Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulovlig med ladeboks koblet til industristikk?

Startet av Zero-talent, tirsdag 13. februar 2018, klokken 19:13

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. februar 2018, klokken 13:13
Tror man må være elektriker. Eller en bedrift som tar runden med CE-godkjenning.

De to alternativene er en smule forskjellige..  ::) Å starte egen bedrift for å bygge et adapter blir litt voldsomt. Å få en elektriker til å sette sammen noen biter er litt mer overkommelig.

hanche

Jeg oppfattet det nå slik at tanken var å bygge selv, og så få (noen i) et dertil egnet firma til å godkjenne resultatet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Griffel

Sitat fra: hanche på onsdag 14. februar 2018, klokken 15:34
Jeg oppfattet det nå slik at tanken var å bygge selv, og så få (noen i) et dertil egnet firma til å godkjenne resultatet.
I så fall:
Til å godkjenne og overta produktansvaret for dette produktet, med de krav som følger med.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Jeg tenkte egentlig generelt, hva de formelle kravene er for å lage adaptere, skjøteledninger o.l. Kan det bygges legalt av menigmann? Om noen skal selge det til andre så må det vel CE-merkes, med alt som hører med.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. februar 2018, klokken 14:18
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 14. februar 2018, klokken 14:07Ja, den er grei nok til tilfeldig løsning men bruk av adapter er ikke en forskriftsmessig løsning på fast ladested hjemme. Der anbefaler jeg heller en ladestasjon med tilførselskabel og CEE-støpsel.
Ladestasjon er så klart bedre, men tror ikke det er noen regler mot bruk av adapter i forskriftene. Bare skjøteledning. Eller tar jeg feil?

En slik type adapter er i prinsippet en kort skjøteledning bare med forskjellig type plugg i hver ende. Så det går nok under de samme reglene vil jeg tro.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Hvem som helst kan bygge adaptorer for inntil 16A. Over det skal det gjøres av autorisert personell.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Hva er "autorisert personell" ? Fabrikkarbeider? Elektriker? Ingeniør?

elektrolux

Fagbrev innen feltet, og forskriftsmessig utførelse burde vel holde.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. februar 2018, klokken 18:17
Hvem som helst kan bygge adaptorer for inntil 16A. Over det skal det gjøres av autorisert personell.
Og her var det spørsmål om 32A, og nedsikring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Informasjonen blir så oppstykket her, så jeg er ikke sikker på om jeg har forstått alt riktig. Men det er altså ok at hvem som helst lager seg en skjøteledning eller overgang med boks, sikring etc. så lenge det skjer på utstyr < 16 A? "Tante Olga" kan lage seg en overgang fra 16 A CEE til schuko uten å bryte loven? Og eventuelt ha en boks på midten med f.eks. en 10 A sikring i?

På utstyr > 16 A må en person med relevant fagbrev lage utstyret? Men kan hen da selge eller gi det bort? Det vil vel utløse krav om CE-merking og alt som hører til? Hva er relevant fagbrev her? Elektriker, automatiker, togelektriker, industrielektriker, energimontør? Noen andre?

Griffel

Sitat fra: Ferry på torsdag 15. februar 2018, klokken 14:59
"Tante Olga" kan lage seg ... Og eventuelt ha en boks på midten med f.eks. en 10 A sikring i?
Spørs hva Tante Olga har av kunnskap, generelt bare 2polet støpsel med eller uten jord, og det også forutsatt at hun har peiling.

Sitat fra: Ferry på torsdag 15. februar 2018, klokken 14:59
Det vil vel utløse krav om CE-merking og alt som hører til?
Ja. produkter skal CE merkes, det kan du ikke gjøre som privatperson.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: Ferry på torsdag 15. februar 2018, klokken 14:59
Informasjonen blir så oppstykket her, så jeg er ikke sikker på om jeg har forstått alt riktig. Men det er altså ok at hvem som helst lager seg en skjøteledning eller overgang med boks, sikring etc. så lenge det skjer på utstyr < 16 A? "Tante Olga" kan lage seg en overgang fra 16 A CEE til schuko uten å bryte loven? Og eventuelt ha en boks på midten med f.eks. en 10 A sikring i?

På utstyr > 16 A må en person med relevant fagbrev lage utstyret? Men kan hen da selge eller gi det bort? Det vil vel utløse krav om CE-merking og alt som hører til? Hva er relevant fagbrev her? Elektriker, automatiker, togelektriker, industrielektriker, energimontør? Noen andre?

Det er egentlig minimalt med elektriske installasjoner man har lov til å gjøre selv nå for tiden.

http://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/

Skjøteledning, overgang eller adapter skal ikke benyttes på fast biloppstillingsplass:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes

Det er ikke lov å bruke skjøteledning/overgang/adapter fra 16 A CEE til schuko på en 16A kurs til å lade elbil på fast biloppstillingsplass.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Vesterskog

Sitat fra: Griffel på torsdag 15. februar 2018, klokken 15:11
Sitat fra: Ferry på torsdag 15. februar 2018, klokken 14:59
"Tante Olga" kan lage seg ... Og eventuelt ha en boks på midten med f.eks. en 10 A sikring i?
Spørs hva Tante Olga har av kunnskap, generelt bare 2polet støpsel med eller uten jord, og det også forutsatt at hun har peiling.

Sitat fra: Ferry på torsdag 15. februar 2018, klokken 14:59
Det vil vel utløse krav om CE-merking og alt som hører til?
Ja. produkter skal CE merkes, det kan du ikke gjøre som privatperson.
Dette vil jo bli å sette sammen ce merkete komponenter?

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


Griffel

Sitat fra: Vesterskog på torsdag 15. februar 2018, klokken 20:05
Dette vil jo bli å sette sammen ce merkete komponenter?
Hjelper ikke dette blir et eget apparat.
et 32 A støpsel, en skolisse av en kabel, og en 16A kontakt kan bestå av CE merkede komponenter, men om produkt være farlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Griffel på torsdag 15. februar 2018, klokken 15:11
Spørs hva Tante Olga har av kunnskap, generelt bare 2polet støpsel med eller uten jord, og det også forutsatt at hun har peiling.

Olga mener antagelig at hun har tilstrekkelig kunnskap. Og hvem skal kunne si henne imot? Hun klarer jo å lage utstyret. Eventuelt klarer hun det ikke, men hvis hver enkelt selv skal bedømme sin egen kunnskap så blir det mange ulike svar. Enhver som lager sin egen skjøteledning er vel i den formening at hen er kompetent til det. Det er jo "bare å" osv.

Sitat
Ja. produkter skal CE merkes, det kan du ikke gjøre som privatperson.

Dette vil vel si at i praksis kan ikke engang en elektriker lage en skjøteledning til meg med mindre han CE-merker? Og det er vel ikke så vanlig for elektrikere å holde på med.

Så om jeg Olga skulle trenge en overgang fra 32 A CEE til schuko så er eneste lovlige måte å kjøpe en ferdig CE-merket fra en bedrift/butikk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA