Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbrukerrådet Elbil-garantiguiden 2018

Startet av Karl-Wilhelm, søndag 18. februar 2018, klokken 16:48

« forrige - neste »

Agmuns

Sitat fra: sylwester på mandag 19. februar 2018, klokken 01:13
Sitat fra: Agmuns på søndag 18. februar 2018, klokken 17:03
Poenget med en garanti (for alle bilmerker) er at den skal dekke de ytterst få som faktisk har en feil ved bilen.
...

Poenget med garanti er å ha forutsigbare eierkostnader i bilens garantitid. For at produsenten ikke skal lide må bilene ha tilsvarende kvalitetet.
Bilprodusenten bryr seg ikke om dine eierkostnader. Så nei, garantitiden er ikke for at det skal være forutsigbart for oss. Vi trenger i utgangspunktet ikke noen garanti i Norge, for forbrukerkjøpsloven tar hånd om oss forbrukere.

Garantien er bare et salgsargument. Den er der utelukkende for å ta hånd om de ytterst få som har fått en defekt vare, for det er umulig å garantere at alle får feilfrie produkt.

arthur

Sitat fra: Agmuns på onsdag 21. februar 2018, klokken 12:03
Sitat fra: sylwester på mandag 19. februar 2018, klokken 01:13
Sitat fra: Agmuns på søndag 18. februar 2018, klokken 17:03
Poenget med en garanti (for alle bilmerker) er at den skal dekke de ytterst få som faktisk har en feil ved bilen.
...

Poenget med garanti er å ha forutsigbare eierkostnader i bilens garantitid. For at produsenten ikke skal lide må bilene ha tilsvarende kvalitetet.
Bilprodusenten bryr seg ikke om dine eierkostnader. Så nei, garantitiden er ikke for at det skal være forutsigbart for oss. Vi trenger i utgangspunktet ikke noen garanti i Norge, for forbrukerkjøpsloven tar hånd om oss forbrukere.

Garantien er bare et salgsargument. Den er der utelukkende for å ta hånd om de ytterst få som har fått en defekt vare, for det er umulig å garantere at alle får feilfrie produkt.

Diverse selgere er veldig opptatt av å fortelle om hvor god garanti de gir, uavhengig av hva det aktuelle produktet er, og da spør jeg som regel hva denne garantien gir meg av rettigheter og/eller trygghet utover Forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Og til svar får jeg som regel et stort spørsmålstegn og litt stamming og øøøøhhh!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

Sitat fra: gr på onsdag 21. februar 2018, klokken 11:01
Har elbil fra både VW og Tesla, og syns "testen" til Forbrukerrådet er meningsløs.

Risikoen for at biler har under 70% restkapasitet etter 160 000km ser ut for å være svært liten, og alle som kjører mer enn 30 000km vil ha mistet all garanti etter omtrent fem år, mens med en Tesla kan man faktisk ha kjørt 400 000km og fortsatt ha garanti.

Her er forresten et eksempel på hva som kan skje når man forsøker å benytte seg av den flotte batterigarantien til VW:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36230.msg623795#msg623795

SitatJeg spurte så om ikke de kunne ta en batterisjekk samtidig som bilen var inne. Jeg synes det hadde vært greit å vite og spesielt etter at gjettometeret serverte meg 35km rekkevidde på halvt batteri. Hadde riktignok kjørt motorvei og det var kaldt ute, men bilen hadde varmt batteri (avgangstid) og stod inne i garasje ca 7 grader. Uansett, det er ikke så viktig ettersom batteriet har garanti til 160k / 8år. Det jeg synes er urovekkende er svaret jeg fikk da jeg spurte om en sjekk av batteriet:

"En batterikapasitetstest vil koste flere tusen kroner og fabrikken må innvolveres, denne kostnaden går til deg som kunde hvis ikke det avdekkes noe feil som kan avregnes på garantien"

Akkurat ! Garantier fra disse kjeltringene er ikke verd papiret det er skrevet på. Mens disse gutta var opptatt med å gasse aper for å bevise hvor sunn Dieseleksos er,var Elon Musk på Puerto Rico for å reparere strømforsyningen  etter orkanen Maria's herjinger...med penger fra egen lomme..

Jeg kjøper heller en Tesla uten noen form for garanti enn noe som helst fra VW, samme f. hva de garanterer..!

sylwester

Sitat fra: Agmuns på onsdag 21. februar 2018, klokken 12:03
Bilprodusenten bryr seg ikke om dine eierkostnader. Så nei, garantitiden er ikke for at det skal være forutsigbart for oss. Vi trenger i utgangspunktet ikke noen garanti i Norge, for forbrukerkjøpsloven tar hånd om oss forbrukere.

Garantien er bare et salgsargument. Den er der utelukkende for å ta hånd om de ytterst få som har fått en defekt vare, for det er umulig å garantere at alle får feilfrie produkt.

Garantier er jo utover forbrukerkjøpsloven og det er jo helt gull å bruke som salgsargument. Miele selger dyre hvitevarer med 10 års garanti. Jeg tviler sterkt på at de har mange garantisaker. Hele poenget er jo å garantere for kvaliteten til produktet. Det gir kunden forutsigbarhet.

Forbrukerkjøpsloven har maks 5 år, noe som er noe kort for enkelte produktyper jeg syns fint kunne hatt 10 års reklamasjonstid siden de er ment å vare lengre enn 10 år. Uheldigvis så jobber EU mot det motsatte, dvs, redusere reklamasjonsretten i hele EU ned til maks 2 år, for å få lik "konkurranse". Når det skjer er det interessant å se om garantiene vi har vil bestå eller om også de vil bli kortere. 

Kranglete selskaper som ikke vil fikse på garanti finnes jo over alt. Tvister vil skje. I disse internetttider kjøper jeg aldri produkter uten aktivt å søke etter negative erfaringer. Hvis jeg må saksøke for å få garanti blir jo behandlingstiden veldig lang og kostnadene ikke fullt så forutsigbare.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA