Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gode grunner til å kjøpe Tesla X istedet for Audi e-tron!

Startet av Touring, torsdag 15. februar 2018, klokken 20:07

« forrige - neste »

Øyvind.h

#15
I blant lurer jeg på om andre kjører samme bil som meg. Frontruta er jo helt nydelig. Ordinær frontrute føles nå som å titte ut en glugge. Ja solbriller trengs oftere enn i bil med lav frontrute, men fy søren så flott og åpen opplevelse man får når man kjører X`en! Bare å gå fra X som daily driver over til en bil med ordinær rute, så merker man hvor inntrykket følelse man får og hvor lite utsyn man opplever å ha.

Falkevingedørene er jeg også utrolig fornøyd med. Kan stå oppreist og feste unger, fjernåpne/lukke, lett tilgang til rad 3 osv. Fungert feilfritt siden 2016 og er mye kulere og mer praktisk enn ordinære dører. Men sliter man med å pakke en tannbørste inn i Model X skjønner jeg at dørene er langt utenfor bruksområde :)

Når det gjelder bagasjeplass har X`en mer av det enn Model S, og Model S er jo som kjent omtrent som en A6/E-klasse. Dvs ikke nok for de som er vant med varebil/minibuss, men meget god plass for de som er vant med stasjonsvogn/SUV.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. februar 2018, klokken 08:58I blant lurer jeg på om andre kjører samme bil som meg. Frontruta er jo helt nydelig. Ordinær frontrute føles nå som å titte ut en glugge. Ja solbriller trengs oftere enn i bil med lav frontrute, men fy søren så flott og åpen opplevelse man får når man kjører X`en! Bare å gå fra X som daily driver over til en bil med ordinær rute, så merker man hvor inntrykket følelse man får og hvor lite utsyn man opplever å ha.

Falkevingedørene er jeg også utrolig fornøyd med. Kan stå oppreist og feste unger, fjernåpne/lukke, lett tilgang til rad 3 osv. Fungert feilfritt siden 2016 og er mye kulere og mer praktisk enn ordinære dører. Men sliter man med å pakke en tannbørste inn i Model X skjønner jeg at dørene er langt utenfor bruksområde :)
Enig når det gjelder frontruten. E16 rundt Gudvangen er en fantastisk opplevelse. :)

Dørene er jeg litt mindre entusiastiske over. De har fungert feilfritt, og lyser opp i hverdagen, men jeg hadde nok fint klart meg med vanlige dører. Men det hadde vært litt mer kjedelig, så klart.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Kjørte over Dovre i høstferien. Helt nydelig!

Kulderas har vist seg å heller ikke være noe problem.

Eneste negative jeg har merket meg er at solskjermene er en dårlig patent. Burde vært nedtrekk fra takbjelken på tvers. Solbriller er nødvendig litt oftere enn før, nettopp fordi mer lys slipper inn. Og spyler man ruta rett før man parkerer så renner det vann nedover som lager striper.
Peanuts ift fordelene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Luring

Nå er nok bil for de aller fleste (men ikkje her inne antar eg) ein bruksgjenstand og ikkje eit utstillingsobjekt, så kor pen ei frontrute er eller kor mykje av himmelen ein ser er vel relativt uinteressant.
Eg kjører E16 600 ganger kvart år så eg har sett det eg treng av bratte fjell.

Både når det gjelder frontrute og FWD er ulempene større enn fordelene slik eg ser det.
Kor mange hører ein om som har problemer med dørene på nye biler? Av dei her på jobb som eg kjenner som har X ( 5 stk) har alle hatt problemer med dørene bortsett fra meg (så langt - bank i bordet)

Øyvind.h

Sitat fra: Luring på fredag 16. februar 2018, klokken 11:20
Nå er nok bil for de aller fleste (men ikkje her inne antar eg) ein bruksgjenstand og ikkje eit utstillingsobjekt, så kor pen ei frontrute er eller kor mykje av himmelen ein ser er vel relativt uinteressant.

Er du seriøs? Bilen er i aller høyeste grad en bruksgjenstand, og det er jo nettopp gleden og praktikalitet ved bruk som beskrives? At du ikke har noen som helst glede av den åpne løsningen Tesla har gått for med sin frontrute betyr ikke at ikke andre eiere setter pris på den.

Utenfra synes jeg ikke frontruta gjør noe spesielt for designet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Alltid like herlig når noen tar på seg rollen som allvitende orakel på hvilke kriterier andre vurderer som viktige og ikke.

Kan vel bare se på hvor mange som har betalt titusener ekstra for panoramatak på biler de siste 15 årene for å skjønne at det betyr noe for noen.

THE

Jeg hadde nok kjøpt X uten de fancy bakdørene og den store frontruta, men jeg hadde ikke kjøpt X uten mulighet til å trekke tilhenger, eller uten tilgang til Tesla super charger nettverket.

Super charger nettverket er nok mitt sterkeste argument for å velge X i stedet for eTron (i tillegg til leveringstid 3 mnd. vs. 1 år?). Jeg håper og tror at CCS150/350kW nettverkene som er under planlegging/bygging etter hvert skal bli like bra som Tesla Super charger-nettverket. Realistisk vil det i minst to år til være mye enklere å gjennomføre langtur med X enn med eTron.

Fordel med eTron er mulighet til takstativ. Etter en del frakt av ski inne i en X (6 seter), så kan jeg nok si at jeg hadde ikke orket å montere på takstativ på X'en selv om det var mulig. Mye enklere å legge to skitrekk inne i bilen med en stropp som sikring enn å klatre opp på det høye og breie taket for å feste ski på stativ eller laste/losse en takboks. Ulempen er at da er det bare plass til fem personer i bilen, men det er ingenting som tyder på at eTron får plass til mer enn fem personer uansett.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vidar1979

Hadde Tyskimportert VAG rundt årtusenskiftet og min kontakt med Møller på den tiden er tilstrekkelig grunn til at jeg holder meg unna noen tiår til.

Knut Røe

Sitat fra: Vidar1979 på fredag 16. februar 2018, klokken 14:00
Hadde Tyskimportert VAG rundt årtusenskiftet og min kontakt med Møller på den tiden er tilstrekkelig grunn til at jeg holder meg unna noen tiår til.
Kom med tyskimportert Tesla til din Tesla butikk, se om det blir noe bedre.

Oddaa

Har eid nokså mange ulike biler, inkludert flere VAG, alle kjøpt nye i Norge. Møller her i byen utmerker seg på ingen måte i negativ retning, snarere tvert imot.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Inge__1976

Jeg er for så vidt fornøyd med min Tesla. Men det jeg synes er litt dumt er at det er så mange som synes den er harry. Mister litt gleden når mange hånler av bilen min.

Råde

Sitat fra: Inge__1976 på fredag 16. februar 2018, klokken 21:06
Jeg er for så vidt fornøyd med min Tesla. Men det jeg synes er litt dumt er at det er så mange som synes den er harry. Mister litt gleden når mange hånler av bilen min.
Dyp misunnelse stikker av og til under :)
e-Golf | X75D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Inge__1976 på fredag 16. februar 2018, klokken 21:06Jeg er for så vidt fornøyd med min Tesla. Men det jeg synes er litt dumt er at det er så mange som synes den er harry. Mister litt gleden når mange hånler av bilen min.
Det er jo litt morsomt, da. Noen ganger må man bare gi fingern til janteloven. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Har enda til gode å oppleve at noen hånler, tvert imot er de fleste rimelig fascinerte, og en tur i passasjersetet med en brå aksellerasjon fra 50km/t uten å si fra først pleier å gi god stemning, selv uten P-bil.

Øyvind.h

Sitat fra: gr på fredag 16. februar 2018, klokken 22:12
Har enda til gode å oppleve at noen hånler, tvert imot er de fleste rimelig fascinerte

Samme her. Stort sett er alle positive eller svært positive. Heldigvis ikke som i 2013 hvor det å dra på butikken medførte mye tid tl å prate med folk som flokket seg rundt bilen.

Om noen tvinger frem latter er det misunnelse eller forsøk på å irritere. Den typen folk er det bare synd på :D Glad jeg aldri har opplevd det de siste 4,5 årene med Tesla.

Å kalle bilen harry er komisk, men skjønner at X kan være vanskelig å svelge for de mest konservative og gammeldagse fossiltilhengerne. Den typen mennesker er det like lite interessant å bruke tid på som komiklubben elbiler dit peppern gror.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA