Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIY: Oppdater til siste firmware v. 170920 (pr 16.02.2018)

Startet av leholtet, fredag 16. februar 2018, klokken 13:41

« forrige - neste »

leholtet

DIY: Oppdater til siste firmware v. 170920 (pr 16.02.2018)

Etter at Birger N. Haug skulle ha kr 850,- for å oppdatere firmwaren på min Hyundai Ioniq EV, bestemte jeg meg for å undersøke om jeg kunne oppdatere firmwaren på bilen selv. Det viste seg å være utrolig enkelt om du er litt over gjennomsnittet god på data. Det vanskelige er å få noen fra Hyundai til å dele firmwaren på nettet, men det har heldigvis blitt gjort med akkurat denne oppdateringen.

Forutsetningene for å klare det selv er at du har en pc med minnekortleser. Firmwaren og tomtom-kartene til navigasjonen oppdateres fra samme sd-card slot i bilen. Det er altså firmwaren vi skal oppdatere i denne tråden, ikke kartet.

1) Last ned den nyeste firmwaren pr 16.02.2018 v. 170920 her, og pakk ut zip filen du laster ned:

https://drive.google.com/file/d/1crW6-dJCE_m35XGbV6fYHWVsbuqYVj7-/view

2) "Skriv" eller "Brenn" (.img) filen du nettopp pakket ut på et tomt sd-kort. Du kan for eksempel laste ned Win32 Disk Imager for å gjøre denne jobben. Når du har gjort dette er sd-kortet ditt klart med den nye programvaren.

3) Gå i bilen, ta ut det sd-kortet som sitter rett under navigasjonsskjermen og sett inn oppdateringskortet.

Hele prosessen tar ca 5 minutter, og du vil få beskjed om når systemet er oppdatert, du vil altså ikke være i tvil om det.

4) Ta ut sd-kortet og sett inn navigasjons sd-kortet igjen. Du har nå oppdatert firmwaren i bilen din.

Dette fungerte fint for meg, men jeg kan ikke garantere at det vil fungere for alle. Jeg brukte SD-kortet som sitter i bilen for å oppdatere firmwaren. Kartinnholdet back-up kopierte jeg inn på pc'en, og la det tilbake igjen etter jeg var ferdig med å oppdatere. Merk at om du gjør det på denne måten må du slette det som ligger på sd-kortet før du kopierer inn kartinnholdet igjen.













Zimon

Flott at laget en DIY på dette.

Har du link til changelog evt?
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

elekTrond

'13 Mjau

leholtet


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA