Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installasjon

Startet av kvamsos@gmail.com, søndag 06. juni 2021, klokken 11:48

« forrige - neste »

kvamsos@gmail.com

Hei.
Går å venter på at elektriker skal komme på befaring og i mellomtiden så planlegger jeg selv litt i mitt eget hode.

Hovedsikring: OV50, 3 fase 230v

Har satt opp ett fordelingsskap samt montert laderen på muren hvor vi planlegger å sette opp garasje i løpet av året. Derfor fordelingsskap så det blir enkelt for elektriker å trekke strøm til garasjen når den tid kommer.

Ønsker 32a 3 fase til laderen selv om bilen ikke tar mer en 1 fase. Tenker å være litt fremtidsrettet. Laderen vi har kjøpt er wallbox pulsar plus og innehar DC vern.
Planen i hodet er som følger:

3x40a vanlig automat sikring i sikringsskapet.
Så har jeg en 4G16mm2 PFXP 1KV kabel liggende fra tidligere som jeg tenkte å bruke. 
3x32a Jordfeilautomat type A dedikert til laderen montert i fordelingsskapet.
4G6mm2 fra jordfeilautomat til lader.

Har muligens mulighet til å få tak i noen lite brukte sikringer på jobb og tenkte derfor å ta med dette til han kommer på befaring. Spørsmålet er om jeg har tenkt riktig i forhold til hvilke type sikringer jeg trenger? Orker ikke raske med meg en hel haug med sikringer.



Wisd0m

Jeg hadde sikret laderen med 40A så slipper du at den ligger på 100 prosent belastning over lang tid...

Angående brukt materiell så hadde jeg heller kjøpt Chint-automater som er billig som f... og glemt å få taki noe brukt.

Maxwell_400

Høres ut som du har IT nett, det er vel kun Tesla som støtter 3 fase lading på IT nett?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Sitat fra: Maxwell_400 på søndag 06. juni 2021, klokken 14:36
Høres ut som du har IT nett, det er vel kun Tesla som støtter 3 fase lading på IT nett?
Er jo noen som støtter åpen delta og, som gir litt bedre fordeling av strømtrekket, og 18% høyere effekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kvamsos@gmail.com

Har ABB og Schneider på jobb som ikke er brukt heller som jeg kan få billig.
Velger det 10 av 10 ganger over Chint :) Ja, er vel kun Tesla pr.dags dato som lader på 3 fase, men tenker at det er like greit å legge opp til det med engang. Vi flytter nok om 2-3 år og da kan det jo være neste huseier kjører tesla eller annen bil som kanskje støtter 3 fase når den tid kommer

Wisd0m

Sitat fra: kvamsos@gmail.com på søndag 06. juni 2021, klokken 16:02
Har ABB og Schneider på jobb som ikke er brukt heller som jeg kan få billig.
Velger det 10 av 10 ganger over Chint :) Ja, er vel kun Tesla pr.dags dato som lader på 3 fase, men tenker at det er like greit å legge opp til det med engang. Vi flytter nok om 2-3 år og da kan det jo være neste huseier kjører tesla eller annen bil som kanskje støtter 3 fase når den tid kommer
Jeg velger Chint over noe brukte greier fra jobb iallfall. Så dårlig er det ikke.  Men om du har tilgang til billig ABB eller Schneider som ikke er brukt så er det jo selvfølgelig å foretrekke.

kvamsos@gmail.com

Kjapt lite spørsmål, kjenner en som har ladeboksen festet på brakett som er avtagbar. Ladestasjonen er koblet med CEE kontakt mellom fordelingsskapet i garasjen. Er dette lovlig? Antar at det ikke er noe i veien for å ha en CEE kontakt mellom JFA/fordelingsskap og ladestasjonen, men setter mer spørsmål i så måte og feste det slik at det er mulighet for å koble av boksen og feks ta den med seg på hytta og koble den til CEE kontakt der.
Jeg ser jo fordelen med en CEE kontakt i garasje viss man ønsker å benytte kursen til noe som litt kraftigere maskiner.

elektrolux

En fullt lovlig løsning forutsatt at Cee stikket er på egen kurs og sikret med jordfeilvern type B. Er stikket lagt opp for lading før ca 2016 var det ikke krav om B vernet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

Hva står i dokumentasjonen til ladestasjonen?

Skal den kobles til fast installasjon eller kan den kobles som en mode 2 lader?
Er ikke gitt at via CEE er godkjent til all bruk.

2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA