Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisutvikling AE

Startet av Myrvang, mandag 30. oktober 2017, klokken 23:37

« forrige - neste »

Myrvang

Da de første AE kom på Finn.no lå de til ca 400.000,-

Så kom noen ut til 415, 419, 420.000,-

Sist uke ble en lagt ut til 450.000,- og i dag er det lagt ut en til 456.000,- Hva blir høyeste pris til slutt? Snakker vi bilboble?  ::)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

zbk

Jeg er mest imponert om det finnes kjøpere til den prisen :o. Hvis noen kom og ville betale 100K for bilen min tror jeg det ville blitt vurdert ganske sterkt (men vil egentlig ikke vite det, siden jeg ikke ønsker å selge). Er slik salgsgevinst skattepliktig?

Men boble? Helt klart  8). Dog tror jeg det vil gå lenge før bilen min ikke kan selges for over 300K dersom ikke Opel klarer å levere i et noe jevnere tempo enn til nå.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Tellus

Over 400K høres mye ut.

Det grunnleggende problemet er at det ikke finnes konkurrenter i samme prissjikte. Å kunne kjøpe en ny bil til 300K (+ vinterhjul) med rekkevide som en Tesla M85 er rimlig unikt. Slik sett er AE priset alt for lavt. GM tjener vel heller neppe noe ved å selge bilen for en slik sum.

Neste år komme Kona. Prisen ser ut til å bli fra rundt 360K (+vinterhjul). Selv til denne prisen står nordmenn i kø. Leaf med 60kWh batteri ser ut til å være mer enn et år unna. Pris ukjent, men den blir nok over 300K. Bestiller du Tesla M3 i dag får du den tidligst i 2019 en gang. Har liten tro på at man vil kunne kjøpe en strippet M3 til ned mot 300K.

Med andre ord vil AE holde seg bra i pris. Hvis jeg ikke allerede hadde en AE ville jeg ikke hatt problemer med å kjøpe en brukt til godt over nybilpris. Rekkevidden til AE gjør at bilen kan benyttes på en måte som frem til nå har vært forbeholdt biler fra Tesla. Folk betaler godt over 300K for en I3 med litt utstyr. Sier seg selv at 300K er for billig for en AE.



jkirkebo

Sitat fra: Myrvang på mandag 30. oktober 2017, klokken 23:37
Da de første AE kom på Finn.no lå de til ca 400.000,-

Så kom noen ut til 415, 419, 420.000,-

Sist uke ble en lagt ut til 450.000,- og i dag er det lagt ut en til 456.000,- Hva blir høyeste pris til slutt? Snakker vi bilboble?  ::)

Det er ihvertfall tydelig at Opel har lagt seg for lavt i pris. Ventelister lange som et vondt år, alt for små leveranser fra produsent og biler osm selges brukt for lagngt høyere enn nypris tyder på at det hadde vært mye bedre for Opel å lagt seg kanskje 50.000,- høyere i pris på AE.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knut Røe

Kan bli stygt verditap om 2-3 år dette.
Når de cirka 1000 bilene som kom til landet totalt før produksjonen sluttet. Hvem vil ta service og slikt på disse da, og hva med deler?
Historisk vil denne bilen knapt bli en parantes i norsk marked.

Tom E.

Jeg tror nok Opel forhandleren min fremdeles vil ta service på bilen de neste 10 årene. Med all sannsynlighet vil det være flere forhandlere etter hvert som tilegner seg spesialkunnskap om Elbiler generelt og vil kunne ta service også på konkurrerende bilmerker.

Så lenge ingen andre kan levere elbiler med en reell rekkevidde på over 400 km på sommeren og 300 km på vinteren til menigmann ( 300K) så vil prisen på brukte AE holde seg høy. Når andre bilmerker kommer med modeller som man faktisk kan få levert innen et par måneder og som leverer samme rekkevidde, størrelse og kraftoverskudd så vil prisen falle deretter. Men dette vil nok ikke skje før langt inne i 2020. Min spådom!

tuono

#6
Spørsmålet er vel hva slags innvirkning det vil ha på markedet om det befester seg en oppfatning hos Hvermannsen om at Ampera E er en markeds- og produksjonsmessig flopp (for all del: Ikke teknisk!).
Evig eies kun et dårlig rykte, og i bilverdenen har man på mange måter tapt om det får feste seg et, rettmessig eller ikke, inntrykk av at bilholdet kan by på utfordringer på grunn av eierskifter, utfasing av modell, leveringstider på biler, som igjen kan befeste et inntrykk at deletilgang vil være tilsvarende kaotisk. Chevrolet sitt forsøk i Norge er jo et gulle godt eksempel på at ting kan gå fundamentalt til helvete.
Da nytter det ikke hva de som p.t. eier bilene mener.

elhansen

Hadde vært artig å vite hva disse bilen som ligger ute på finn faktisk går for. Ikke noe problem å legge ut en pris på finn, men er usikker på om de skyhøye prisene faktisk er det selger får. Det er klart tjener en 100000,- skattefrie kroner må jeg si at jeg er overrasket over hvis man ikke selger.  Men igjen halvparten av det er jo ikke så galt det heller. Tror nok ikke det blir vanlig å tjene penger på å selge bruktbil :laugh:

trykkertor

Tja....
Det ligger nok en god del folk i Kona, Model 3, Leaf 60, i-Pace osv....kø for å spekulere i raskt videresalg.
Var vel noen som gjorde det i Model S-tiden også.

Trond.m

Jeg kan ikke forstå annet enn at bruktprisene på Ampera-e vil falle kraftig framover. Det vil jo lanseres 3 nye modeller med tilsvarende eller lenger rekkevidde som i løpet av 2018. Kona og Niro vil benytte samme drivverk fra LC og nyere batteriteknologi fra samme produsent. I tester har det blitt beskrevet at Ampera-e / Bolt holder høy kvalitet på drivverket, men at det GM har laget selv ikke er like imponerende. Kjøper man en Ampera-e til over 400 nå tror jeg man må være forberedt på et verditap første året minst på 60-80.000 hvis pris og leveringssituasjon på nykommerne blir som forventet.

twalin

Fikk beskjed at min er ankommet landet og er leveringsklar om 14 dager. Det er jo enormt mye bedre enn beskjeden før
Jul, produksjon i Feb-18, levering ca. 3 mndr senere. Her er det noe muffins, mange avbestillinger? Ventet 17 mndr. Pris 408.000, - incl. Drop Off Ceramic Protection. Hvorfor er jeg ikke glad? Selger den til høystbydende.

trykkertor

Oi...... Såpass dyr ny nå ja.
Da er det nesten som jeg begynner å tvile på om hvor lenge det er mulig å kremme på disse bilene.
Ser det ligger en del Ae på Finn til under 400.000,-
Til og med butikker som selger nye Ae til 419.000,-
Så om et privatsalg da skal klare å generere overskudd begynner å bli mer og mer risikabelt i mine øyne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA