Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulovlig med ladeboks koblet til industristikk?

Startet av Zero-talent, tirsdag 13. februar 2018, klokken 19:13

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Zero-talent på tirsdag 13. februar 2018, klokken 22:03
Men om man har boks med innebygd B-vern må da det være innafor reglene? Dsb sin veileder sier ingenting om at b-vern må være inni sikringsskapet så vidt jeg vet. Jeg gidder ikke sponse pensjonsfondet til elektrikeren mer enn jeg må...
Det er fordi at når du plugger ladestasjonen din i via støpsel, så ansees det visst nok som mode 2 lading, ikke mode 3 som fast tilkoblet ladestasjon gir. Og for mode 2 er kravet at b-vernet er i den faste delen av installasjonen.

Vesterskog

Sitat fra: Griffel på torsdag 15. februar 2018, klokken 20:46
Sitat fra: Vesterskog på torsdag 15. februar 2018, klokken 20:05
Dette vil jo bli å sette sammen ce merkete komponenter?
Hjelper ikke dette blir et eget apparat.
et 32 A støpsel, en skolisse av en kabel, og en 16A kontakt kan bestå av CE merkede komponenter, men om produkt være farlig.
Ferry nevner det samme jeg tenker under her. En elektriker lager en skøytekabel så lager han jo ikke et ce merke eller så mye annet dokumentasjon på dette.
Mener ikke at det er fritt frem men virker merkelig at om man sammenstiller komponenter som er ment for det så skal det ce merkes som en enhet.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


Cral

Elektrikeren skal levere fra seg en samsvarserklæring når han har utført en jobb.
(CE er en forkortelse for Conformité Européenne (den europeiske samsvarskomiteen))

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Ferry

Men kan elektrikeren skrive samsvarserklæring på en skjøteledning, eller et hvilket som helst annet produkt? Gjelder det ikke kun faste installasjoner? Gjelder ikke de samme reglene ved salg fra elektriker som fra en butikk? Så lenge vi prater om løse produkter.

Griffel

Sitat fra: Ferry på lørdag 17. februar 2018, klokken 17:32
Gjelder det ikke kun faste installasjoner?
Nei, men det er to ulike ting.
Samsvarserklæringen for et produkt viser til de relevante apparatspesifikasjoner (relevante EU normer)
Samsvarserklæringen for installasjonen viser til forskrifter for elektroinstallasjonen (NEK 400).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Så hva gjelder for en skjøteledning som selges? Er den et apparat eller en elektroinstallasjon? EU-normer eller NEK400?
Hvor er grensa for det ene eller andre?

Zero-talent

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. februar 2018, klokken 06:30
Hvis det er industristikk eller schuko må det være b-vern i sikringsskapet. Dette fordi man ikke kan garantere at ladeboksen som er koblet til har b-vern.

Det er litt for mange byråkrater med litt for lite å gjøre i det landet her... Dette blir for dumt. Man kan jo ikke garantere noe som helst, da må dsb ha med seg to kontrollører for å sikre at alt er i orden ved hver installasjon.

Men skjønner at dsb har gitt bransjen en skikkelig gavepakke her. De kan jo ta seg så godt betalt som de vil for noe som burde koste halvparten.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Griffel

#37
Sitat fra: Ferry på lørdag 17. februar 2018, klokken 19:38
Så hva gjelder for en skjøteledning som selges? Er den et apparat eller en elektroinstallasjon? EU-normer eller NEK400?
Hvor er grensa for det ene eller andre?
Det bør ikke være vanskelig å forstå hva som er fast installasjon?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#38
Sitat fra: Zero-talent på søndag 18. februar 2018, klokken 12:19
Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. februar 2018, klokken 06:30
Hvis det er industristikk eller schuko må det være b-vern i sikringsskapet. Dette fordi man ikke kan garantere at ladeboksen som er koblet til har b-vern.
Det er litt for mange byråkrater med litt for lite å gjøre i det landet her... Dette blir for dumt.
Det ville jo bli en snodig regel om stikkontakten er godkjent for lading av Golf men ikke godkjent for lading av Leaf.

Derfor er det slik: en stikkontakt ment for lading av elbil skal ha jordfeilbryter B. Det er den faste installasjonen som elektrikker må skrive en erklæring om at er i samsvar med regelverket.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Griffel på søndag 18. februar 2018, klokken 15:08
Det bør ikke være vanskelig å forstå hva som er fast installasjon?

Kanskje ikke, men du kunne ikke ta deg bryet med å svare på spørsmålet mitt da? Jeg syns nemlig ikke hva du mener kommer veldig klart fram.

Jeg skrev:
"Gjelder det ikke kun faste installasjoner?"
Du svarte:
"Nei, men det er to ulike ting.
Samsvarserklæringen for et produkt viser til de relevante apparatspesifikasjoner (relevante EU normer)
Samsvarserklæringen for installasjonen viser til forskrifter for elektroinstallasjonen (NEK 400)."

Så jeg lurer fremdeles på: Kan en elektriker lage en skjøteledning og selge den til en kunde? Det burde være ganske enkelt å svare på, og begrunne svaret. Kanskje noen elektrikere her kan svare? Jeg mistenker at de færreste elektrikere har kunnskap nok til å foreta CE-merking, men det er jo irrelevant hvis de ikke trenger å CE-merke.

Ionisert

Siden det står mye rart her kan jeg slenge inn en ting som står ut noe av det som er skrevet.

lovadata.no --> Forskrift om Elektisk Utstyr §17 som viser til at §16-2 første bokstav IKKE gjelder.

= stikkontakter og plugger trenger IKKE CE-merking.
(øvrig dokumentasjon skal foreligge)

For trådens tittel-spørsmål, skal nå denne ladestasjonen brukes permanent på dette steded som har CCEstikk, ring elektriker å få den tilkobled fast å fjern den stikken da, i stede for å ha husets største forbruker over 3 ekstra feilkilder. (kobling stikk - fjær kontakt mellom stikk&støpsel - kobling støpsel.


keepitsimple

Du kan få kjøpt ladestasjon med innbyggt B-vern, med uttak til CEE. Hvorfor finns den produkten hvis du må ha B-vern på den faste delen?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Rio

Sitat fra: keepitsimple på mandag 19. februar 2018, klokken 18:53
Du kan få kjøpt ladestasjon med innbyggt B-vern, med uttak til CEE. Hvorfor finns den produkten hvis du må ha B-vern på den faste delen?

Fordi et produkt godkjennes for hele EU, men Norge har en del spesialregler, hovedsakelig grunnet IT-nett.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bjoris

Fikk pris på 4.500 for montering av B-vern. Jeg kom til at det var like greit, flere lade-bokser å velge mellom og ca 1.000 rimeligere pr boks...

Da kan jeg gå for denne Zappi ladeboksen som jeg fikk så sans for:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA