Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no

Startet av Jarv!s, søndag 11. februar 2018, klokken 10:55

« forrige - neste »

Oddaa

Om dere går inn på https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/#/nordic/table kan dere se aktuelle og historiske strømpriser i de ulike prisområder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

stefse

Ser det har glidd over i tiltro til politikere og spørreundersøkelser her, og vil bare tilføye at min mening er at endel av dagens politikere gjerne kunne vært erstattet av robot-algoritmer som fõres med all tilgjengelig info.
Uavhengig av partitilhørighet så er det en kjensgjerning at makt korrumperer på ett eller annet nivå, og at historie har en tendens til å gjenta seg.

Også kan det nevnes at i morgen vil strømprisen variere mellom 34,86 og 71,33 øre pr kwh.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

automat

For å komme tilbake til topic igjen. Ikke bare i Norge folk bekymer seg for strømnettet og elbillading.
https://cleantechnica.com/2018/02/25/electric-car-myth-buster-electrical-grid/
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på søndag 25. februar 2018, klokken 20:43
Ser det har glidd over i tiltro til politikere og spørreundersøkelser her, og vil bare tilføye at min mening er at endel av dagens politikere gjerne kunne vært erstattet av robot-algoritmer som fõres med all tilgjengelig info.
Uavhengig av partitilhørighet så er det en kjensgjerning at makt korrumperer på ett eller annet nivå, og at historie har en tendens til å gjenta seg.

Også kan det nevnes at i morgen vil strømprisen variere mellom 34,86 og 71,33 øre pr kwh.

Takk for "kloke" ord når det gjelder folk med absolutt makt over lang tid (ironi tilsiktet).

Nord Pool viser at prisene i alle nordiske strømregioner er like og varierer ganske likt over døgnet. At Norge også varierer så mye, tyder kanskje på noe stress i Norge med strømforsyningen.

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 25. februar 2018, klokken 17:54
Det er oppsiktsvekkende at du uttaler deg så bastant om kabler og strøm når du så tydelig har minimum viten om hva som er prisen på strøm og hvordan prisen dannes.

Så, pek gjerne ut for meg hvor jeg har uttalt meg bastant om eksakt hva prisene er på strøm i de forskjellige markedene?

Det jeg har uttalt meg "bastant" om er at jeg - i likhet med mange andre Nordmenn - har en lav tillit til norske politikere, at det finnes feilkilder i forskjellige former for undersøkelser/statistikk, og at noen norske strømleverandører har uttalt at med disse kablene så vil prisen på strøm i Norge ville økes til "europeisk nivå".

Historisk sett var strømprisene i Norge svært mye lavere enn i andre land. Ja, de har øket mye siden den gang - det er lenge siden vi var en attraktivt lokalisering for kraftkrevende industri med de arbeidsplasser og verdiskapning de medførte - men var altså ikke klar over at den var så nært allerede. Men da lurer jeg på hva disse kraftprodusentene snakker om, har de ikke innsikt i det markedet de ønsker å komme inn i?

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 25. februar 2018, klokken 17:54
Den nye kabelen til England vil nok føre til noe høyere priser, men som en skjønner så er strømpriser i Norge i stor grad bestemt av det nordiske markedet gjennom Nord Pool.

Så nå er vi altså plutselig enig i at kablene vil medføre høyere priser til forbrukerne i Norge?  Trodde debatten i utgangspunktet gikk ut på at du mente at det var det ikke noen fare for?  Og hvordan kan de øke så lenge det er Nord Pool som setter prisene på strømmen her i Norge? Ja, var det ikke akkurat det du argumenterte med rett her oppe? At prisene IKKE ville gå opp her uansett siden det er Nord Pool som setter prisene?


Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 25. februar 2018, klokken 17:54
Jeg er ellers av den mening at bare Statnett bør stå som eier av utelandskabler for unngå manipulering av strømproduksjon, så der er vi kanskje enige?

Ja, der er vi enige. Altså ikke bare at Statnett bør eie dem, men også aktivt styre dem for å unngå manipulering, ikke bare ha en teoretisk mulighet til.
Model S 85D

Oddaa

NordPool tar imot bud på kjøp og salg av kraft. Prisene dannes tilbudet er lik etterspørselen. Hvis transmisjonskapasiteten hadde vært uendelig ville prisen blitt den samme over hele området som dekkes. Slik er det ikke, og prisområder defineres for å ta begrense kraftoverføringen til det systemet tåler. Utenlandskabler vil gå mellom prisområder, dermed endres kapasiteten og også prisene kan endres.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Amoss

Sitat fra: Oddaa på mandag 26. februar 2018, klokken 09:00
NordPool tar imot bud på kjøp og salg av kraft. Prisene dannes tilbudet er lik etterspørselen.

Det var hva jeg også trodde. Men fikk jo klar beskjed over her om at det var Nord Pool som satte prisene j markedet, ikke at de settes via Nord Pool basert på tilbud/etterspørsel. Så lenge de ikke settes AV Nord Pool men VIA, så er det altså - som du sier - avhengig av tilbud og etterspørsel. Hensikten med kablene er å øke etterspørselen på strøm produsert i Norge, noe som altså vil medføre økte priser VIA Nord Pool.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 25. februar 2018, klokken 13:29
... og uansett kabler eller ikke settes prisene på strøm av Nord Pool (felles børs for strøm i Norge, Sverige, Danmark og Finland).
(min uthevning)
Model S 85D

stefse

Prisene settes i markedet som er representert ved en børs. Børsen heter Nordpool også kjent som Nasdaq OMX.
De du kjøper kraft av hjemme summerer opp alle hustander og bedrifter de skal levere til, og kjøper kraften på Nordpool.
På Nordpool må man følge visse spilleregler, bla. for å unngå ubalanse i samkjøringen. Derfor har Nordpool regler på hvem som kan handle der. Disse reglene omfatter blant annet at man må ta fysisk oppgjør, dvs bruke eller produsere kraften.

Så, ved å invitere flere spillere til børsen, kan man få bedre pris for produktene sine, men også større svingninger pga. markedspsykologi og import av andre aktørers markedssyn. Dette kommer til å ha betydning for oss, fordi marginaltilfellene blir flere og mer ekstreme. I snitt kan det hende strømmen bare blir litt dyrere, men middagsstrømmen og kraften vi bruker når det er mest behov for den, kan komme til å bli mye dyrere enn noen få øre. Samtidig som kraften kan bli ekstremt billig når vi trenger den minst  :(

Det mest interessante studiet vil antagelig være å se på hvor mye snittprisen pr time kommer til å øke over et år, i tidsrommet 16-19.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Amoss på mandag 26. februar 2018, klokken 09:11
Sitat fra: Oddaa på mandag 26. februar 2018, klokken 09:00
NordPool tar imot bud på kjøp og salg av kraft. Prisene dannes tilbudet er lik etterspørselen.

Det var hva jeg også trodde. Men fikk jo klar beskjed over her om at det var Nord Pool som satte prisene j markedet, ikke at de settes via Nord Pool basert på tilbud/etterspørsel. Så lenge de ikke settes AV Nord Pool men VIA, så er det altså - som du sier - avhengig av tilbud og etterspørsel. Hensikten med kablene er å øke etterspørselen på strøm produsert i Norge, noe som altså vil medføre økte priser VIA Nord Pool.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 25. februar 2018, klokken 13:29
... og uansett kabler eller ikke settes prisene på strøm av Nord Pool (felles børs for strøm i Norge, Sverige, Danmark og Finland).
(min uthevning)

Du understreker stadig hvor lite du forstår rundt strøm (heldigvis er våre politikere atskillig bedre orientert). Når jeg skriver at Nord  Pool setter prisene, så er det naturligvis ut fa Nord Pool er en børs der tilbud og etterspørsel bestemmer prisene. For at også de minst oppvakte (og orienterte) skal forstå, forklarer jeg i en parentes at Nord Pool er en felles strømbørs for Norden. At det går an å misforstå det jeg her skrev, er utenfor min fatteevne (hvis man er helt ukjent og uinteressert i problemstillingene, kan jeg til nød forstå det!).

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 26. februar 2018, klokken 13:37
Når jeg skriver at Nord  Pool setter prisene, så er det naturligvis ut fa Nord Pool er en børs der tilbud og etterspørsel bestemmer prisene.

Priser settes ikke AV børser. De settes børser AV markedet som handler på børsen. Det ser det altså ut til at vi NÅ er enige om, og dette er også slik jeg alltid har oppfattet Nord Pool.

Når du så argumenterer med at markedet ikke vil øke prisen når tilbudet reduseres/etterspørselen økes ved å utvide markedet med flere kabler fordi prisene settes AV Nord Pool så var det så klart veldig naivt av meg å ikke utfordre deg på denne påstanden med en gang, men jeg trodde i min enfoldighet at du faktisk viste mer enn meg om dette, og at du hadde kjennskaper til funksjoner ved Nord Pool som kunne regulere prisene. Så naiv skal jeg ikke være i diskusjon med deg i fremtiden.

Å trekke frem at kraften omsettes i en børs uten reguleringsmuligheter på prisene er jo helt irrelevant det vi debatterte eller hva prisene vil ende opp med å være.

Ut over det så reagerer jeg litt på at det tydeligvis på kreves at man ikke bare kjenner til funksjonen av Nord Pool i detalj, men også den helt eksakte basisprisen på strøm i alle relevante markeder (og helst noen til...) og hvilke avgifter de ilegges samt hvor og hvordan den omsettes for å få lov til å være meningsberettiget her.

... eller så kan du bare droppe hersketeknikkene og diskutere sak.
Model S 85D

Elbil fundamentalist

#160
Jeg har lest høringsutkastet og den har en sentral problemstilling fullstendig utelatt: -Økt luftforurensing, spesielt de kalde og verste forurensingdagene om vinteren.

Økte kostnader pga økt nettleie/tariffer vil få befolkningen til å bruke alternativer. For eneboliger og leiligheter med peis og vedovner, vil økte priser være ett godt incentiv for økt bruk av vedfyring.

Ett incentiv som er på kollisjonskurs med alle andre tiltak for bedre luftkvalitet i byer og tettsteder. Noe vi ikke er flinke nok til å rydde opp i åpenbart da Oslo og andre byer dømmes for forurensing av EFTA https://www.aftenposten.no/osloby/i/m01g/EFTA-dommen-er-avsagt-Norge-dommes-for-forurensing

I en periode hvor biltrafikk (som blir renere og renere med fler elbiler) blir kastet ut av byene med mindre parkeringsplasser og mange nye bommer, skal vi altså se på at NVE og netteierne skal bruke opp luftkvaliteten i byene for å suboptimalisere sine egne behov for å unngå investeringer i det forsømte elnettet. Dette er å løpe fra forvaltningsansvaret. I skrivende stund er det meldt sprengkulde i Sør-Norge og minner da om at strøm er et basalgode vi må ha for å overleve, og burde kunne leveres etter befolkningens behov.

Belastningen økt luftforurensing påfører folkehelsa er formidabelt dyrere enn (engangs) kostnaden for oppdatering av elnettet. For ikke å snakke om lidelsene disse forferdelige sykdomsforløpene er for enkeltmennesket og pårørende.

Smart bruk av AMS for å koble IT gulvvarme og VV beredere er greit nok, men å gjøre eloppvarming ulønnsomt til fordel for økt ved/pellets/flisfyring er ikke med i høringsuttalelsen.

Bukken og havresekken:
Altså det samme som om å lytte til oljeselskapene hvis de ville fremme dielsel pga oljeraffineriene kan produsere dette billigere enn bensin, og KUN lytte til dette uten å se på eksterne negative påvirkninger.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Elbil fundamentalist

#161
Interessant video som omhandler fjernvarme i Drammen. Bruk av varmepumpe istedenfor forurensende forbrenningsbasert fjernvarme, slik vi har i Oslo. Kan fungere utjevnende på strømbehov også. Kjører ned varmepumpene når der er lite strøm, og motsatt. Fjernvarmerørene kan magasinere varme.

Altså netteierne og kommunene har selv løsningene. BRUK DEM!! Ikke press unødvendig og luftforurensende effekttraffer på byene...

https://youtu.be/aWgkl7W9xU0
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

stefse

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 26. februar 2018, klokken 15:41
Jeg har lest høringsutkaster og den har en sentral problemstilling fullstendig utelatt: -Økt luftforurensing, spesielt de kalde og verste forurensingdagene om vinteren.

Økte kostnader pga økt nettleie/tariffer vil få befolkningen til å bruke alternativer. For eneboliger og leiligheter med peis og vedovner, vil økte priser være ett godt incentiv for økt bruk av vedfyring.

Ett incentiv som er på kollisjonskurs med alle andre tiltak for bedre luftkvalitet i byer og tettsteder.
Det er helt riktig elbil fundamentalist, og noe som er blitt påpekt i tidligere høringsrunde, sendt av undertegnede. Du får sende en uttalelse denne gangen?  :+1:
Det er fritt frem å sende inn høringsuttalelser som privatperson. :+1:

For øyeblikket er det som å komme hjem til en bålplass, man gidder ikke tenke på å være utenfor huset engang. Værst er det selvsagt i middagstider og utover kvelden.
Vedselgerne har virkelig noe å se fram til når disse tariffene innføres.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Kunne de som har forståelse for strømmarkedet, forklare meg hvordan strømmeglere kan tjene millioninntekter (leste om en fyr som hadde titals millioner i inntekt et år på kun strømmegling)? Dette var for noen år siden, men vil ikke overraske meg om det er slik fremdeles.
Strømmarkedsmekanismer skiller seg på en del måter fra andre markeder siden bare noen kan lagre varen osv.

Må si jeg ikke har helt tiltro til at strømbransjen er altruistisk men mer drevet av egennytte.

stefse

Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. februar 2018, klokken 20:12
Kunne de som har forståelse for strømmarkedet, forklare meg hvordan strømmeglere kan tjene millioninntekter (leste om en fyr som hadde titals millioner i inntekt et år på kun strømmegling)? Dette var for noen år siden, men vil ikke overraske meg om det er slik fremdeles.
Strømmarkedsmekanismer skiller seg på en del måter fra andre markeder siden bare noen kan lagre varen osv.

Må si jeg ikke har helt tiltro til at strømbransjen er altruistisk men mer drevet av egennytte.
Megling er nå en ting, det har en viss nytte ved at selgere og kjøpere får hjelp til å handle med hverandre, og meglerens honorar som regel står i stil med jobben som er lagt ned. Nå har digitale plattformer uansett tatt over mye av denne jobben uansett.
Den du tenker på er kanskje kanskje Einar Aas, og han tjente seg en formue på krafttrading. Det var før avanserte algoritmer og robothandel tok over også i kraftmarkedet. Hvordan det var mulig? Enkelt forklart kjøpte han future kontrakter billig og solgte dyrt. Typisk som nå, hvor et høytrykk dominerer værbildet, vil aktørene sikre seg strøm for de kommende døgn og uker, og byr opp prisen på kraft levert i fremtiden. Så selger man sine posisjoner. Så viser det seg gjerne at høytrykket pigger av til Mongolia og prisene faller igjen, slik at man kan kjøpe billig.

Aas hadde som tidligere kraftmegler direkte tilgang til Nordpool, og kunne ta posisjoner på egne vegne i et marked som stort sett var dominert av trauste kraftlag. Nå er det kommet mer konkurranse inn i markedet og Aas har syltet pengene i eiendom, slik som de fleste andre rikinger. ::)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA