Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Riksregulativ for ferjetakster endres fra 1. mars 2018: Elbil må betale 50%

Startet av RMO, tirsdag 13. februar 2018, klokken 18:00

« forrige - neste »

RMO

Dette kom overraskende på undertegnede sist jeg fylte verdikortet på ferjen; fra neste måned må elbileiere kjøpe verdikort for kjøretøy (og ikke for person) for å få maks rabatt.

Fra 1. mars er prisen på elbil+sjåfør enkeltbillett 50% av ordinær bil av samme lengde.

For å få maks rabatt - prisen blir da 25% av ordinær - må du fylle på et verdikort for kjøretøy med minimum 3.400 kr.

Ikke så interessant i Oslo kanskje, men viktig info for oss i distriktskommunene Stavanger, Bergen og Trondheim!
Model S siden 10. september 2013

tibber73

Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

jlan

Med rabattkort ser det ut til å bli litt billigere faktisk. Jeg betaler nå 60 kr Halhjem-Sandvikvåg (for fører med rabattkort). Ny takst (for elbil med fører med rabattkort) ser ut til å bli 231*0.25=58. En voksen person får altså to kroner for å ta med seg en elbil !

Det kan ellers nevnes at hest og vogn med fører må betale det samme som vanlig bil, mens sauer får honnørbillett.

Sitat fra: RIKSREGULATIV FOR FERJETAKSTER GJELDENDE FRA 1. MARS 2018Elektriske kjøretøy med drivstoffkode 5 i vognkortet og hydrogenkjøretøy med drivstoffkode 6 i vognkortet, betaler 50 % av prisen i den takstgruppe (B2-B10 og MC) som kjøretøyet blir målt til å tilhøre, inklusive fører. Det ytes ordinære rabatter på denne prisen ved bruk av rabattkort

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Riksregulativet for 2018 har de "gamle" reglene; gratis for elbil, men betaler passasjertakst for fører. Jeg kan ikke se at det står noe om den omtalte 50%-regelen?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Se der, ja! Taker! :)

Da gjenstår det bare å se om Fjird 1 reserverer seg mot dette slik som de har gjort mot at det er gratis på de strekningene jeg vanligvis reiser på; de poengterer at det bare gjelder riksvegferger.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

THE

@cra, det er nok ikke Fjord1, eller noen andre fergeselskaper, som har bestemt at du må betale på fylkesvegferger. Da får du heller kjefte på den du har stemt inn på fylkestinget.

Alle riksvegferger følger riksregulativet uansett om det er Norled, Trollhatten, Fjord1 eller andre som opererer strekningen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

Jeg synes bestemmelsene om AutoPASS ferjekort er litt uklare. Det kan virke som en innbetaling av kr 3400 vil gi rabatt på alle samband som inngår i ferjekortsamarbeidet, både de som har AUTOpass og de andre. Det er jo i tilfelle betydelig bedre enn å betale 3400 for hver strekning.

https://www.vegvesen.no/_attachment/2164317/binary/1235862?fast_title=AutoPASS-regulativ+for+ferjetakster+2018+%28fra+1.+mars%29.pdf

Sitat
...
Privatkunder kan oppnå 50% rabatt i alle samband. Det er regningsmottager som
tegner avtalen.
...
Ved behov får kunden tilsendt et AutoPASS-ferjekort pr kjøretøy i aktuell forhåndsinnbetalingsklasse til bruk på de samband som er omfattet av ferjekortordningen der AutoPASS-brikkebetaling ikke er innført, jf. www.autopassferje.no.
...
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Autpoass gjelder nok bare på de strekningene som benytter det; du må nok kjøpe eget verdikort på strekninger som ikke har autopass. Men du kan bruke det kortet på alle fergestrekninger som tar kort; det er heldigvis slik at man ikke trenger ett kort fra hvert selskap slik man gjorde før.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Ja det trodde jeg også, men hvis du finleser sitatet over så står det at en kan få tilsendt et AutoPASS ferjekort for bruk på de samband som er omfattet av ferjekortordningen der AutoPASS brikkebetaling ikke er innført.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Sannelig!  :-[

Det er jo en grei løsning, spesielt hvis man kjører autopass-strekninger til vanlig. Får lese meg opp hvordan det gjøres for de som ikke har autopass når de skal på autopass.strekninger også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Nilsern

Ser ikke ut til at det blir så ille.
En ting jeg lurer på er hvordan det blir for Mortavika-Arsvågen (der jeg kjører), der det er bombenger som en del av ferjebilletten. Jeg er ikke 100% sikker på alle tall i og med at jeg kjører elbil, men ordinær pris er 192 kr og i det er det bompenger på 49 kroner (?). Vanlige biler får rabatt på billettdelen (192-49) 143 kr med verdikort, men ikke på bompengedelen. Dvs at prisen med verdikort for vanlige biler med 50% rabatt blir 143*0,5+49=120,5. For elbil betaler jeg 40 kr i dag for personbillett med verdikort (17% rabatt). Med det nye systemet blir det da 143*0,25=36 kr for elbil, dersom bompengene holdes utenfor. Dersom bompengene kommer i tillegg, uten rabatt, så blir det 36+49=85kr. Og dersom det er halv pris på bompengene også, så blir det 36+49*0,5=74kr (tall rundet opp).

Noen som vet dette?
Til info så går bompengene til forhåndsinnkreving av tunnel Rogfast over Boknafjorden.

cra

Pr i dag skal det nok tolkes slik at elbil er fritatt for bompenger. Når en evt. endring om max 50% kommer så skal det være max 50% av bompengesatsen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

En liten regnefeil ?: 36+49*0.5=61 avrundet. Enig med cra,  det blir neppe mer enn det, sannsynligvis 36 inntil videre. Men det blir sikkert noe bråk når det oppdages at elbil med fører er billigere enn person uten bil :-X.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA