Skrevet av Emne: Bruk av henger  (Lest 826 ganger)

Kamelkongen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 37
    • Vis profil
Bruk av henger
« på: onsdag 14. februar 2018, klokken 14:00 »
Hei, vurderer denne bilen, men er litt usikker grunnet behov for å kjøre med henger.

I det daglige vil jeg kunne kjøre mye på EL, men har behov for å kjøre mye med henger på ferier og til hytta. På ferier kan det bli typisk 180 mil med henger. Vil da det bli en så stor ulempe med å velge Phev at jeg bør styre unna?  Ulemper med liten drivstofftank osv. Noen som har erfaring med dette eller har stått i samme dilemma?

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1946
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: Bruk av henger
« Svar #1 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 21:22 »
Du finner en del poster om bruk av campingvogn på forum, og på en brukergruppe på Facebook. Ingen som klager noe der, annet enn nevner at det tankes oftere enn om besnintanken var på 55 liter eller der omkring.
Har kjørt litt med egne heker som har kalsje som kapell. Vekt rundt 6-700 kg, og det er helt uten anstrengelse. Bra dreiemoment (På linje med dieselversjonen) gjør det uproblematisk. 

Dine 180 mil vil kanskje maks kreve 6-7 tankinger, fremfor 4-5 om tanken var +50 liter.
Jeg opplever i alle fall ikke 2-3 tankstopp ekstra som showstopper, for så travelt har jeg aldri hatt det på ferietur. :)
Leaf 2012/Aug 128.000 km
Solvarmepanel på hustaket. (Vakumrør)
Solceller på hustaket.
2014 Mitsubishi Outlander PHEV
1972 Toyota Corolla KE20
1942 Ariel 350 WN/G

Kamelkongen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 37
    • Vis profil
Sv: Bruk av henger
« Svar #2 på: torsdag 15. februar 2018, klokken 22:48 »
 :+1:

elbikefun

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: Bruk av henger
« Svar #3 på: mandag 26. februar 2018, klokken 11:52 »
Har vært på en knapp ukes vinterferietur på fjellet med ferieoppakket Phev og fem i bilen. I tillegg en fullstappet liten varehenger uten brems. En god opplevelse. Marsjfart 70-90 km/t. God opplevelse !
Brukte "charge" på oppturen til fjellet. Ønsket strøm for bratte partier; samt ha fullt batteri når jeg satte bilen fra meg i 15 kuldegrader; innerst i en privat bomvei på høyfjellet. Ca 30 mil hver vei. På hjemturen; kjørte jeg delvis på "charge";men mest på "normal". EV for å tømme batteriet siste strekningen hjem.
På hjemturen; var snittforbruket 0,76. Høyere forbruk opp til hytta; når "charge" var mer i bruk.
-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke