Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 actually has 334 miles / 535 km of range according to EPA data

Startet av Tesla, mandag 12. februar 2018, klokken 19:55

« forrige - neste »

Øyvind.h

Når Bjørn kunne kjøre 500km i 90km/t i test nå med 3% igjen tyder det på god aerodynamikk og effektiv drivlinke :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS


https://electrek.co/2018/07/17/tesla-model-3-dual-motor-performance-versions-official-epa-ratings/

Om Dual motor Model 3 forbruker 29 kwh/100 miles, så gir dette 181 wh/km på EPA måling. Dette er vel ikke noe særlig bedre en Model S Dual motor? Kanskje noen få %?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ganton

Noe som ikke stemmer mellom forbruk og rekkevidde her. Hvis AWD (116) har 10% høyere forbruk enn RWD (130) og AWD gir 310miles vil RWD gi rundt 345 miles (ikke 334 miles). Mulig "EPA data" det henvises til i denne tråden ikke er samme test som er brukt for å finne MPGe tallet.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GOS på tirsdag 17. juli 2018, klokken 13:33https://electrek.co/2018/07/17/tesla-model-3-dual-motor-performance-versions-official-epa-ratings/

Om Dual motor Model 3 forbruker 29 kwh/100 miles, så gir dette 181 wh/km på EPA måling. Dette er vel ikke noe særlig bedre en Model S Dual motor? Kanskje noen få %?
Forbruket inkluderer tap i lading, og Model S 75D er oppgitt til 33 kWh/100 miles. Så det er litt over 10%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. juli 2018, klokken 20:48
Forbruket inkluderer tap i lading, og Model S 75D er oppgitt til 33 kWh/100 miles. Så det er litt over 10%.
[/quote]

Det kan da ikke være slik det er oppgitt? Inkludert tap i læreprosessen? Den varierer jo fra kanskje 4% og opp til 17% avhengig av spenning og strømstyrke....og temperatur ute.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Paul

That figure (EPA rating) comes from the EPA test cycle – though documents revealed that the rear-wheel drive version achieved an EPA-cycle range of 334 miles (537 km), but Tesla asked the EPA to lower the official range to 310 miles, which raises some questions.

Electrek's Take

The main theory right now is that Tesla requested to lower the EPA range in order to advertise the same range for the Dual Motor and Performance versions.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GOS på tirsdag 17. juli 2018, klokken 23:41Det kan da ikke være slik det er oppgitt? Inkludert tap i læreprosessen? Den varierer jo fra kanskje 4% og opp til 17% avhengig av spenning og strømstyrke....og temperatur ute.
Det er med tsp i lading. De tømmer batteriet på rullende vei, og så ser de hvor mye energi det går med når de lader den opp igjen.

Men jeg er litt usikker på hvordan de gjør det i oppladingen - muligens lader de med maks effekt, eller kanskje lader de med et eller annet standard uttak. Hvordan de gjør drt vil absolutt påvirke resultatet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

noto

Over night vampire drain inngår også ved utregning av miles/gallon equivalent. Lading skjer fra "normal AC source":

Following SAE J1634 Recommended Practice, the battery is fully charged, the vehicle is parked over night, and then the following day the vehicle driven over successive city cycles until the battery becomes discharged (and the vehicle can no longer follow the city driving cycle). After running the successive city cycles, the battery is recharged from a normal AC source and the energy consumption of the vehicle is determined (in kW-hr/mile or kW-hr/100 miles) by dividing the kilowatt-hours of energy to recharge the battery by the miles traveled by the vehicle. The same test SAE J1634 procedure outlined above, is used to determine the highway energy consumption and the highway driving range (except the vehicle is operated over successive highway cycles). The values are adjusted by a 0.7 factor to more accurately reflect the values that customers can expect to achieve in the real world.

ganton

Lurte litt på hvordan de gjorde det ift. luftmotstand etc.:
"In the laboratory, the vehicle's drive wheels are placed on a machine called a dynamometer. The "dyno" simulates the driving environment much like an exercise bike simulates cycling.
Engineers adjust the amount of energy required to move the rollers to account for wind resistance and the vehicle's weight."

Det kjøres flere type sykluser:


Test Cycle AttributesCityHighwayHigh SpeedA/CCold Temp
Trip TypeLow speeds in stop-and-go urban trafficFree-flow traffic at highway speedsHigher speeds; harder acceleration & brakingA/C use under hot ambient conditionsCity test w/ colder outside temp.
Top Speed56 mph60 mph80 mph54.8 mph56 mph
Average Speed21.2 mph48.3 mph48.4 mph21.2 mph21.2 mph
Max. Acceleration3.3 mph/sec3.2 mph/sec8.46 mph/sec5.1 mph/sec3.3 mph/sec
Simulated Distance11 mi.10.3 mi.8 mi.3.6 mi.11 mi.
Time31.2 min.12.75 min.9.9 min.9.9 min.31.2 min.
Stops23None4523
Idling time18% of timeNone7% of time19% of time18% of time
Engine Startup*ColdWarmWarmWarmCold
Lab temperature68ºF–86ºF68ºF–86ºF68ºF–86ºF95ºF20ºF
Vehicle air conditioninOffOffOffOnOff

Legg merke til at det køres i temperatur på 20-30 C, kaldtesten er på bare -6.6 C

Til slutt brukes en faktor på 0.7
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Tellus


Finnøy (Arne Johan Larsen)


Finnøy (Arne Johan Larsen)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA