Skrevet av Emne: Bruke eksisterende 3x16A-kurs til flere ladestasjoner?  (Lest 144 ganger)

zbk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1187
  • Arne
    • Vis profil
Bruke eksisterende 3x16A-kurs til flere ladestasjoner?
« på: tirsdag 13. februar 2018, klokken 13:23 »
Jeg har pr. i dag den medfølgende trefase PodPoint-en som fulgte med Zoe'n i 2014. Sikret med en trefase jordfeilbryter i egen kapsling ved sikringsskapet ca 25m unna.

For framtida er det interessant å få installert enda ett ladepunkt og noen spørsmål er da:

- Kan man eventuelt lovlig fordele dagens trefasekurs på to (eller tre) enfaseladere eller må det trekkes nye kabler?

- Er det eventuelt andre enn ZapCharger som enkelt kan fordele den ene eksisterende trefasekursen til flere ladere eller finnes den andre systemer som kan dele denne? Ønsket er å få trefaselading om man er alene, enfase 16A om man er flere samtidige ladere.

- Er det enklere og billigere å bare legge opp en ny 32A enfase-kurs til den ekstra laderen? (det er godt med kapasitet inn, 3x63A og den ene fasen er lite belastet pr. i dag)
2017  Opel Ampera-e, blå (19.05.2017)
2014  Renault Zoe Intens, lys grå (20.11.2014)
2011  Peugeot 3008, mørk grå, diesel

2019? Tesla Model ≡  (reservert 04.04.16, langt ute i køen)

Rio

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5122
    • Vis profil
Sv: Bruke eksisterende 3x16A-kurs til flere ladestasjoner?
« Svar #1 på: søndag 18. februar 2018, klokken 10:12 »
Det er sannsynligvis enklere og billigere å trekke en ny kabel. Da kan man også lade som man vil. De to kursene kan ha felles jordfeilvern, selvsagt type B.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2027
    • Vis profil
Zaptec kan fordele mellom mange ladestasjoner. Kommunikasjon via PLC eller WiFi. Ulempen er pris, ligg på ca 16 000 kr inkl mva pluss montering pr stk.

Enklere løysing vil være meir halvautomatisk fordeling, eller kabling mellom ladestasjon om det er støtte for dette.
Lørenskog
Citroen C-Zero med OVMS