Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no

Startet av Jarv!s, søndag 11. februar 2018, klokken 10:55

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Agmuns på tirsdag 13. februar 2018, klokken 10:43
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 12. februar 2018, klokken 16:32
Hvorfor skal en ha 32 A kurs (13,4 kW)? Dette kan den enkelte selv vurdere uten å forholde seg til mer eller mindre uvitende medier. Dersom en skal på langtur med en Tesla med 100 kWh og vil ha en fulladet bil, så kan en for eksempel lade den opp over to døgn hjemme og 16 A vil holde godt. Dersom en skal på langtur hver dag og behøver 100 kWh idet turen begynner hjemmefra, så trenger en naturligvis mye mer.
Du bommer litt på det du svarer på, men for å gi deg et svar på det du spør om: det er individuelt hva man har behov for, og det er ikke Hafslund sin jobb å definere de enkeltes behov. Har man behov for 32A og sikringsskapet i huset takler det, så får Hafslund bygge ut deretter. Det er en grunn til at vi betaler nettleie som koster like mye som strømmen ...

I mitt tilfelle, så fikk jeg bare 20A hjemme, fordi elektrikeren mente det var anbefalingen Hafslund hadde skrevet på egne nettsider. Sikringsskapet mitt ville fint klart 32A lading ifølge samme elektriker. Hvis jeg jobber litt overtid, så blir bilen min ferdig ladet i 2-3 tiden på natten fordi jeg kjører ca 140 km hver dag. i tillegg er det ikke slik at man får 20A hele veien bare fordi boksen er satt opp til det. Som regel ligger den jevnt på rundt 16A når den lades hjemme - den bare lukter på 20A er gang i blant. I praksis er da bilen min ikke tilgjengelig for meg etter jobb før dagen etter, fordi det tar for lang tid å lade.

Skal jeg ha to elbiler som lader på natten (som da skal dele på stusslige 20A), så vil ikke bilen min bli ferdig ladet til dagen etterpå. Hvis vi må planlegge livet rundt lading, da er ikke infrastrukturen og elbilen moden for min familie. Da er det fremdeles et nisjemarked for spesielt interesserte.

Vi må heller ikke glemme at det er sannsynlig med differensierte priser i Norge i fremtiden. Det vil da si at elbilene trolig blir stående å lade midt på natten når resten av huset er i "hvilemodus". Da kan jeg bare glemme å kjøre elbil til og fra jobb. Ihvertfall lade to elbiler ...

Det jeg hengte meg opp i ditt opprinnelige innlegg var "sette opp 32A som mange medier skriver du bør gjøre". Jeg sier at de fleste vil klare seg med langt mindre, men at noen kan ha bruk for svært høy effekt.

Ellers så mener jeg at den enkelte bør bestemme strømstyrke på ladekurs(er) enten det er 10 A eller 32 A (ikke netteier). I fremtiden vil behovet for ladehastighet stort sett være det samme i dag selv om batteriene i snitt blir mye større (så fremt kjørelengden per år ikke øker). Med større batterier kan en imidlertid ønske større effekt for å lade batteriene i løpet av en gitt tid. Og en har problemstillingen med to eller flere elbiler i husholdningen.

KjellG

Du kan insistere på 32A. Det kan utløse krav om anleggsbidrag i 100.000kr klassen, men du får strøm. Naboen som kommer litt etter deg får 32A uten å betale, for nå har jo du betalt oppgradering av nettet. Pussig system.

Rav4_EV

Feil, anleggsbidrag skal kun betales for den delen du utløser.
Monterer de en ny trafo til 100 nye boliger får du 1% i anleggsbidrag.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

cra

Jeg har mulighet for 32A lading hjemme. HAr hatt bruk for det TO ganger på snart fem år. Ellers lader jeg stort sett på rundt 16-20A. Men de to gangene jeg trengte det hadde jeg ikke kunnet reise uten å lade på (nesten - ligger litt under for sikkerhetsmargin) 32A.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jon65

Uansett betaler man vel ikke noe anleggsbidrag så lenge man ikke må øke inntakssikringen/hovedsikringen?
Hvis inntak/hovedsikring har nok kapasitet kan du vel få lagt opp så mange og store kurser du måtte ønske så er det opp til deg å ikke belaste så mye på en gang at hovedsikringen løser ut? (Eller tar jeg feil?)

Øystein16

Sitat fra: Jon65 på tirsdag 13. februar 2018, klokken 13:46
Uansett betaler man vel ikke noe anleggsbidrag så lenge man ikke må øke inntakssikringen/hovedsikringen?
Hvis inntak/hovedsikring har nok kapasitet kan du vel få lagt opp så mange og store kurser du måtte ønske så er det opp til deg å ikke belaste så mye på en gang at hovedsikringen løser ut? (Eller tar jeg feil?)
Mange netteigarar har vel ei grense på 20A per kurs. Me hadde nyleg eltilsyn og eg spurte om det var kurant å leggja til ny kurs for eit vinterisolert hagehus, og fekk til svar at det var kurant dersom det var plass i sikringsskapet, men det er nok maksgrense på 20A. Nå har me vel 14 kursar.

KjellG

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 13. februar 2018, klokken 13:40
Feil, anleggsbidrag skal kun betales for den delen du utløser.
Monterer de en ny trafo til 100 nye boliger får du 1% i anleggsbidrag.

Tja, fatter'n måtte som førstemann betale linjeføring for 15 hytter. De 14 etterpå betalte «ikkeno». Nylig var det en avissak om noen som fikk i utsikt så store utgifter at tomta ikke kunne bebygges. Dog mulig at enkelte nettselskaper fordeler annerledes.

jlan

#52
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 13. februar 2018, klokken 08:55
Jeg ville klaget til nettleverandøren. De overholder ikke kravene de er pålagt.
Ja, jeg skal gjøre det - stor ubalanse også (202,206,212 akkurat nå), Men det var ikke hovedpoenget mitt. Det var hvor mye effektive varmepumper betyr for nettet. Pluss at hvis spenningen blir for lav så er det stor sannsynlighet for at elbilladere vil koble ut, derfor er det ikke riktig å skylde på det hvis nettet "kneler".  Slike spenningsgrenser kan settes på annet utstyr også, og vil være en enkel måte å hindre fullstendig sammenbrudd på. Men det bør være siste skanse, og ikke noe nettselskapene skal bruke som en sovepute.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 13. februar 2018, klokken 14:01
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 13. februar 2018, klokken 13:46
Uansett betaler man vel ikke noe anleggsbidrag så lenge man ikke må øke inntakssikringen/hovedsikringen?
Hvis inntak/hovedsikring har nok kapasitet kan du vel få lagt opp så mange og store kurser du måtte ønske så er det opp til deg å ikke belaste så mye på en gang at hovedsikringen løser ut? (Eller tar jeg feil?)
Mange netteigarar har vel ei grense på 20A per kurs. Me hadde nyleg eltilsyn og eg spurte om det var kurant å leggja til ny kurs for eit vinterisolert hagehus, og fekk til svar at det var kurant dersom det var plass i sikringsskapet, men det er nok maksgrense på 20A. Nå har me vel 14 kursar.

Med et hus fra 1966 (og originalt sikringsskap) har jeg en kurs på 20 A som gikk til panelovner på til sammen 3,6 kW (som gikk døgnet rundt når det var kaldt) og en kurs på 25 A til komfyr/kjøkken. Ser at Haslund ikke anbefaler større kurs enn 20 A ut fra frykt for skjevbelastning på en fase. Om jeg skulle skaffe meg en ny kurs for lading, ville jeg absolutt valgt 32 A som ikke koster mer enn 20 A, selv om jeg sjelden ville lade mer enn 10 A. Nettselskapets (Hafslund) redsel for skjevbelastning er lite realistisk da en stort sett utnytter en liten del av kapasiteten (10 A av 32 A for eksempel) og fordelt på 50 til 100 brukere på en transformator vil fordelingen på fasene utjevnes. Jeg vet ikke i hvilken grad belastningen på fasene må være balanserte innen samme sikringsskap (trolig ikke, ref mine panelovner som er "eneste" strømbruker om natten).

Gardin

Elbillading bør gi nettselskapene noen muligheter også. Elbillading på høyere effekter vil alltid ha en egen kurs. Denne vil det være teknisk mulig å gi nettleverandøren tilgang til å stenge i begrensede perioder for å redde nettet i topperiodene på de aller kaldeste vinterdagene. For eksempel et spesialabonement for elbilkurser hvor man kan miste ladestrømmen noen timer en sjelden gang mot å få tilgang til høy ladefart resten av året, på tider hvor nettet har ledig kapasitet. Det vil trolig være attraktivt for mange elbileiere, og kan gi nettselskapene muligheten til å utnytte ledig nettkapasitet bedre.

Vesterskog

Sitat fra: KjellG på tirsdag 13. februar 2018, klokken 14:34
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 13. februar 2018, klokken 13:40
Feil, anleggsbidrag skal kun betales for den delen du utløser.
Monterer de en ny trafo til 100 nye boliger får du 1% i anleggsbidrag.

Tja, fatter'n måtte som førstemann betale linjeføring for 15 hytter. De 14 etterpå betalte «ikkeno». Nylig var det en avissak om noen som fikk i utsikt så store utgifter at tomta ikke kunne bebygges. Dog mulig at enkelte nettselskaper fordeler annerledes.
Har ihvertfall hørt om to kraftselskap som opererer med dette.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


Vesterskog

Sitat fra: jlan på tirsdag 13. februar 2018, klokken 15:33
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 13. februar 2018, klokken 08:55
Jeg ville klaget til nettleverandøren. De overholder ikke kravene de er pålagt.
Ja, jeg skal gjøre det - stor ubalanse også (202,206,212 akkurat nå), Men det var ikke hovedpoenget mitt. Det var hvor mye effektive varmepumper betyr for nettet. Pluss at hvis spenningen blir for lav så er det stor sannsynlighet for at elbilladere vil koble ut, derfor er det ikke riktig å skylde på det hvis nettet "kneler".  Slike spenningsgrenser kan settes på annet utstyr også, og vil være en enkel måte å hindre fullstendig sammenbrudd på. Men det bør være siste skanse, og ikke noe nettselskapene skal bruke som en sovepute.
For nettets kapasitet er det beste og mest effektive å
1 isolere gamle hus skikkelig
2 installere skikkelige  varmepumper

Da vil saken med kapasitet og elbil lading være løst langt langt frem i tid.

Merkelig hvor tilbakeholdne mange er med å gjøre dette ettersom det må anses for å være en sikker, langsiktig investering

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


kVArh

Hvorfor skal alle lade "maks" hjemme?
Jeg hadde for 7 år siden et forbruk på ca 25000 kwh.
Etter noe ombygging, økte arealet med 50 kvm, og oppgraderinger (blant annet nesten 100% overgang til LED) så gikk totalforbruket ned til ca 14000 kwh.
For litt over to år siden kjøpte jeg elbil. De to siste år ligger forbuket på ca 17000.
Kjører ca 24000 pr år hvorav ca 20000 km/år lokal kjøring med lading hjemme.
Kjører standard saktelading (8,5 A eller ca 1,8 kW). Har alltid strøm til daglig bilbruk. 
Gjennomsnitt for alle personbiler i Norge er vistnok ca 12000 km/år. 
Altså noen endringer i heimen + lading av elbil til lokal kjøring ,som er det dobbelte av gjennomsnittet, så er mitt energiforbuk gått kraftig ned. 
Så til effektproblmet.
Jeg klarer meg fint med 1,8 kW til elbilen. I dag er den ikke styrt så jeg lader nok samtidig med at middagen lages.En liten timer og den er flyttet til et gunstigere tidspunkt. 
Skrekkcenariet er når jeg også anskaffer meg en induksjonstopp  og  kaster ut den "gammeldagse" varmtvanntaken (et ypperlig batteri) og legger opp til varmtvann "on demand" og setter inn en skikkelig varmepumpe.  Da snakker vi mulighet for effekt-topper.
Jeg tror ikke elbilen er det store spøkelset, men er mer bekymret for andre "moderne" måter å trekke mye effekt for å få en bekvem hverdag. 
Saktelading av elbil på gunstig tidspunkt gir gjennomsnittsbilisten det som trengs med god margin uten å tyne nettet.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

stefse

#58
For det første må man begynne å innse at arbeidsplassen er stedet der elbilene bør lades, med så mye effekt som mulig. Både fordi bilene står der i lengre periode, at effekt er lettere tilgjengelig, og at mange biler oppsamlet på samme plass krever mindre utbygging av infrastruktur.

Deretter er det som en kar sier her, vi betaler nettleie i hue og ræv, og hva har vi igjen for det? UTENLANDSKABLER??
Dette er egentlig skjult beskatning, da pengene overføres fra norske forbrukere til statkraft og staten.
Vi må få fingeren ut av ra*** og protestere på dette!

Edit: Og samtidig minne om at dette rimer særdeles dårlig med klimamålet. Det er ikke nok å få folk til å kjøpe elbiler, de må lades for å kunne brukes. Det er altfor tidlig, og lite ønskelig å begynne å anse ladingen som et nytt skatteobjekt, samtidig som man viderefører elbilfordelene.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

THE

Sitat fra: stefse på onsdag 14. februar 2018, klokken 22:35
For det første må man begynne å innse at arbeidsplassen er stedet der elbilene bør lades, ...

Arbeidsplassen er vel uegnet til å lade bil hvis myndighetene får det som de vil, og alle går, sykler eller tar kollektiv til jobb.

Men ja, alle arbeidsplasser med parkeringsanlegg for ansatte bør tilby lading med høy nok effekt til mange nok biler. Støtteordninger f.eks. via Enova kan være med å sikre at utbygging av ladetilbud hos bedrifter blir utført etter noen minstekrav både mtp. strømforsyning og antall plasser. For å sikre at misunnelsesfaktoren ikke blir for høy hos de som fremdeles putrer rundt med oljeprodukter på tanken, så bør vi elbilister også betale for strømmen ved lading på jobb.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA