Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Potensiell levering

Startet av Sorlandsinv, søndag 11. februar 2018, klokken 12:58

« forrige - neste »

Sorlandsinv

Hei,

spørsmål til dere som har peiling:
Regner med at den første batchen med biler kommer med båt før/rundt sommeren. Hvor mange biler pleier en slik båtleveranse å være på? Jeg har kønummer 9xx, og lurer på om det er realistisk å forvente å få bil i første leveransen :) Tenkte at om det kommer 400 biler, og 100 går til forhandlerne (demobil), og 1 av 3 bestiller, så er jeg innenfor.

trykkertor

Hvis jeg skal mattekverrulere litt, så er du ikke innafor med ditt regnestykke.
100 demobiler går foran kø-nummer. Så den som er nummer 1 i køen får egentlig bil nummer 101.

400 biler på båt
- 100 demobiler = 300 biler til kunder.

1 av 3 bestiller, det vil si den som har kønummer 901 må vente til neste båt.


Sorlandsinv

Hehe, du har helt rett. Men om vi regner med at 30-40 av disse første 300 som bestiller velger ett eller annet ekstrautstyr som ikke er tilgjengelig på lanseringstidspunktet, så er jeg akkurat inne :)

Spørsmålet var mer "hvor mange biler kan man regne med på første båten", om det i det hele tatt er noe man kan regne seg frem til (kan godt hende det kan være alt fra 10 til 500 som er realistisk, vet ikke)?

Limodriver

Jeg har blitt fortalt av en forhandler at det kommer ca 350 biler på første båt som antas å komme juni/juli. Ca de 50 første bilene regner en med vil være demobiler. Jeg tror nok en bør regne med at det vil være større andel av dem med lavt kønummer som kommer til å bestille bilen enn de som har høyt kønummer. Om ikke annet vil jeg tro det vil være noen med lavt kønummer som vil ta ut bilen for å selge med gevinst eller eventuelt la noen andre med høyere nummer bestille med deres kønummer. Det er rimelig å anta at dersom en har lavt kønummer og ikke vil ha bilen, men kjenner en som har høyere kønummer og vil ha bilen lar en den bekjente få bestille med ens kønummer og omregistrerer bilen med en gang etter leveranse. Ikke hyggelig, men ikke usannsynlig.

Sorlandsinv

Hmm, du har sikkert rett. Jeg tenkte litt i motsatt retning, at de som registrerte seg første dagen er også i kø for M3, Niro, Leaf, Audien, og alt mulig av elbiler som kommer de neste 15 årene...  8)

Cral

Jeg har lavt kø nummer (under 400), og sorry, men den bilen blir ganske sikkert tatt ut. Jeg har også lavt kø nummer på Niro, og også den bilen blir mest sannsynlig tatt ut, den passer meg bedre, men det er i så fall 6 måneder å vente...

Det er 4 mulige scenarioer for Kona og meg.

Hyundai priser seg helt ut, og jeg tar den ikke ut, men da forsvinner også mange av de 15000 andre.
Den blir priset som forventet, og jeg tar den ut, og bruker den frem til jeg får Niro.
Den blir priset som forventet og kommer med hengerfeste, jeg tar den ut, og vurderer bytte i Niro om den også får hengerfeste
Den blir priset som forventet, jeg tar den ut, og selger den (mest sannsynlig til en kollega)

Kanskje ikke hyggelig, men jeg satte meg ikke på ventelisten for å være hyggelig. 
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

brako79

Står på venteliste for både Kona og Niro.
Var tidlig ute på Kona og litt tregere ute på Niro.

Tar 60kw batteriet og den som kommer med hengerfeste.
Kona blir for liten for oss, er vel i e-golf størrelse har jeg regnet meg frem til, mens Niro passer oss bedre.

Hengerfeste blir avgjørende for oss.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

hausky

Har kø nummer 1700 ca, er fornøyd om jeg får bilen min i år.
Nissan Leaf 2012 100.000 km - Solgt

Kjetil1986

Jeg også kønummer 17XX. Har fått beskjed fra forhandler at om jeg bestiller så kan jeg få bil i august.
Model 3 long range 2021

navyelsen

Er oppgitt over at så mange forhandlere lover ditt og datt. Og overrasket over alle kundene som har tillit til dem.
Kan ikke forhandlere slutte med spekulasjoner. Leser stadig om "min forhandler sier at..." eller "fikk svar på e-post fra min forhandler..."

Ingenting er offisielt enda før importør bekrefter det. Antall biler som kommer til landet, leveringstid, pris, hengerfeste etc. Forhandlere har spekulert helt siden bilen første gang ble annonsert. Så langt har det ikke vært annet enn mer eller mindre kvalifisert gjetting fra deres side.

Var for øvrig innom Tesla sin butikk. Da jeg spurte om M3 var de i det minste ærlige og svarte at de vet ingenting. Andre forhandlere smører mer eller mindre tjukt på, og lokker f.eks. med hengerkrok basert på ren gjetting...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Limodriver

Jeg har fått opplysninger fra selger at det kommer ca 400 biler på første båten til Norge. De første ca 50 bilene skal til forhandlere som demobiler. Med andre ord ca 350 kundebiler med første leveranse. Det var tidligere antatt at den første båten ville ankomme Norge i juni/juli.

Når faktum er at vi fremdeles venter på endelig pris og mulighet for å bestille bil begynner det antageligvis å bli tvilsomt om de av oss som ønsker å få levert ny kone før sommerferien faktisk får det.

Det er antydet at en får to uker betenkningstid til å inngå kontrakt etter at prisene er fastsatt. Det vil antageligvis ikke være slik at den med køplass nr 1 og køplass nr 18000 får samme frist to uker etter kunngjøring av prisene. Jeg vil anta at de første x-hundre får samme frist og at den første leveransen fylles opp etter kønummer. Deretter følges et forhåpentligvis fornuftig system Jeg vil også tro det er rimelig at det er større andel av de med lavt nr som bestiller enn de med høyt kønummer. Dette på grunn av muligheten til å videreselge med gevinst eller at en lar en bekjent med høyere kønummer "kjøpe" bilen rett etter leveranse.

Vi nærmer oss slutten av mars med stormskritt, det er uttalt at prisen kommer noen uker etter bilmessen i Geneve samt påsken er nært forestående. Det er rimelig at frist for bestilling blir medio/ultimo april. Produksjonsstart er planlagt i april. Det er videre rimelig at det tar 4-6 uker fra bestilling til bilene som skal til Norge er ferdig produserte, etter dette må en regne med nærmere 8 uker for transport og utlevering.

Dersom vi antar bestilling medio april, 4 uker produksjon og 8 uker transport som antageligvis i sum er noe optimistisk vil nok ikke de første konene komme til Norge før ultimo juli/primo august. Leveransene deretter tror jeg er vanskelig å si så mye om ennå.

Limodriver

Sitat fra: navyelsen på onsdag 14. mars 2018, klokken 14:14

Ingenting er offisielt enda før importør bekrefter det. Antall biler som kommer til landet, leveringstid, pris, hengerfeste etc.



Importør har bekreftet at det ikke blir hengerfeste eller awd.

http://www.side3.no/motor/hyundai-kona-electric-pris-dato-rekkevidde-og-plass-i-bagasjerom/3423420068.html

ProsjektX

Sitat fra: Limodriver på onsdag 14. mars 2018, klokken 14:26
Jeg har fått opplysninger fra selger at det kommer ca 400 biler på første båten til Norge. De første ca 50 bilene skal til forhandlere som demobiler. Med andre ord ca 350 kundebiler med første leveranse. Det var tidligere antatt at den første båten ville ankomme Norge i juni/juli.

Når faktum er at vi fremdeles venter på endelig pris og mulighet for å bestille bil begynner det antageligvis å bli tvilsomt om de av oss som ønsker å få levert ny kone før sommerferien faktisk får det.
Regner med at det blir som med Ioniq at biler produseres med få variasjoner av utstyr, grunnutstyrt og teknikk pakke. Dermed er nok bilene allerede på båt før folk får mulighet til å bestille. Dermed kan også valg av farge og teknikkpakke eller ikke, og batterikapasitet..(?) påvirke når man kan få levert, og om man får fra første batch.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Gordon Retriever

Sitat fra: Kjetil1986 på onsdag 14. mars 2018, klokken 13:51
Jeg også kønummer 17XX. Har fått beskjed fra forhandler at om jeg bestiller så kan jeg få bil i august.

Jeg ville følt meg mye sikrere på bil i august med kønummer 17X. :)

Gordon Retriever

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 14. mars 2018, klokken 17:06Dermed er nok bilene allerede på båt før folk får mulighet til å bestille. Dermed kan også valg av farge og teknikkpakke eller ikke, og batterikapasitet..(?) påvirke når man kan få levert, og om man får fra første batch.

Det skal bli spennende å se hvor reelt valg man får mht. farge dersom man ønsker bilen raskest mulig.  Ideelt sett burde alle 21 fargekombinasjoner være tilgjengelige, men jeg håper Hyundai ikke gjør som Nissan som kun tilbød to fargevalg for tidlig bestilling av Leaf 2018.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA