Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte ut Merce B-electric i noe med like god plass, men bedre rekkevidde

Startet av Onkel Skrue, onsdag 14. februar 2018, klokken 17:57

« forrige - neste »

Onkel Skrue

Hei

Har tilbakelagt 15000km i Mercedes B Electric det siste året, og det har fungert meget bra.

Dog har ønsket om bedre rekkevidde meldt seg, -kanskje mest bedre rekkevidde ved mye småkjøring på vinteren (i den varme årstiden er det bra nok).

Med små barn, barnevogn og bagasje, samt stabilt økende liv-vidde på både meg og fruen ønsker vi ikke noe mindre bil.

Er det noen alternativer på markedet i dag, (eller biler som er på vei) som kan måle seg i størrelse? (selv om kanskje liter målet på bagasjerommet er mindre, gjør kanskje utformingen av bagasjerommet på noen biler at det fungerer like greit?).

Har prøvd å finne info om kommende Kia Niro EV, men slik jeg forstår det er dette en mindre bil enn Merca, stemmer det?

Tesla finnes jo, men ønsker ikke bruke mer enn maks 400tusen.

Takknemlig for alle svar

-Peter
Hilsen Peter

Espen Hugaas Andersen

Nissan e-NV200 har fått 40 kWh batteri, så den har litt bedre rekkevidde og er større. Den har også hurtiglading, så kanskje den kan fungere bedre i hverdagen.

Men det er så klart ett trinn ned fra B-klasse på kvalitet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hsa77

Vanskelig å finne større bil enn Mercedes B klasse til under 400k...

Nye Leaf  har lenger rekkevidde og brukbart bagasjerom, men den vil nok oppleves mindre og trangere for fører enn Mercedesen.  ZOE er en bil man setter seg inn i og ikke ned i, men bagasjerommet er litt snaut til barnevogn. Ikke lett dette. Nissan e-nv200 er selvfølgelig et alternativ, plass nok i massevis, men den føles på alle måter ut som en varebil.

Utvalget av større elbiler består dessverre av Tesla S/X og varebiler...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Du kan jo forresten ta en kikk på Toyota RAV4 electric. Ulempen er at disse bilene kun fås som bruktimportert fra USA...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

CitB59EL

Vi kjører selv B klasse idag på lengre turer og bruker C-zero på småe turer. Litt komisk at C-zero nesten går like langt på start stopp kjøring.. Men 1 ting vi har gjort på vår B klasse som utgjorde mye var å tette grillen! Vi har nå klart 15 mil på vintern ved snill kjøring på rekkevidde pakken med mye snøvær i flere mil. Dette var utenkelig før tetting. Hjelper ikke hvis dere kjører start stopp på 2-5 km men hvis dere kjører noen mil hver gang så vil det ha en liten effekt. Bare et tips:) Har prøvd NV-200 blir "nille bil" mot B klassen men utrolig praktisk - for at bakruter ikke kan åpnes. Innestengt for barna.

Trekkoppbil

Du kan jo spørre Elbilmek om de monterer Chademo-port i Mersja.

Eller Webasto.

Ebe

Sitat fra: CitB59EL på onsdag 14. februar 2018, klokken 18:37
Har prøvd NV-200 blir "nille bil" mot B klassen men utrolig praktisk - for at bakruter ikke kan åpnes. Innestengt for barna.

Ja, setebenken på andre seterad i e-NV200 er bilens virkelig dårligste løsning, spesielt vindusløsninger. Kan riktignok åpnes på elbilens 7-seter, men bare en liten luke. Høyt plassert er de også. Men ungene ser så bra forrover, at de tenkte ikke spesielt mye på det.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

elektrolux

Opel Ampera? Noe mondre, men innafor budskjettet, og burde holde i innvendig størrelse selv for US size kropper.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. februar 2018, klokken 06:28
Opel Ampera? Noe mondre, men innafor budskjettet, og burde holde i innvendig størrelse selv for US size kropper.
Utfordring er manglende tilgjengelighet på Ampera-E samt at bagasjerommet er betydelig mindre enn MB Electric.

Dagens alternativene har nesten trippel pris av MB Electric: Tesla Model X og Jaguar I-Pace samt kommende Audi e-Tron Quattro.

Blir nok 2020 før det dukker opp et alternativ som tilbyr samme like god plass og bedre rekkevidde (uten å tredoble prisen); da er det sannsynligvis flere produsenter som kan tilby alternativer.

Med mindre bagasjerom er kanskje Kia Niro EV det beste alternativet i 2019 som kan tilby langt bedre rekkevidde.

arthur

Etter hva jeg kan se i farten så har Kia Niro nøyaktig samme ytre mål lengde og bredde som Mercedes B-klasse. Har kjøpt kølapp på denne bilen selv, men tar vel et år eller noe sånt før jeg regner med å se bilen. I mellomtiden venter jeg på en Hyundai Kona til høsten som jeg trolig vil selge igjen når Kia Niro blir levert. Får se.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: Finnøy på mandag 19. februar 2018, klokken 21:40
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. februar 2018, klokken 06:28
Opel Ampera? Noe mondre, men innafor budskjettet, og burde holde i innvendig størrelse selv for US size kropper.
Utfordring er manglende tilgjengelighet på Ampera-E samt at bagasjerommet er betydelig mindre enn MB Electric.
Ville uansett ikke anbefalt noen å kjøpe (brukt) Opel Ampera-E/Chevrolet Bolt i Norge nå. Ikke bare er det umulig å bestille den fra forhandler, men prisene på bruktmarkedet er mye høyere enn nypris og per i dag har jeg en følelse av at det er overhengende fare for at hele bilen ender som en kuriositet i Norge/Europa, noe som kan gi utfordringer i forhold til service og bruktpriser. Akkurat bruktprisene betyr mindre om man er innstilt på å ha den i mange år.

Ellers til opprinnelig spørsmål, forslaget om oppgradert hjemmelader hørtes fornuftig ut. Da vi endret fra 10A schuko til 16A type 2 på e-Golfen (den tar ikke mer) så stoppet i praksis ventingen på lading opp hjemme. 6A høres bagatellmessig ut, men 60% økning gjør at den så godt som alltid har nok rekkevidde når vi trenger den. Med tre ganger raskere lading på MB-en kan du kjøre ganske langt hver dag.

CitB59EL

Støtter forslaget med økning av lading! Vi har "alltid" hatt 230V 16A lading på vår B klasse via våre ladestasjoner og merker stor forskjell når vi er borte på besøk å må lade med 8-10 A. Lading tar jo en evighet mot det vi vant til :) Med 400V 16A så lader du 0-100% på tre timer+ at du kan bruke forvarming fult ut. Da skal en ha et spesielt kjøre mønster for at rekkevidden ikke er nok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA