Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Potensiell levering

Startet av Sorlandsinv, søndag 11. februar 2018, klokken 12:58

« forrige - neste »

Spajderman

Og med 80% frafall vil ikke Hyundai få solgt alle bilene de forventer å få inn i løpet av 2018 engang (importør har uttalt at de forventer å få inn 2500 biler i 2018). Det gir ikke mening, heller ikke når du sammenligner med salgstall for andre el-biler. Jeg tror det eneste som kan føre til 80% frafall er at de priser bilen altfor høyt, noe jeg ikke har tro på at de kommer til å gjøre.

ludwig_holberg

Selv om de har 80% frafall, så kan kjøperne flokke til så fort bilen er ute på veien og ruller. Tror vel egentlig de aller fleste ikke følger så nøye med i bilmarkedet, men heller bare tar utgangspunkt i hva som er utstilt i butikkene, og hva naboen har.

trykkertor

#32
Sitat fra: Spajderman på søndag 18. mars 2018, klokken 11:36
Usikker på om jeg skjønner både poenget med kommentaren om 200 kroner pr. år og hvordan du har kommet frem til den summen? Plass i køen koster så vidt jeg har skjønt 7.777,-, som du får tilbake både om du trekker deg og om du bestiller bilen.
Han tenkte sikker på at 2.5% potensiell renteinntekt av 7.777,- utgjør 200,- pr år.
Men synes han drar det litt langt.
For det første så er det mindre enn 3mnd siden vi betalte inn 7.777,- Altså har han "tapt" hele 50,- så langt.
Det blir lite sannsynlig at de som er i Niro-køen fra sent desember 2017 kommer til å stå noe mer enn 1.5 år.
Altså potensielt komme han til å tape "hele" 300,-. Gitt at han får 2.5% rente på de pengene.
I dag får en knapt 1.85% på et sparebeløp. For å nærmer seg 2% må en ha minst 100.000,- i innskudd på en høyrentekonto, og vi er fortsatt ikke i nærheten av 2.5%
Så kan vi snakke om fond og alt mulig annet, men da er det risiko knyttet til, og da kan tallet like gjerne havne i tapte penger.

Så å synes det er dyrt å stå i Niro-kø er en typisk noen fjær blir til høns.

Counterpointer

Tror ironi er inne i bildet her

Mangler nok bare en smiley

trykkertor

#34
Sitat fra: Spajderman på søndag 18. mars 2018, klokken 12:06
Og med 80% frafall vil ikke Hyundai få solgt alle bilene de forventer å få inn i løpet av 2018 engang (importør har uttalt at de forventer å få inn 2500 biler i 2018). Det gir ikke mening, heller ikke når du sammenligner med salgstall for andre el-biler. Jeg tror det eneste som kan føre til 80% frafall er at de priser bilen altfor høyt, noe jeg ikke har tro på at de kommer til å gjøre.

Uten av vi vet noe, så er det jo ikke sikkert Hyundai er så interessert i å selge så mange elbiler.
Kanskje det er en compliance car. Vi så jo hvordan Opel gikk høyt ut, flagget på med billig bil, GM ble solgt, prisen gikk opp 2 ganger, (var det 33% prisoppgang totalt). Og nå klarer tilsynelatende Opel ikke levere noe særlig antall av bilen mer.

Kona EV er ikke kommet enda, men Ioniq EV har allerede eksistert en god stund.
Hvorfor klarer (ønsker?) ikke Hyundai å levere flere Ioniq enn de gjør?
Hvorfor tror vi det skal bli så annerledes med Kona EV, at den skal masseproduseres så mye mer enn Ioniq?

Det er rett og slett mange ting vi ikke vet enda, og vi risikerer et Opelstunt hvor de produserer en attraktiv bil, priser den kunstig høyt og/eller holder igjen produksjonstallet for å dryppe den ut for å tilfredsstille en eller annen prosentvis faktor av antall leverte EV.

tuono

Kan du gi en oversikt over produksjonstakten på Ioniq EV? Kontra andre sammenlignbare elbiler (Golf f.eks?).
Bare for å få et bedre grunnlag for konspirasjonen?

Å dra inn katastrofen Ampera E blir litt søkt. Det skjønner alle som har et minimum av innsikt i tidslinja til den modellen og omstendighetene rundt.

Spajderman

#36
Det er skrevet en del om grunnen til leveringssituasjonen på Ioniq i andre deler av forumet. Uten at jeg vet hvor mye sannhet det ligger i det er det snakk om at Sør-Korea har lagt restriksjoner på reksporten av Ioniq for å øke andelen el-biler i landet og en eller flere Streiker som har påvirket produksjonen.

Ligger produksjonstall på denne siden: https://pushevs.com/2017/10/20/hyundai-ioniq-ev-production-increase-now-underway/

Spajderman

Og for å svare på greia med kostnaden for å stå i Niro-køen; Jeg er relativt sikker på at køen hadde vært lenger om det hadde kostet 300 kroner som du uansett ikke fikk tilbake enn når det, som i dag, "koster" 7.777 kroner. Hele hensikten med depositumet må vel slik jeg ser det være at det er en kostnad ved å stille seg i køen, om kostnaden er reell eller "følt" spiller vel ikke så stor rolle.

Tor S.

Snakket med selger i dag. Han mente på at vi kommer til å få en mail med en link til en konfigurasjonsside. Slik at vi kan sette opp bilen vår selv for så å sende inn bestillingen. Etter det så har vi en frist på å skrive under kontrakten. Da er vi nok midt i april. Så skal bilen produseres/fraktes/klargjøres. Da ser jeg for meg august :)

Kjetil1986

Sitat fra: HPSE på onsdag 14. mars 2018, klokken 23:42
Sitat fra: Kjetil1986 på onsdag 14. mars 2018, klokken 13:51
Jeg også kønummer 17XX. Har fått beskjed fra forhandler at om jeg bestiller så kan jeg få bil i august.

Da kommer du til å bli skuffet... Om ikke det var August 2019 han mente..

Det var det forhandler sa. Jeg er fullt klar over at det er fortsatt mye usikkerhet mtp hvor mange på interesselista som ender opp med å bestille bil. Kommer til å bli ganske høyt frafall fra den lista tror jeg. Har ikke hastverk med å få bil i det hele tatt. Superfornøyd med Ioniq  :+1:
Model 3 long range 2021

tugit

Sitat fra: Tor S. på mandag 19. mars 2018, klokken 20:02
Snakket med selger i dag. Han mente på at vi kommer til å få en mail med en link til en konfigurasjonsside. Slik at vi kan sette opp bilen vår selv for så å sende inn bestillingen. Etter det så har vi en frist på å skrive under kontrakten. Da er vi nok midt i april. Så skal bilen produseres/fraktes/klargjøres. Da ser jeg for meg august :)

Det er nok samme link som ble sendt ut på e-post i fjor. Der er det nå melding om at konfiguratoren bygges om til Kona Electric.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA