Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tungvindtgjøring av lading

Startet av larstobi, mandag 05. februar 2018, klokken 09:14

« forrige - neste »

larstobi

I Nannestad kommune på rådhuset har de innført et nytt regime for de 6 ladeplassene som finnes der som innebærer at man må først parkere foran en ladeplass, så gå inn til resepsjonen for å hente et ladekort, så gå ut og registrere ladekortet på laderen, og så starter ladingen, deretter må man gå inn igjen med ladekortet. Dette tar 5 minutter ekstra, når det ikke er kø i resepsjonen. Det var ikke noe krav om ladekort før, og dette ble innført nylig, samtidig som at 2 av ladeplassene ble reservert til kultursjefen og ordføreren, så nå er det 4 ladeplasser.

Har noen opplevd lignende ting? Er dettes bare et resultat av byråkratisering eller virker det som noe annet som er grunnen? Hva oppnår man av positive utfall med et slikt system?

Panduck

Jeg sendte de epost om dette, og de skulle ha "møte med ladestasjonsleverandøren for å se hva som var mulig". Mitt forslag var at de koblet dette opp mot et betalingsnett (fortum, grønn kontakt, e.l) og kunne ha "åpne ladere mot betaling" etter arbeidstid. De kan tilogmed koble det til Easypark sin betalingsapp... Lillestrøm kommunehus har easyparkbetaling ved sine ladere.

Sikkert greit om enda flere tar å maser. For meg betyr det ikke all verdens, det hadde vært fint å kunne lade mens man gikk på ski der, men jeg synes uansett det er dumt at slike fine ladepunkt vil stå nær ubrukt p.g.a helt merkelig ladeløsning

Panduck

Kjørte bortom Nannestadhallen, synes det var merkelig plassering av laderene der, men disse går vel ann å lade på uten ladekort,

Electrix

Det er utrolig synd at så mange kommuner skal bruke så mye tid og penger på å lage seg dine egne dårlige systemer som ikke fungerer i praksis.

Grønn Kontakt har for eksempel en ordning der man kan kjøpe ladepunkt via dem. Da drifter de ladestasjonen og hvem som helst kan lade mot betaling uten problemer, og man kan reservere parkeringen i et gitt tidsrom om man vil og så kan man tjene noen ekstra kroner på kvelden/natta. De har en løsning hvor driftsutgiftene dekkes av ladingen, og dersom den brukes så mye at den går i overskudd deles overskuddet mellom dem og eier. Mener å huske at man også kan legge inn "firmakort" som lader gratis.

Ganske sikker på at Fortum også har lignende løsninger.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amoss

Sitat fra: larstobi på mandag 05. februar 2018, klokken 09:14
Det var ikke noe krav om ladekort før, og dette ble innført nylig, samtidig som at 2 av ladeplassene ble reservert til kultursjefen og ordføreren, så nå er det 4 ladeplasser.

Og der svarte du vel igrunnen nærmest på ditt eget spørsmål?  Virker i alle fall opplagt på meg hva som må ha skjedd her: Enten ordfører og/eller kultursjef har kommet og ikke fått ladet da alle lade-plassene var opptatt. "Vi må bare se å reservere 2 plasser og få på plass ett system som gjør at kommunen har oversikt slik at ingen kan snike seg til å bruke disse reserverte plassene!". Vær du sikker på at disse to også har eget ladekort.
Model S 85D

ladov

Sitat fra: larstobi på mandag 05. februar 2018, klokken 09:14
I Nannestad kommune på rådhuset har de innført et nytt regime for de 6 ladeplassene som finnes der som innebærer at man må først parkere foran en ladeplass, så gå inn til resepsjonen for å hente et ladekort, så gå ut og registrere ladekortet på laderen, og så starter ladingen, deretter må man gå inn igjen med ladekortet. Dette tar 5 minutter ekstra, når det ikke er kø i resepsjonen. Det var ikke noe krav om ladekort før, og dette ble innført nylig, samtidig som at 2 av ladeplassene ble reservert til kultursjefen og ordføreren, så nå er det 4 ladeplasser.

Har noen opplevd lignende ting? Er dettes bare et resultat av byråkratisering eller virker det som noe annet som er grunnen? Hva oppnår man av positive utfall med et slikt system?
Dette kan oppsummeres omtrent sånn: "Jeg vil ikke at mine skattepenger skal brukes til å gi andre gratis drivstoff".

Veldig mange blir irrasjonelle hvis de mistenker at noen får noe gratis som de ikke kan benytte seg av selv. Hvis i tillegg fellesskapet skal betale, ja da skal faen ha takk! Da får vi fort vite hvor David kjøpte øllet, hvor skapet skal stå, hvor høyt den fete damen synger osv...

Det som er skikkelig teit er at det ofte er billigere å dele ut sånt gratis enn å lage en ordning for å administrere dette gratisgodet.. Forslaget om å la grønn kontakt eller tilsvarende ta over administrasjonen er ikke så halvgærent, da slipper kommunen i det minste å lage sin egen ordning. Eller vent nå litt, det har de visst allerede gjort så de penga er tapt.. :(
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

tomrh

Det var slik også i Namsos i 2014 da jeg var der med Leaf. Men Namsos lå den gang langt ute i elbilødeland, det kan man ikke si om Nannestad anno 2018.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Panduck

Sitat fra: tomrh på mandag 05. februar 2018, klokken 19:10
Det var slik også i Namsos i 2014 da jeg var der med Leaf. Men Namsos lå den gang langt ute i elbilødeland, det kan man ikke si om Nannestad anno 2018.

Nei, faktisk var Nannestad langt foran nabokommunene i en periode, med flere åpne ladepunkter, mens Eidsvoll ikke hadde ett eneste ladepunkt.

Ingeniøren

Ladepunktene er kanskje forbeholdt besøkende til rådhuset ? Da er ordningen forståeling....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Burger

Dersom de eneste offentlige sakteladestasjonene er forbeholdt rådhuset og dets besøkende så bør man vurdere om de som sitter inne på rådhuset er til for velgerne eller om velgerne er til for de.

Her i Trøndelag så popper det opp 11kw type 2 ladepunkter av fortum i parkeringshus tilknyttet shoppingsenter. Nå er jeg farget pga de to sentra jeg besøker har fått 16 (lade arena) og 8 (kimen). Hurra for i3 og 11kw saktelading :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Panduck

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 06. februar 2018, klokken 06:57
Ladepunktene er kanskje forbeholdt besøkende til rådhuset ? Da er ordningen forståeling....

Rådhuset er også kulturhuset, her er det konserter, teater og andre aktiviteter på kveld / helger. Dette er i et område som veldig mange har elbil, grunnet "elbil lønner seg!" avstand til Oslo. Selv om ladepunktene greit kan være reservert for ansatte / besøkende på dagtid burde de virkelig kunne ha de åpne på kveld / helger. De trenger ikke være gratis...

her er info fra ladestasjoner.no (som på mange måter nå er helt meningsløs å bruke...)

Tilgjengelighet:   Offentlig
Plassering:   Gateplan
Ladetid:   Begrenset
Åpningstid:   Døgnåpen
P-avgift:   Gratis

stefse

Problemet med dette ladestyret og betaling for saktelading er at mange enda ikke har skjønt at det vil bli et meget stort behov for ladeplasser fremover. At en noen krever betalt  for noen få ladeplasser ved kommunehuset, er bortkastet tid i den store sammenhengen.
Istedetfor å surre på med dette (reservert plass til ordfører og kultursjef - hallo?), burde de heller sett på en utrulling av ladeløsning for 50% av alle offentlige parkeringsplasser i hele kommunen. Og ordføreren og kultursjefen burde brukt en av disse.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hsa77

Er denne løsningen valgt for at ladeplassene skal brukes minst mulig slik at de skal spare på strømregningen? Greit at de ikke ønsker å gi bort masse strøm gratis, men å lage et så klønete system er utilgivelig. Er det så vanskelig å få til en avtale med en etablert leverandør (grønn kontakt/fortum)? Alternativt avtale med easy park eller andre som tilbyr avgiftsparkering via app - selv en gammeldags betalingsautomat hvor man må legge lapp i frontruta er jo mer brukervennlig enn denne løsningen. Fint at de ønsker å gi ansatte mulighet for garantert ladeplass på jobb, men er det bare ordfører og kultursjef som har elbil i kommunen?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA