Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Potensiell levering

Startet av Sorlandsinv, søndag 11. februar 2018, klokken 12:58

« forrige - neste »

Trond.m

#15
Sitat fra: Kjetil1986 på onsdag 14. mars 2018, klokken 13:51
Jeg også kønummer 17XX. Har fått beskjed fra forhandler at om jeg bestiller så kan jeg få bil i august.
Min forhandler har antydet levering august /-september og jeg har res.nr. 2xx. Det er nok sannsynlig at en høy andel av de med lave reservasjonsnummer bestiller bilen. Da synes jeg din forhandller er veldig optimistisk, og min er kanskje litt forsiktig (klok av skade med Ioniq ?)

Jakal

Jag synes Limodriver har en fornuftig analyse av leveringstidspunkt, så jeg med nr 31X forventer ikke bil før månedsskifte juli / august. Men det er avhengig av at Hyundai faktisk kommer med priser ila en uke eller to.

HPSE

Sitat fra: Kjetil1986 på onsdag 14. mars 2018, klokken 13:51
Jeg også kønummer 17XX. Har fått beskjed fra forhandler at om jeg bestiller så kan jeg få bil i august.

Da kommer du til å bli skuffet... Om ikke det var August 2019 han mente..
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

andy99

Har ikke hyundai norge sagt at de forventer å få 2000-2500 biler i år (fra juli)? Det vil gi ca 333 biler pr mnd (om vi legger oss på 2000 i år). Så er det bare å regne frem potensiell levering basert på kønummer.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tuono

Det som blir spennende å se er hvordan de løser logistikken når bilene er kommet til Norge. Folkene på lista er spredt over hele landet. Det er ikke regningssvarende å sende ut biler i hytt og pine.

jorgenbsk

Sitat fra: andy99 på torsdag 15. mars 2018, klokken 08:23
Har ikke hyundai norge sagt at de forventer å få 2000-2500 biler i år (fra juli)? Det vil gi ca 333 biler pr mnd (om vi legger oss på 2000 i år). Så er det bare å regne frem potensiell levering basert på kønummer.

Da antar du at det kommer biler jevnt fordelt over månedene. Det behøver ikke nødvendigvis være slik.
Det kan godt tenkes at Hyundai vil prøve på en mnd der de kan få overskrift "mest solgte elbil i *sett inn mnd her*".
For å selge akkurat denne bilen trenger de det nok ikke, men for å selge merkevaren Hyundai kan det være viktig nok til at Hyundai Norge vil prøve på det.

Hvis de prøver på et slikt stunt, håper jeg de velger seg august. Det passer meg ypperlig!  8)

Moonwmn

Min forhandler sa at de på landsbasis regner med 80% frafall på interessentlista, slik at jeg med nr 45XX kom til å få bil i år, om jeg bestilte. Selv tviler jeg på dette....

Limodriver

80% frafall på interesselisten hørtes veldig negativt ut. Jeg tør hevde at med et slikt frafall på reservasjonslisten er det noe som har gått galt for Hyundai. Enten må det være prisen eller produktet som ikke leverer i henhold til forventningene.

Et sentralt poeng er at Kona er første folkelig prisede bilen med en rekkevidde som er betydelig bedre enn "forrige generasjons" elbiler. Med utgangspunkt i den informasjonen som er tilgjengelig tror jeg Kona blir en salgssuksess.

Et sammenlignbart produkt er Opel Ampera. De solgte biler i bøtter og spann, men klarte ikke levere. Selv etter en betydelig prisoppgang er etterspørselen såvidt stor at Opel ikke klarer å ferdiglevere bestillingene.

Moonwmn

Det er noe de regner med på forhånd. Pris er ikke satt enda. Forhandleren mente at mange ville ha 4-hjulstrekk og andre hengerfeste, og at disse ville vente på bedre alternativer. Som nevnt, stoler ikke på at 80% kommer til å falle fra.

Ladrab

Jeg klarte å registrere meg 2 ganger samme dag på interesslisten (ved et uhell). Har dermed både kønummer 5x og 26x men skal jo bare bestille på ett av dem, så dere kan i alle fall regne med 1 frafall ganske tidlig på ventelista
Venter og håper på en elbil med hurtig hurtiglading, varme i baksetet, god app, firehjulstrekk, skiluke, plass til et par tre store kofferter bak og frunk foran, uten at bilen er på størrelse med et lite isfjell og koster en mill...hmmm høres jo egentlig ut som Model Y...

TMYP hvit September 2022
TMYP sort utlevert juni22
TM3#2021 utlevert des20
Venteliste plass #54 Hyundai Kona (solgt)

TH

Sitat fra: Ladrab på fredag 16. mars 2018, klokken 20:36
Jeg klarte å registrere meg 2 ganger samme dag på interesslisten (ved et uhell). Har dermed både kønummer 5x og 26x men skal jo bare bestille på ett av dem, så dere kan i alle fall regne med 1 frafall ganske tidlig på ventelista

Olemann

80% høres ikke så galt ut.

Fordi;  16000 på liste for Kona (gratisliste) og 1600 for Niro (betalt plass).   Niro er større og ingen kjenner priser på noen av dem.

Jeg vil tro bilene er like interessant, dermed ikke overasket om 16000 blir til 2000 som bestiller Kona.




Sitat fra: Moonwmn på fredag 16. mars 2018, klokken 13:23
Min forhandler sa at de på landsbasis regner med 80% frafall på interessentlista, slik at jeg med nr 45XX kom til å få bil i år, om jeg bestilte. Selv tviler jeg på dette....

Spajderman

Er ikke alle som kjøper bil kun pga. plassen. B-SUV er det raskest voksende segmentet i bransjen, og jeg tror nok lista for Niro er kunstig kort pga. prisen og få kjente detaljer om bilen.

Thorbjørn Hellehaven

Det koster meg nesten 200 kr pr. år for plassen til Niro. Ganske mye, når jeg ikke vet om jeg skal ha bilen. Så lenge detaljer jeg har som absolutt krav ikke er avkreftet, eller det kommer en reell konkurrent, beholder jeg plassen.

Spajderman

Usikker på om jeg skjønner både poenget med kommentaren om 200 kroner pr. år og hvordan du har kommet frem til den summen? Plass i køen koster så vidt jeg har skjønt 7.777,-, som du får tilbake både om du trekker deg og om du bestiller bilen.

Grunnen til at jeg ikke står på Liste for Niro er at jeg har så lavt kønummer for Kona at jeg sannsynligvis får den opp mot et år tidligere enn jeg kan få Niro og at køen til Niro tilsynelatende ikke akkurat vokser i et rasende tempo. Om jeg bestemmer meg for å bytte Konaen i en Niro kan jeg heller bare bestille bilen etter den er lansert og selge Konaen da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA