Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd og innspill mottas med takk

Startet av Joakim Bastian Skomsvoll, mandag 19. februar 2018, klokken 19:50

« forrige - neste »

Joakim Bastian Skomsvoll

Hei!

Stryk på siste EU-kontroll gjør at jeg og madammen nå vurderer å kvitte oss med fossilbilen til fordel for en el-bil, fortrinnsvis en Nissan Leaf. Vi sliter imidlertid fælt med å bestemme oss for om det bør bli ny- eller bruktbil.

Vi bor i Hommelvik, ca. 2,5 mil unna Trondheim, og jobb-pendler inn til byen hver dag. Bompenger og bensin alene står i dag for en utgift på vel 3000,- i måneden. Ut fra det jeg har lest skal en brukt Leaf fint takle den totale pendleravstanden på totalt fem mil per dag, selv på kalde vinterdager. Vi har imidlertid et lite dilemma: I tillegg til jobbpendlingen har vi brukt fossilbilen hyppig til å besøke nærfamilie i Namsos, ca. 20 mil nord for Trondheim.

Som nyetablert par med relativt stram økonomi er vi egentlig lite lysten til låne opp til nybil (vi har sett på innstegsmodellen Visia til 245 000,-), selv om det selvfølgelig er fryktelig fristende med tanke på at en Visia trolig vil kunne takle 20 mil, selv på vinterføre.

Hva hadde dere gjort i vårt sted? Er det vel dristig å prøve seg på distansen Trondheim - Namsos på vinterføre i en 2013-modell (Leaf)? Ifølge ladestasjoner.no finner vi hurtigladestasjoner i Stjørdal, Levanger, Verdal og Steinkjer. I teorien skal det derfor gå fint å å hurtiglade eksempelvis i Levanger og Steinkjer, og slik ta seg helt fram med to korte ladestopp. Spørsmålet er hvor realistisk slik klatt-lading er i virkeligheten, og i så fall hvor mye tid ekstra vi må beregne. Må vi for eksempel belage oss på kø ved hurtigladestasjonene?

Innspill og råd mottas med stor (!) takk.



Burger

#1
Jeg pendler Stjørdal (bak flyplassen, ved golf banen) <-> Trondheim (Lerkendal) med en 24kwh Leaf, 78km og har hatt 7% igjen en dag da det var mye minus og nysnødd og nysalta motorvei med saltslush. Jeg sparer 70k i året på bare pendling, snart 80k i året pga økning på 25% på bommen i Trondheim. Så jeg ville uansett kjøpt el til pendling og kjøpt en vrak diesel til 10-15k kr og ~2 år eu godkjent dersom el ikke duger til langkjøringa.

http://www.jurassictest.ch/GR/ så har jeg modifisert "Battery energy (kWh)" til 21, "Accessories power (W)" til 1500 og setter kjørestil 10 for å kompansere for vinter. Kanskje du bør sette 20kwh for å kompansere med eldre bil.

Hommelvik - Steinkjer : 81% av batteriet brukt
Steinkjer - Namsos : 65%

Ulempen er at Levanger - Namsos ikke går, så dere blir helt avhengig av at stasjonene på Steinkjer virker.

Så det skal gå, og med de besparelsene dere kan gjøre på jobbpendling så kan man godta litt ladeheft.

Råder også å ta en sjekk i nettbanken og sanke inn hva som har blitt faktisk brukt på bensin det siste året, fordi 3000 kr i bom+bensin i måneden hørtes lite ut.

Dersom dere kjører hver helg til Namsos, så ville jeg ha gått for en ny Leaf pga all tid brukt på ladestasjon blir slitsomt, men er det en gang i måneden så ville jeg prøvd med en 2013 Leaf og kontrollert at ladestasjonene på steinkjer virker med operatørenes statuskart og ikke ladestasjoner.no

Ladekø har jeg ikke erfaring med, når jeg drar på langtur så drar jeg alene og da kjører jeg når det ikke er så mange andre på veien. Kan godt starte 05:00 for å ha tom vei og bruke cruise control og sløve i stedet for å stampe i kø.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Joakim Bastian Skomsvoll

Kunne ikke ønsket meg bedre svar, Burger. Mange takk!  :+1:

Per nå kjører vi av E6 ved Stav og kjører via Malvikveien via Storsand og videre inn til byen. Skikkelig pinsel å snegle seg forbi 30- og 40-sonene, men vi omgår de verste bomstasjonene. Men du har nok rett i at vi bruker mer på bensin enn det vi tror, og totalen tør jeg ikke finregne på  :P

Kan jeg driste meg til å spørre om din vurdering av denne bruktbilen? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114199425

Det later til å være et godt bruktbilkjøp, km-stand og pris tatt i betraktning  :)

Trekkoppbil

Jeg har pendla en lignende avstand på 2,5 mil*2 noen få år i Leaf, og jeg synes det har fungert bra.

På vinteren har jeg lagt merke til et par ganger, at om jeg starter med 80% lading på morgenen, så kommer jeg hjem med 20%. Men man er ikke garantert å komme fram.
Ved et tilfellet starta jeg med 100%, og bilen var nede i skillpaddemodus da jeg kom hjem. Antakelig hadde jeg parkert ute om natta, kjørt uøkonomisk, vært innom en butikk, og jeg gikk fra varmeapparatet på, da jeg henta barn. Så jeg tømte batteriet på 5 mil.
Kjøper du en 5 år gammel bil med dårlig batteri, vil du være avhengig av å lade på jobb. Mye avhenger av hvordan bilen er holdt.  Batterier fra før sommeren 2013 tåler ikke så høye temperaturer. Batterier fra varme strøk kan være dårlige, og det kan tære ekstra på om de er lada opp til 100% stadig og over lengre tid, og det er faren med USA-Leafer. Faren med Leafer som er solgt nye i Europa, er at det er mye forvirring om årsmodel. De fleste europeiske 2013-modellene du finner på Finn, kan i realiteten være 2012- eller 2011-modeller. Mens på USA-modeller er årsmodellen prega inn i 10. tegn i vin, så der er det mer definert, og på USA-Leafer finnes historikk så man kan se hvilke stat bilen kommer fra, og andre detaljer om skader etc.

På langkjøring under gode forhold på sommeren, ville jeg kjøre 10 mil før første lading, og deretter lade hver 5. mil, ca 10 minutter med et bra batteri.  Kjører jeg veldig økonomisk, og regner nøye på kjøringa, vil jeg kunne dra den lenger, etter å ha brukt et par år på å lære meg nye triks for å kjøre økonomisk.  På vinteren har jeg kjørt 12 mil med 2013 Leaf uten mellomlading, men jeg vil ikke anbefale det.
I regnvær blir forbruket høyere, og på vinteren tar lading fort dobbelt så lang tid, og er batteriet kaldt kan man knapt snakke om hurtiglading. Starter du med fullada batteri i kyststrøk, så vil det gjerne gå seg litt lunka før du skal hurtiglade, så det ikke er noe problem.  Med et eldre batteri går det gjerne tregere å lade, og man må lade hyppigere.
Mye avhenger av hvor nøye man er til å beregne og optimalisere på langkjøring. Jeg har kjørt 28 mil med 40 minutter lading langs veien. Seinere lånte jeg bort en Leaf til en som skulle kjøre 8 mil fra byen, og han brukte 40 minutter med hurtiglading på den strekningen. I tilegg går det tid omveier for å lade, og knot for å starte og avslutte lading, venting i kø på ledig lader, og det er plunder med ladere som ikke virker.
Versjonene med "30kwt", eller 40kwt blir nok noe helt annet.

Trekkoppbil

#4
Sitat fra: Joakim Bastian Skomsvoll på mandag 19. februar 2018, klokken 20:44
Kan jeg driste meg til å spørre om din vurdering av denne bruktbilen? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114199425
Dersom bilen er trøndelagskjørt, kan den være svært bra. Det gjelder å lese av SOH.
130 000 er en høy pris for en 2012-modell: http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Forskjeller_mellom_2013-generasjon_og_eldre_versjon Problemet er at brukte el-biler er blitt dyre det siste året.
Bilen er førstegangsregistert februar 2013. Sånn sett er det en gammel modell, da 2013-modellen blei prodsatt i England på våren -13.  For noen år sida ville nok de fleste oppfatte denne bilen som en 2012-modell, men nå går de ofte som "2013"-modeller. Jeg har ikke funnet noen klar definisjon av 2012- og 2013-modeller av europeiske biler, og det virker som folk  kalller bilene det man vil. En annen sak er at det kan være litt smak og behag hva man vil ha. Varmeapparatet bruker mye energi på disse bilene med vannbåren varme. Men så kan man isolere slanger og sette på Webasto, hvis man er fingernem.
Dersom dere blir enige om pris, trur jeg bilen vil fungere bra til daglige småkjøringer, men jeg er usikker på om du vil ha tålmodighet til å kjøre den på langtur.

Har man tilgang til bilen, og man kan lese av SOH, og aller helst hvor mange kwt man får på fullt batteri, så er det det som er viktig, og ikke hvilke historikk bilen har.

Joakim Bastian Skomsvoll

Den har vitterligen understellsnummer JN1FAAZE0U0015465, som skulle tyde på at dette ganske riktig er en japansk 2012-modell, ikke 2013 (jf. wikipedia: "Den eldre generasjonen er kun produsert i Japan, og har vin-nummer som begynner på J.")

Sukk. Det å kjøpe bruktbil er virkelig et minefelt  ::)

CitB59EL

Har selv elbil å vi kjører Stjørdal-Namsos ca 10-12 ganger pr år. Vi stopper i steinkjer å spiser når vi lader. Vi kjører B klasse og har ikke hurtiglader med bruker type2. Det er 2 hurtig ladere både på Cirkle K i sentrum og Nissan i Fjordgata i Steinkjer. De gangene vi har vært ut for kø er når Steinkjerbil lader demobilen sin en en liten evighet..... og blokkerer plassen.  Ellers  lite/ingen lade kø er vår erfaring i Steinkjer utenom felles ferien.  Det finnes 1 lader på Gråmyra-den kan ofte være opptatt rundt store utfarts dager. Ellers har det kommet 2 ladere på Magentene og denne er den nye favoritten vår med  Burger King.  Det kommer hurtigladere i Namsos også! Hvis du strekker budsjettet opp til Leaf 30Kw kom 2016 så har du mer rekkevidde å ta av særlig med tanke på vinteren.  Det er jo ca 75 km i mellom å i maks kulde med varme apperat på så kan det være greit å ha å litt å ta av. Blir ikke mye å gå på med 24Kw leaf hvis ladet til 80% i steinkjer vil jeg tro-uten å ha kjennskap til Leaf 24KW spesifikt. Vi bruker ihvertfall opp det meste av batteriet på vår B klasse fra Overhalla til Steinkjer i streng kulde( -10 til -24).   

Burger

Du kan også tenke på at dere har 3000 kroner i utgift pr måned unødvendig, så en ny Visia til 245k med 35% egenandel for god rente gir lånebeløp på ~160k. Men personelig hadde jeg gått opp til Acenta pga varmepumpe og den rekkeviddefordelen vi får som lever nær kysten. I alt for mye minus så gir ikke varmepumpe stort ekstra rekkevidde, men kysttrøndelag med mye +/- 5 grader gir utslag.

160k på fem år og 2.5% rente gir månedlig betaling på litt over 2900 kroner.

Jeg vurderer at jeg forhåpentligvis har igjen egenandelen etter fem år, så om man skal regne med de eller ikke får man avgjøre selv.

Bruktbilmarkedet til Leaf er håpløst, da jeg kjøpte i 2015 så ga jeg opp bruktbilmarkedet etter den tiende "nordic" bila var USA import og rælet/risiko det medfører. Dvs, man kan gjøre ett kupp men kan tape mye også. Jeg ville ha valgt 2013 europa modell, helst nordic, som hadde garantert alle utbedringene som kom i 2013.

Vurderte å selge Leafen i fjor og så på pris på 2015 modeller, sorterte finn lav til høy på 2015, fem sider med USA ræl før den første europeiske kom. Iallefall hadde de sluttet med "Nordic" i tittel og bilder som avslører USA modell.

(Til alle som vil forsvare USA import, ja man kan gjøre ett godt kjøp, forske seg fram til en bil som fikk byttet batteri på garanti osv osv, men for meg så er det ræl, prakk og en vei full av kjeltringer så jeg omtaler det som ræl og vil fortsette å gjøre det. Please be offended :-) )
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

Ladekø er nok ikke noe stort problem, er 5 hurtigladere i Levangerområdet, og 3 i Steinkjer.
En 24kWt Leaf blir marginal på vinterstid. Den forepurte hvite 2013 som er Gen1 vil om et par år ha ca 17 kWt tilgjengelig, og varmeapparatet spiser mil på vinteren. Så vil kreve 100% lading i Steinkjer og en behersket varme for en vintertur med kanskje våt saltet veg.
Som nevnt vil du ha "godt" av en 30 kWt Leaf. Men det er ikke mange 30kWt ledig der ute.
Å finne en er som å lete etter nålen i høystakken.
For hver måned du ikke kjører Leaf "taper" du nå 3000,-, minst.
Derfor, løp å kjøp denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113948685
Den vil du klare å kjøre fra Steinkjer til Namsos med, etter å ladet godt i Steinkjer på vinter til 100%.
Eller 80% på sommer.



Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

#9
Ladekø er et stort problem ut fra Trondheim og nordover i ettermiddagsrushet. Vi bor på Skatval og leafen holder ikke t/r jobb i Trheim de kaldeste dagene, altså må jeg hurtiglade på vei hjem. Hver eneste gang er det smekkfullt både på Malviksenteret, Værnes og til og med på Coop Extra Stjørdal, har ofte endt med å saktelade i Kimen mens jeg handler siden jeg bare trenger bittelitt for å rekke hjem. Derfor gleder jeg meg til vi skal kjøpe elbil med lengre rekkevidde i år.

Lengre nord i fylket har jeg ikke oversikt over, er endel hurtigladere og færre elbiler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bob-bob

Sitat fra: Joakim Bastian Skomsvoll på mandag 19. februar 2018, klokken 21:33
Den har vitterligen understellsnummer JN1FAAZE0U0015465, som skulle tyde på at dette ganske riktig er en japansk 2012-modell, ikke 2013 (jf. wikipedia: "Den eldre generasjonen er kun produsert i Japan, og har vin-nummer som begynner på J.")

Sukk. Det å kjøpe bruktbil er virkelig et minefelt  ::)

Alle englandsproduserte Leaf er registrert fra juni 2013 og har varmepumpe ( bortsett fra Visia ...)  Så da er det litt enklere. Er bilen førstegangsregistrert før juni 2013 er den nok japanprodusert og er gen1 bil med vannbasert varmeapparat , og det gjelder alle modeller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA