Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lage type 2 til think ladekabel selv?

Startet av beyma, tirsdag 13. februar 2018, klokken 10:41

« forrige - neste »

beyma

Heisann!

Er det slik hvis man har en type 2 kontakt så kan man bare koble den til denne?

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Skjotekabel-2000021073/

Så skal den lade med type 2 ladebokser?

Mvh Beyma

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Orbit

Kanskje tanken er å lage noe tilsvarende denne på egen hånd?
https://gronnemil.no/produkt/oem-type-2-til-cee-overgang/

I så fall er svaret nei, da type 2 ikke bare er en kontakt, men også krever litt elektronikk. Det holder ikke bare å bytte kontakt i ene enden av Biltema-kabelen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

beyma

Sitat fra: Orbit på tirsdag 13. februar 2018, klokken 22:12
Kanskje tanken er å lage noe tilsvarende denne på egen hånd?
https://gronnemil.no/produkt/oem-type-2-til-cee-overgang/

I så fall er svaret nei, da type 2 ikke bare er en kontakt, men også krever litt elektronikk. Det holder ikke bare å bytte kontakt i ene enden av Biltema-kabelen.

Er du sikker på det?

Hvilken elektronikk er dette snakk om?

Har forsåvidt en type 2 til schuko, men hadde vært greit med en ren type 2 til CEE.

Griffel

#5
Sitat fra: beyma på tirsdag 13. februar 2018, klokken 22:34
Er du sikker på det?
Ja

Sitat fra: beyma på tirsdag 13. februar 2018, klokken 22:34
Hvilken elektronikk er dette snakk om?
Ikke mye, men akkurat nok til å lure ladestasjonen til å tro at det er en mode 3 kompatibel bil i andre enden av kabelen. Et lite nettverk av motstander og dioder som sitter i type 1 og 2 bilenes ladesystem.

Så da er vel kabelen fra grønnemil som det var linket til det du spør om.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Caspar

Men har ikke City Mode3 selv om kontakten inn på bilen er litt sær. Skulle tro det var uproblematisk å bygge om til Type2 da. Jeg har jo bygget om Minien og Classicen min til å lure en Type2 boks og det fungerer helt fint.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

beyma

Sitat fra: Caspar på onsdag 14. februar 2018, klokken 17:07
Men har ikke City Mode3 selv om kontakten inn på bilen er litt sær. Skulle tro det var uproblematisk å bygge om til Type2 da. Jeg har jo bygget om Minien og Classicen min til å lure en Type2 boks og det fungerer helt fint.

Det er nettopp det jeg har skjønt!

Think classic skal være en mode 3 og derfor mener jeg at de skal være ganske enkelt å lage denne kabelen.

Caspar

Classic er ikke Mode3 bil, der er det enklerer greier. Er det en City du har så er det Mode3 men med den litt spesielle kontakten. Løsningen er vel å bytte inntaket til Type2, da kan du jo bruke alle standard kabler
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

beyma

Sendte mail til elmek. De har kabelen så jeg bare kjøper den der :)

jur

Vurderer at omdanne inntaket i bilen til type 2 i stedet for at lede efter Lewden-stik. Har nogen gjort det og kan give tips?

Tak for svar,
Jens

aurba

Gjelder det Think City (2008-2011) så er det utført før, sikkert av andre også.
Da det er dårlig plass bak ladeinntaket trengs et ladeintak der kablene er montetert 90 grader på inntaket slik at de peker enten nedover eller femover.
Vi anvendte ladeinntakt fra Volvo C30 electric, der innfestingsbraketten måtte justeres litt, trolig lite tilgjengelig nå.
Sikkert andre som har gode tips angående valg av ladeinntak.
Think City 2010, Lithium

mohpet

Det enkle er vel å bruke en ødelagt ladekladd, ta av den grå ledningen med den blå pluggen, og sette på en Type 2 plugg på denne. Jeg gjorde ihvertfall det, fungerer topp.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Janik Mark

Hello together,

I registered in this forum hoping to draw from your experience on charging cables for the Think City.

Do you know where I could order a Type 2 for Mode 3 cable?
Unfortunately, DEFA does not seem to have some left (https://www.salto.no/ladeprodukter/ladekabler/ladekabel-think). Also, I struggle a bit to navigate on Norwegian websites :)

I'm thankful for any hint and highly appreciate your help!

Best from Germany
Janik

mohpet

Sitat fra: Janik Mark på tirsdag 09. juni 2020, klokken 16:21
Hello together,

I registered in this forum hoping to draw from your experience on charging cables for the Think City.

Do you know where I could order a Type 2 for Mode 3 cable?
Unfortunately, DEFA does not seem to have some left (https://www.salto.no/ladeprodukter/ladekabler/ladekabel-think). Also, I struggle a bit to navigate on Norwegian websites :)

I'm thankful for any hint and highly appreciate your help!

Best from Germany
Janik
Hi,
I made this cable myself, for my car.

1) I ordered the type2 plug here:
https://www.jpson.com/product/x_p1042.html

2) Then I got hold of a second-hand Think charging plug with the grey cable, from this market place (you will need to look a bit around to find one I suppose, or buy a dead charging box and use the plug and cable):
https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.90&filters=&q=Think

3) Then I used available info to produce the mode3 cable:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41877.0
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA