Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forslag om nye regler for ekstralys

Startet av Vhagar, mandag 12. februar 2018, klokken 17:01

« forrige - neste »

Vhagar

"Vil fjerne begrensning om lysstyrke og antall lamper."
https://www.dinside.no/motor/monter-sa-mange-lykter-du-vil/69399393
Kan det være lov å håpe på at Tesla kommer med sterkere fjernlys selv om dette går gjennom?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

o.b.lix

Ikke med dette forslaget, som kun omhandler ekstralys.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Luring

#2
Antall gjelder så langt eg ser iht. § 28-1 4.9 kun lastbiler og busser, men mulgi de fjerner at det kun gjelder M3&N3 (samt N2&M2).
Kan jo håpe de klarer å få med personbiler også.
Max lyskravet gjelder personbiler også.
SitatRegler for ekstra lysutstyr på bil og tilhenger til bil - Tilbakemelding
Vi viser til Vegdirektoratets tilbakemelding av 1. desember på vårt oppdrag om å vurdere
reglene for bruk og montering av ekstralys/fjernlyslykter på kjøretøy.
Samferdselsdepartementet slutter seg til forslaget om at reglene for ekstra lysutstyr endres
etter svensk mønster.
Vi ber Vegdirektoratet sende det skisserte utkastet til endringer i kjøretøyforskriften § 28-1 nr.
4.9
om å frita biler fra det gjeldende kravet til maksimalt antall fjernlyslykter og maksimal
tillatt lysstyrke, på høring nasjonalt og i EØS så snart som mulig.

https://www.regjeringen.no/contentassets/355528be3a844989a6829207a74b622a/regler-for-ekstra-lysutstyr-pa-bil-og-tilhenger-til-bil---tilbakemelding-l1524120.pdf

Fann ikkje utkastet frå vegvesnet som kan være meir omfattende og presist.

Vhagar

o.b.lix
Det var dette sitatet som gjorde at jeg tenkte at de kanskje kunne øke den totale lysstyrken også på de eksisterende lyktene på bilen.
SitatForslaget skal legge opp til at den gjeldende begrensningen om maksimalt fire fjernlys på bil, og begrensningene i lysstyrke fjernes, avslutter Solvik-Olsen.

Luring
I en kommentar til saken skriver Fred Magne Skillebæk (redaksjonssjefen):
SitatForslagsteksten sier at den OGSÅ skal gjelde N2 og M3. Dobbeltsjekket med Vegdirektoratet idag.
De kunne godt linket til teksten, hadde gjort det enklere å sjekke selv.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Lynet

Grunnen til svake fjernlys på Tesla med xenon er kravet om lyktespylere og automatisk høydejustering på nærlysene.
Lyskilden er den samme på både nærlyset og fjernlyset, en 25W xenonpære. Skal man sette inn 35W må lyktespylere og automatisk høydejustering på plass (omtrent umulig...)
Men derimot på LED-utgavene kan det kanskje gjøres noe, men tipper at de leverer maks på fjernlyset allerede. Så vidt meg bekjent er det ingen biler som har i nærheten av maks på 480lux.
De beste er nok på 60-70% totalt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mao

MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA