Skrevet av Emne: Ulovlig med ladeboks koblet til industristikk?  (Lest 1738 ganger)

Zero-talent

• Full Member
    • Vis profil
Ulovlig med ladeboks koblet til industristikk?
« på: tirsdag 13. februar 2018, klokken 19:13 »
Ba en lokal elektriker om pris på å bytte ut schuko-kontakten på veggen med en slik blå industrikontakt med schuko (kjekt å kunne koble til støvsugeren en gang i blant når bilen ikke Lader), og plugge i ladeboks med innebygd jordfeilvern type B i den. Fikk til svar at jeg må legge opp ny kurs fordi dette ikke var lov. Jeg har en dedikert 16A-kurs til utekontakten og er ikke så veldig interessert i å legge opp en til bare for moro, så lurer på om det kan stemme at jeg ikke har lov? Mistenker de bare har veldig lyst å tjene litt penger på å selge den ferdige pakka si...

Elbilgrossisten selger jo boks med cee-stikk, og det samme gjør elbilhjelpen, og det blir jo mye billigere enn å få elektrikeren til å legge opp ny kurs og full pakke...

Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016.
2016 Leaf Tekna 30 kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Vesterskog

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Ulovlig med ladeboks koblet til industristikk?
« Svar #1 på: tirsdag 13. februar 2018, klokken 20:40 »
Ba en lokal elektriker om pris på å bytte ut schuko-kontakten på veggen med en slik blå industrikontakt med schuko (kjekt å kunne koble til støvsugeren en gang i blant når bilen ikke Lader), og plugge i ladeboks med innebygd jordfeilvern type B i den. Fikk til svar at jeg må legge opp ny kurs fordi dette ikke var lov. Jeg har en dedikert 16A-kurs til utekontakten og er ikke så veldig interessert i å legge opp en til bare for moro, så lurer på om det kan stemme at jeg ikke har lov? Mistenker de bare har veldig lyst å tjene litt penger på å selge den ferdige pakka si...

Elbilgrossisten selger jo boks med cee-stikk, og det samme gjør elbilhjelpen, og det blir jo mye billigere enn å få elektrikeren til å legge opp ny kurs og full pakke...
Tror nok det er riktig ja. Er ikke dedikert kurs til lading om det er et ekstra Schuko på der.

Men er jo bare å plugge ut ladeboks og sette inn et cee-Schuko adapter når kursen skal brukes til noe annet. Eller misforsto jeg nå?

Sent fra min Power_2 via Tapatalk

jkirkebo

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: tirsdag 13. februar 2018, klokken 20:55 »

Løsning: Bruk industrikontakt uten schuko (da er det lov) og bruk en overgang de gangene du må bruke støvsuger. Fås for en slikk og ingenting på Biltema. Men om du sier at du skal bruke kursen til lading av elbil vil nok elektriker insistere på å sette B-vern i sikringsskapet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

Zero-talent

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: tirsdag 13. februar 2018, klokken 22:03 »
Men om man har boks med innebygd B-vern må da det være innafor reglene? Dsb sin veileder sier ingenting om at b-vern må være inni sikringsskapet så vidt jeg vet. Jeg gidder ikke sponse pensjonsfondet til elektrikeren mer enn jeg må...
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016.
2016 Leaf Tekna 30 kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

hsa77

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: tirsdag 13. februar 2018, klokken 22:49 »
B-vernet skal vel beskytte mot jordfeil FRA bilen? Da er det vel gunstig at vernet er så nærme bilen som mulig?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40 - fra november en gang....

KjellG

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: tirsdag 13. februar 2018, klokken 23:29 »
B-vernet reagerer vel helst på likestrømsjordfeil i bilen.

turfsurf

• Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #6 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 06:30 »
Hvis det er industristikk eller schuko må det være b-vern i sikringsskapet. Dette fordi man ikke kan garantere at ladeboksen som er koblet til har b-vern.
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 07:02 »
Stemmer det.

Fullt lovlig å sette opp Cee stikk på egen kurs og med B vern. Ladestasjonen eller ladekabelen som kobles til stikket må ha minimum A vern innebygget.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

Ferry

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 10:22 »
Hva er korrekt og lovlig måte å komme seg fra 32 A "rødstikk" til schuko?

Espen Hugaas Andersen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #9 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 11:01 »
Hva er korrekt og lovlig måte å komme seg fra 32 A "rødstikk" til schuko?
Må ha sikring, du kan f.eks kjøpe en byggsentral. https://elby.no/byggsentral-egant-432-6-400v-32-16-3-fas-4x16a-1-fas-1501479.html

Skal man lade elbil så må sikringen være på maks 10A, så da fungerer ikke byggsentral. Men støvsuger, høytrykkspyler, osv er OK med byggsentral.
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

Lars C. Krogenæs

• Gold Member
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver og selger av ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser hos http://www.charge365.no
« Svar #10 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 11:38 »
Hvis det er industristikk eller schuko må det være b-vern i sikringsskapet. Dette fordi man ikke kan garantere at ladeboksen som er koblet til har b-vern.

Teit regel.... Alle VW elbiler har f.eks DC jordfeilbeskyttelse innebygget. Får du en tilfeldig gjest på besøk med en Nissan har han uansett lov å lade uten TypeB jordfeilbryter, da dette ikke er fast lading.

Har du en VW eller ladestasjon med innebygget DC jordfeilvern blir det ikke noe sikrere om man setter opp en jordfeilbryter TypeB på 30mA på kursen. Likevel er det et krav... Er nok en yrkesgruppe som ser sitt snitt til å sikre seg penger her....

Jeg ville nok byttet ut schuko kontakten med en CEE kontakt, slik at du har til høyttrykkspyleren du har bestilt, samt overgang fra biltema for støvsuger-bruk.

Det er sjelden jeg oppfordrer noen til å "mekke" på det elektriske anlegget selv, men å bytte en slik stikk selv, er ikke akkurat spaceX-science...
« Siste redigering: onsdag 14. februar 2018, klokken 11:40 av Lars C. Krogenæs »
Rådgiver og selger av ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser hos charge365.no

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Ferry

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #11 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 13:01 »
Skal man lade elbil så må sikringen være på maks 10A, så da fungerer ikke byggsentral.

Jeg tenkte i sammenhengen elbil. En slik boks kan jo bygges, men hvilke formelle krav stilles til utstyr og kompetanse?

Espen Hugaas Andersen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #12 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 13:13 »
Jeg tenkte i sammenhengen elbil. En slik boks kan jo bygges, men hvilke formelle krav stilles til utstyr og kompetanse?
Tror man må være elektriker. Eller en bedrift som tar runden med CE-godkjenning. Det enkleste er nok bare å kjøpe en slik (varenummer 32A3RS16F): http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

jkirkebo

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #13 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 14:07 »
Tror man må være elektriker. Eller en bedrift som tar runden med CE-godkjenning. Det enkleste er nok bare å kjøpe en slik (varenummer 32A3RS16F): http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler

Ja, den er grei nok til tilfeldig løsning men bruk av adapter er ikke en forskriftsmessig løsning på fast ladested hjemme. Der anbefaler jeg heller en ladestasjon med tilførselskabel og CEE-støpsel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

Espen Hugaas Andersen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #14 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 14:18 »
Ja, den er grei nok til tilfeldig løsning men bruk av adapter er ikke en forskriftsmessig løsning på fast ladested hjemme. Der anbefaler jeg heller en ladestasjon med tilførselskabel og CEE-støpsel.
Ladestasjon er så klart bedre, men tror ikke det er noen regler mot bruk av adapter i forskriftene. Bare skjøteledning. Eller tar jeg feil?
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.