Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For korte ladekabler

Startet av Haraldgrande, mandag 03. august 2020, klokken 19:14

« forrige - neste »

Haraldgrande

Jeg bruker Fortum. Da jeg kjører WW E Crafter, så sliter jeg mye på ladestasjoner. Da ladekablene er for korte. Grunnen er at ladepunktet på bilen sitter rett bak førerdøren. Jeg må ofte stille meg på tvers i ladestasjonene. Noe som gjør att jeg tar opp plass for andre. Så skulle gjerne ønsket att kablene kunne være litt lengre.

Trekkoppbil

#1
Det man kan vurdere, er å anskaffe seg en skjøtekabel. Men jeg veit ikke hvor trygt det er å bruke noe sånnt.

Det som er ganske sært med CCS, er at standarden utrulig nok sier at kontakten skal ha ulik utforming  i ulike land. Derfor er det naturligvis enkelte som har laga overganger.
For å finne leverandører av skjøtekabler, kan du søke deg fram til adaptere: https://duckduckgo.com/?q=ccs+type+1+type+2+adapter
https://duckduckgo.com/?q=ccs+combo+1+combo+2+adapter&t=ffnt&iar=images&iax=images&ia=images
For å få en skreddersydd kabel, kan du spørre en leverandør om å få "CCS Type 2 extension cable" med den lengda du ønsker.


Nå tviler jeg på at sånne overganger vil tåle lynlading. Det sies at det ikke finnes standarder for ladekabler som støtter mer enn 62kw, så lynladere bruker nok ustandardiserte væskekjølte kabler.

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 03. august 2020, klokken 20:22
Det man kan vurdere, er å anskaffe seg en skjøtekabel. Men jeg veit ikke hvor trygt det er å bruke noe sånnt.

Det som er ganske sært med CCS, er at standarden utrulig nok sier at kontakten skal ha ulik utforming  i ulike land. Derfor er det naturligvis enkelte som har laga overganger.
For å finne leverandører av skjøtekabler, kan du søke deg fram til adaptere: https://duckduckgo.com/?q=ccs+type+1+type+2+adapter

For å få en skreddersydd kabel, kan du spørre en leverandør om å få "CCS Type 2 extension cable" med den lengda du ønsker.


Nå tviler jeg på at sånne overganger vil tåle lynlading. Det sies at det ikke finnes standarder for ladekabler som støtter mer enn 62kw, så lynladere bruker nok ustandardiserte væskekjølte kabler.

Nå støtter E-Crafter bare 40 kW, så da bør 62 kW være godt innenfor. Man får jo ikke mer effekt enn bilen klarer å ta i mot.

Med mindre ladestasjonen "merker" kabelen, og nekter å lade med den tilkoblet.

Uansett, det er ikke den eneste bilen som sliter med for korte kabler på hurtig/lynladere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA