 12:25
Sitat fra: Slasto på lørdag 17. februar 2018, klokken 12:10
Service utført 08.02. og det er hukket av på service arket at software/kart er oppdatert/sjekket til nyeste...så jeg tror ikke de har oppdatert kartet mitt.
Med andre ord har de "lurt" meg, dette er en av de største, mulig DEN største forhandleren i norge av Hyundai.
Dine versjoner som jeg har forstått det er fra rett før jul.
Så med mindre du har vært inne i desember-januar, så har du fått siste versjon pr 08.02

Jeg ventet med å bestille time til låse-pinne-bytte til jeg hørte rykter om ny versjon av software.
Så dette var hva jeg fikk 14.02.

Vi kjøpte 2 biler i mai 2017, levert ut samme dag, kun den ene har kjørt 15000km+, mens den andre ikke har vært inne på service enda (kjørt kun 8000km ).
Tingen er at begge har samme software og kart, jeg vet at forhandler ikke har gjort "en drit" med noe av dette på bil nr1.
Har kontaktet hyundai norge for dette skal jeg sjekke i dybde, jeg er type 90% sikker på at de har "lurt" meg.
Hva med versjonen til trådstarteren ? Hvor kommer denne fra og hvor gammel er den?

Jeg sendte en mail til hyundai norge og etterspurte siste versjon på kart og software. Fikk tilsendt følgende bilde av de :

image hosting

leholtet

Jeg sjekket med Birger N. Haug Oslo på fredag, og da hadde ikke de fått de nyeste kartene enda.

Dette kartet ble publisert 02. februar fra en fyr i Tyskland (som tilsynelatende jobber for Hyundai)

nutte

Fulgte denne guiden til punkt og prikke, men fikk det ikke til å virke. Kartet blir ikke gjenkjent, så her er det ett eller annet som er galt...


elekTrond

Snublet over denne ioniqforum.com-tråden i går. Ser ut som det er samme torrent (og kartversjon?) som leholtet lenker til.
http://www.ioniqforum.com/forum/290-hyundai-ioniq-user-interface/24018-ioniq-updated-maps-2018-available-download.html

@nutte: Her er en fersk tråd om hjemmeoppdatering av Firmware (FW):
http://www.ioniqforum.com/forum/234-hyundai-ioniq-electric-ev/23929-updating-firmware-your-ioniq-ev-home.html

Der prater de på kart etc. som ikke virker etter FW-flashing. Jeg merket meg også at Finland (EU) har annen SoftWare (SW). Det kan virke som at SW/FW/NAV/Kart har "matching numbers". Lik som at ulike brainboxes og black boxes er "married" med hverandre, som det heter så fint på nynorsk. Noen?
'13 Mjau

leholtet

Usikker på det du skriver her, jeg har også lest på mange andre forums.

En forklaring på at kartet ikke virker etter FW oppdatering kan være fordi de har slettet kartet fra sd kortet om de har brukt det til å oppdatere? Navigasjonskartet er det eneste som er på sd-kortet, og det er det jo TomTom som står for.

FW versjonen som ligger ute her stemmer med det Hyundai oppdaterer i Norge.

nutte

Oppdaterte du kartene etter at FW hadde blitt oppdatert?  :-\

Sitat fra: leholtet på tirsdag 27. februar 2018, klokken 12:33
Usikker på det du skriver her, jeg har også lest på mange andre forums.

En forklaring på at kartet ikke virker etter FW oppdatering kan være fordi de har slettet kartet fra sd kortet om de har brukt det til å oppdatere? Navigasjonskartet er det eneste som er på sd-kortet, og det er det jo TomTom som står for.

FW versjonen som ligger ute her stemmer med det Hyundai oppdaterer i Norge.

yhafting

Da har jeg endelig fått det til.

Jeg benyttet meg av https://mega.nz/#F!Z9hBFYZT!8MzwAjICM-CXcf0wqr04BQ

Man trenger ikke å ha abonnement for å laste ned der, men det kan ta noen dager, siden de vil jo helst lokke deg over på abonnement. I praksis fikk jeg lastet en fil om dagen og de to/tre siste den siste dagen. Hvis du blir spurt om abonnement, så bare bruk linken på nytt, så kommer du til filoversikten. Hvis du får beskjed om at kvoten for dagen er nådd, vent til neste dag og prøv igjen- du fortsetter der du slapp.

Filene er pakket som RAR, jeg brukte 7zip til å kombinere dem (jeg valgte alle i 7zip og tok "pakk ut").
SD kortet formatterte jeg som exFat med 32 kb blokker, før jeg brukte jeg 7zip til å pakke ut img filen til SD kortet.

DVS man trenger ikke å "brenne" eller bruke win32DiskImager. Jeg prøvde det først, men det ødela formatteringa på SD-kortet jeg brukte, og jeg måtte formattere det igjen. (Jeg kjøpte et nytt SD kort fordi jeg vil ha orginalkortet med bilen neste gang jeg tar den på service). I og med at 7zip fungerer, så tror jeg det er å foretrekke, i og med at den ikke skriver over formatteringa til kortet.

Det virker ikke som bilen gjør noe annet enn å lese navdata, så man trenger ikke oppdatere firmware for å endre kart. Det problemet jeg fikk først med at de gamle dataene ikke virket er antagelig min egen feil. Jeg trodde jeg hadde kopiert filene til PC, men det ser ut som jeg har flyttet dem, eller så har de blitt uleselige siden jeg ikke brukte "eject" før jeg tok kortet ut. (Det burde ikke ha noe å si om man napper ut kortet uten "eject", men for å være på den sikre siden kan man høyreklikke på drevet og velge "eject" i explorer, så lukker datamaskinen alle vinduer og prosesser mot kortet slik at man ikke risikerer korrupte filer).

Jeg har ikke testet de gamle dataene på nytt, for de nye virket straks det hele var leselig.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA