Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zaptec-anlegg i borettslag - hjelp til mobilabbonnement

Startet av Chivas, fredag 16. februar 2018, klokken 10:26

« forrige - neste »

Chivas

Vi skal montere Zaptec-anlegg i borettslagets garasjeanlegg og har fått opplyst at vi trenger et sim-kort (datakort?) til 4G-modemet.

Er det noen med erfaring her på hva man bør velge (også hva man trenger), og da selvfølgelig rimeligste løsning?

Jeg tror ikke borettslaget har noe mobilabbonnement, isåfall ville vel et enkelt datakort tilhørende dette abbonnementet være det rimeligste?

TB

Anbefalt 4G modem er din montering, for industri bruk.

Undersøkte dette i høst, www.com4.no var eit godt alternativ med reint M2M abonnement. Datamengden avhengig av antall plasser og programvare oppdateringer. Har vært mange oppdateringer.

Husk, 4G modem er ikke inkludert i ZC, det kan leveres utenom av installatør. Eller om hytte varianten velges, kjøpes med bindingstid. Disse er ikke like stabil som industri varianten.

Com4 leverer bare abonnement uten utstyr.

Vi valgte å knytte ZC til fast internett via trådløs link. Dermed slipper vi 4G kostnadene. Ulempen er utstyr til trådløst link, men denne er raskt innspart.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Chivas

Sitat fra: TB på fredag 16. februar 2018, klokken 10:51
Anbefalt 4G modem er din montering, for industri bruk.

Undersøkte dette i høst, www.com4.no var eit godt alternativ med reint M2M abonnement. Datamengden avhengig av antall plasser og programvare oppdateringer. Har vært mange oppdateringer.

Husk, 4G modem er ikke inkludert i ZC, det kan leveres utenom av installatør. Eller om hytte varianten velges, kjøpes med bindingstid. Disse er ikke like stabil som industri varianten.

Com4 leverer bare abonnement uten utstyr.

Vi valgte å knytte ZC til fast internett via trådløs link. Dermed slipper vi 4G kostnadene. Ulempen er utstyr til trådløst link, men denne er raskt innspart.

I tilbudet vi har fått står det faktisk "Montering av 3G/4G modem, PLC signalenhet til zaptec. Kunde bestiller abonnement.", så da tolker jeg det dithen at det er kun abo vi trenger.

TB

Da bestiller du fra Com4. Der er det ikkje bindingstid, og kan tilpasses faktisk forbruk slik eg har forstått.

Tradisjonelt abonnement idag har typisk inkludert telefon, sms, mms som du ikkje treng.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

Fikk du noe info om hvor mye data det vil være i mnd? Ser jo rimelig ut den linken til tb. Er det lite trafikk og boretslaget har mobil er det veldig rimelig somregel med tvilingsim :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Trafikken er liten slik eg forstår, små kommando ved tilkobling og ved fordeling av last / når bil er ferdig.

Men, programvare blir lasta frå Zaptec ofte for tida. Dermed vil dette fra opp datamengden.

Skal sjå om eg kan logge litt på anlegget her, bruker ikkje 4G pr idag. 200 MB pr mnd vart nevnt, men trur det var uten programvare oppdateringer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

Ville vært artig om du kunne posta litt erfaring med anlegge @tb er jo mange på kunde lista til zaptech  men er ikke så mange "blog" eller review av folk syns jeg :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

Sitat fra: TB på lørdag 17. februar 2018, klokken 20:04
Trafikken er liten slik eg forstår, små kommando ved tilkobling og ved fordeling av last / når bil er ferdig.

Men, programvare blir lasta frå Zaptec ofte for tida. Dermed vil dette fra opp datamengden.

Skal sjå om eg kan logge litt på anlegget her, bruker ikkje 4G pr idag. 200 MB pr mnd vart nevnt, men trur det var uten programvare oppdateringer.

Gidder du sjekke det her? :)
holder på og sette opp zaptech men vurdere veldig og bruke wifi vs4g
kun 100 meter fra garasjen til nærmeste "vanlig" nett

så tenker retttingbasert wifi vs 4g modem.
Hva er konsekvensen hvis nettverket er nede par dager? vil alt gå tilbake til "6a" lading og ingen info om hvor mye strøm som er bruk?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

#8
Sitat fra: svingen på onsdag 12. september 2018, klokken 07:51
Gidder du sjekke det her? :)
holder på og sette opp zaptech men vurdere veldig og bruke wifi vs4g
kun 100 meter fra garasjen til nærmeste "vanlig" nett

så tenker retttingbasert wifi vs 4g modem.
Hva er konsekvensen hvis nettverket er nede par dager? vil alt gå tilbake til "6a" lading og ingen info om hvor mye strøm som er bruk?
Har to anlegg her, det ene er stabilt, det andre skal eg justere på, med å sette opp ekstra sender. Sender er kjøpt inn, ligger klar her.  :)

Erfaring så langt er at når nettverk er nede lades på den hastighet som er "avtalt". Dvs, har ikkje sett så lavt som 6A, men rundt 10-12A. Pr. idag er det minne for 1 lade sesjon pr ZC. Dvs, om det går ned flere dager, og brukere lader 1 gang pr dag vil bare siste lading pr. ZC bli overført når nettet kommer opp igjen. Dette skal i følge Zaptec rettes i nyere versjoner.

Når det gjelder overført datamengde, skal sjekke logger i kveld - tenker ikkje over overført mengde da eg benytter ordinær Internett forbindelse. Er små datamengder normalt sett, men programvare oppdateringer drar nok litt mer data.

Om det er ønske å se hvordan det er løst i praksis er det bare å ta kontakt, er på Lørenskog.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#9
Har sjekka logger.
Det er delt i to anlegg, der anlegg med 7 stk ZC er det eg har sett på her.

I ferien, med lite trafikk ca 20 MB pr døgn.
Dager med normal trafikk, mellom 60 - 70 MB pr døgn.
Enkelte dager er høyere, opp mot 200 MB.

Hvor myke firmware oppgraderinger bruker er eg usikker på, mulig det er toppene på 200 MB, oppgradering skjer gjerne ikkje for alle ZC samtidig. Usikker når nye firmware versjoner har blitt installert.

4G abonnement med 2 GB vil dermed være passelig for ca 7 ZC i følge desse tall, men her kjøres det med WiFi via ordinært Internett, så dette er ikkje verifisert. Ulempe med 4G er løpende kostnader.

Har kjøpt retningstyrte antenner, Ubiquiti NanoStation M5.
For distribusjon av WiFi signal brukes UbiquitiUniFi AP-AC-Mesh-Pro.
Begge deler er laget for utendørs montering.

For å nå ZC som står langt unna brukes innebygget WiFi til PLC i en ZC som står nærme.
ZC som står lengre unna står i PLC modus. Dermed kreves ikkje 100% Wifi dekning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

Takk får opptatering @tb!
da blir det nok eller wifi til garasjen.
https://www.multicom.no/ubiquiti-nanostation-m5-5ghz-airmax/cat-p/c/p2991924
er kun 6 garasjer med ladestasjon men øker nok fort (16 i rekka) så får vi eller se på noe overvåking løsning går ut i fra zaptec ikke har noe "build inn" mail-alert? er kun 100 meter med fri sikt til garasjen og så må jeg trekke 30 meter RJ45 til sikringskapet men la opp ekstra trekke rør nå så det går fint! :)

var veldig bra  att du tok deg tid til og svare,gjør saken litt enklere.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

#11
NanoStation M5 er samme som jeg har brukt her, det stemmer. Kreves to stk for å lage en WiFi forbindelse, sender og mottaker. Tips er veggfeste, gjør det enklere å finjustere:
https://no.eetgroup.com/i/NS-WM-Ubiquiti-Networks-NanoStation-Wall-mount-for

Slik jeg tolker har du fått montert PLC modul i sikringsskapet. Da kreves en kabel inn i sikringsskapet, det er korrekt.

Her brukes WiFi modulen som er innebygget i ZC. Da er det viktig å bruke WiFi ustyr på 2,4 GHz. NanoStation M5 brukes bare for å føre WiFi / Ethernet frem, UniFi AP-AC-Mesh-Pro brukes for WiFi nett som ZC kobler seg mot, på 2,4 GHZ, kanal 1-11.

Zaptec har mail varsel funksjon, sendes hver dag kl 0500 - om en ladestasjon har vært uten nett over 2 timer kommer det varsel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

ja da var anlegge oppe og gikk! :)
Fungere som knall med wifi! som internett bærer fikk og andre fordeler med det her.
anbefaler som @tb sa og ha med feste løsning til trådløs,da gjør saken en del enklere.
Viser seg og att hver zaptech ladestasjon får en IP direkte fra DHCP serveren (tenkte det var noe intern Gateway jeg)
De brukte ikke WIFI når dem satt opp det her men ethernet over strøm nette (alså zaptech boksene snakker sammen via strøm nette ikke wifi)

Så var veldig enkelt og sette opp overvåking av hver enkel ladestasjon og av begge trådøs boksene.
har brukt det her https://www.pulseway.com/ lenge selv til enkel overvåking hjemm,app på tlf og mail notifcation hvis noe faller.
Installere det bare på en client/server (som står på hele tiden) så nå får jeg mail/notifcation hvis noen ting faller ned :)

brukte den guiden her til og sette opp wifi access punktet https://www.youtube.com/watch?v=__xzHnK6IVs

Har enda ikke fått noe login til "skyen" regner med det kommer på plass til uka.

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA