Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ta seg til rette?

Startet av HalvorV, mandag 12. februar 2018, klokken 17:11

« forrige - neste »

HalvorV

Tesla Model Y Perfomance

Øyvind.h

Betalingsartikkel, så får ikke lest. Men det er vel en forhistorie der med at han egentlig eier deler av fortauet eller noe? Han er her på forumet så han får svare selv :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#2
Syns man i hvert fall kunne skaffe seg en litt lengre kabel og ett sånt kabeldeksel til å ha på bakken. Da kunne man brukt fortauet som normalt. F.eks: https://www.gear4music.no/no/G4M/2-kanals-Kabelbroer-fra-Gear4music-3-pakk/23HW

Da ber man ikke om problemer...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KjellG

Dette er et offentlig fortau. Det kan ikke sperres slik annet enn i ytterste nødsfall.

elektrolux

Er forhistorie tilbake til 1958 da vi fjernet hagen framfor huset til fordel for parkering.

Blir gretten når slike fordeler plutselig fjernes. Er nok mange andre måter å løse dette, men den mest opplagte, nemlig å kunne parkere der vi har gjort i 60 år sitter langt inne.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 13. februar 2018, klokken 17:55
Er forhistorie tilbake til 1958 da vi fjernet hagen framfor huset til fordel for parkering.

Blir gretten når slike fordeler plutselig fjernes. Er nok mange andre måter å løse dette, men den mest opplagte, nemlig å kunne parkere der vi har gjort i 60 år sitter langt inne.

Har du forsøkt å søke kommunen om å få frese en renne til et ledningsrør i asfalten og sette opp en privat ladestolpe ytterst på fortauet (evt motorvarmerstolpe eller et fastmontert låsbart el-skap med underfordelingsboks og kontakter inni)?

Eller kanskje bare ta deg til rette og gjøre det?

Den ledningen der ser ikke bra ut. Det hadde vel egentlig vært bedre å bare parkere på fortauet helt inntil husveggen, slik at folk lettere kan gå rundt.

Men ledningen går i hvert fall ikke over veien, slik at bilene kjører over ledningen, slik som jeg så på Grünerløkka i forrige uke.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Powerflux

Og Stavanger kommune vil ilegge 500 kr pr. døgn for å drive firma hjemme?? Det var offensivt :o
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

lirekassa

Vil det være lovlig om man bruker en kabelbro som linket til over?

elektrolux

Har kjøpt generator som nødløsning. Da slipper jeg å strekke kabelen over forthau. Skal bare montere ekstra eksospotte på den så jeg ikke lager for mye lyd.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Hva slags molbopolitikk er det å ikek tillate et lite firma å drive fra en bolig? Har de noen som helst formening om hvor mange firmaer som starte i det små i en kjeløler eller på et loft rundt om i landet?  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

Har ikke tilgang på artikkelen og kjenner ikke historikken her, men det er nærliggende å oppfatte dette som et offentlig fortau. Dermed kommer restriksjoner på parkering på fortau og det passer dårlig å sperre et fortau med et luftstrekk. Hvem som eier grunnen behøver ikke å være bestemmende. Tidligere var det f.eks vanlig å eie til midt i veien uten at en kunne sette opp sin egen bomstasjon.

elektrolux

Sitat fra: cra på tirsdag 13. februar 2018, klokken 23:30
Hva slags molbopolitikk er det å ikek tillate et lite firma å drive fra en bolig? Har de noen som helst formening om hvor mange firmaer som starte i det små i en kjeløler eller på et loft rundt om i landet?  ::)

Nå blir det politikk uttav dette, og tankene går til ikke helt ulike konsepter som Tupperware salg hjemme, AirB&B, Aksjetrading, etc fra bolig som ikke er omregulert til næring.

I Tyskland er reglene mer klare, nemlig at det er lov å drive næring fra eget hus, men begrensning på antall ansatte som kommer dit for å jobbe. I mitt tilfelle drives firma av undertegnede med hjelp av øvrig familie, altså ingen eksterne ansatte ( bortsett fra ei jente som har praksisplass 1 t 4 x i uka for å få penger og CV materiell )

Parkeringen er en egen historie, og det er kun vrangvilje fra kommunen. Google adressen så ser dere hvor smal gata er i forhold til det kommunen definerer som forthau.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. februar 2018, klokken 07:11
Parkeringen er en egen historie, og det er kun vrangvilje fra kommunen. Google adressen så ser dere hvor smal gata er i forhold til det kommunen definerer som forthau.

Jeg googlet den og du har da vitterligen egen garasje. Hvorfor kan ikke lading skje i den?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Garasjen er nok fyllt opp av ladeutstyr...

Interessant å sammenlikne dette med drift av en familiebarnehage:

SitatKommunal- og regionaldepartementet har uttalt følgende om dette i brev av 19. juli 2002:

"I et tidligere skriv fra departementet, datert 06.03.92, gis det flere momenter som vil være av betydning for om en familiebarnehage utgjør en bruksendring. Det er blant annet lagt vekt på hvor mange barn som oppholder seg i boligen, trafikken til og fra og støy. Departementet kom i den konkrete saken til at en bolig som driver familiebarnehage med 5 barn med tilsyn av en assistent, samt en førskolelærer som ambulerer mellom de forskjellige hjem som inngår i familiebarnehagen, etter omstendighetene ikke er å anse som en bruksendring i plan- og bygningslovens forstand.

Det vil også være av betydning om boligen ikke lenger brukes som bolig ved vurderingen av om det foreligger søknadspliktig bruksendring. Hvor separate deler av boligen, eksempelvis en sekundærleilighet eller kjeller, brukes som familiebarnehage, antar departementet ikke vil ha avgjørende betydning for om det foreligger bruksendring, så lenge boligen i hovedsak nyttes til boligformål. Separat bruk av boligen til familiebarnehage vil altså ikke i seg selv medføre bruksendring, men det kan være et moment i en helhetsvurdering for om bruksendring har funnet sted."

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-22-familiebarnehage-i-boligseksjon/id601859/

Artikkelen tar riktignok for seg familiebarnehager i boligsameier, men problemstillingen rundt behov for bruksendring er ganske paralell. Så lenge boligen også brukes som bolig for familien Kristensen, tror jeg Kommunen er på syltynn grunn her. Men det er jo en grunn til at man har advokater til å krangle...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

TUSEN MILLIONER TAKK for fantastisk hjelp og støtte.  :+1:

Har sendt begge siste innlegg videre til Ansvarshavende og bedt han be kommunen sette hele saken på hold til dette er avklart.

Fikk også tips om å søke på Proff.no etter forbindelser mellom "fornærmede" naboer og kommuneansatte. Han kunne fortelle at slike forbindelser tidligere har medført at andre heksejakter har stoppet opp. 

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA