Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no

Startet av Jarv!s, søndag 11. februar 2018, klokken 10:55

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Amigakongen på fredag 16. februar 2018, klokken 22:44
@Kjetil Jacobsen
Totalt var strømforbruket på 132,9 terrawattimer.
Befolkningsvekst, økt forbruk i kraftkrevende industri, flere datasentre og voksende bruk av elbiler er sannsynlige forklaringer på forbruksrekorden.

Det som jeg håpet å finne ut er hvor mye av forbruket kommer fra privatpersoner. Men har Ikke funnet ut noe om forholdet mellom dette og hva industrien står for.

Men fant denne.
https://www.nve.no/Media/6633/q4_2017_.pdf


Energiforbruket (el, olje. ved etc) i husholdningene har gått opp fra 46 TWh i 2001 til 47 TWh i 2015. Strøm alene har gått ned fra 38 TWh i 2012 til 37 TWh i 2015 til tross for flere mennesker, flere husholdninger, større boligflater (og mange flere elbiler)! En regner med fortsatt flat utvikling frem til 2020. Kilde NVE.   

Ingeniøren

Forstår dette er en politisk utspill og ikke noe men fakta å gjøre...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Oddaa

#77
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 17. februar 2018, klokken 08:05
Forstår dette er en politisk utspill og ikke noe men fakta å gjøre...
Igjen, det er begrenset kapasitet til lading av elbiler i det norske distribusjonsnettet, jfr rapporten fra NVE. Det vil etter hvert kreves betydelige investeringer om en skal ha ambisjoner på elbilens vegner.

Dette har ikke noe med energi (TWh) å gjøre, men effektbegrensninger på lavere spenningsnivå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Amoss

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 17. februar 2018, klokken 08:05
Forstår dette er en politisk utspill og ikke noe men fakta å gjøre...

Det er ikke en gang ett politisk utspill, dette er rett og slett reklame for egne hurtigladere skjult som redaksjonelt innhold. Siterer her fra parallell tråd i "Elbiler i media" forumet:
Sitat fra: krl på søndag 11. februar 2018, klokken 21:18
Agder Energi har aksjer i Grønn Kontakt, så ikke rart at de ønsker seg "bensinstasjoner"  :-1:   (Brønnøysundregistrene lister følgende for Grønn Kontakt AS: Største aksjonær Agder Energi AS)
Model S 85D

Carl Anton Stenling

Dersom distribusjonsnettet har kapasitet til at vi lager middag så har det også kapasitet til at vil lader elbilene. Forutsetningen er at de smarte strømmålerne evner å flytte forbruket til natta. I tillegg bør nettleverandørene innføre tariffer som belønner utkoblbar effekt. Man må få på plass løsninger som gjør at nettselskapene kan justere ned forbruket for utkoblbare laster (elbil, varmtvannstank, varmekabler) ved behov. Gjør man disse tiltakene så har vi mer enn nok kapasitet til elbilene.

Hvis vi tenker oss at en gjennomsnittlig elbil behøver 2-3 timer lading om natta på 16 A så ser man at dette er uproblematisk. Fordelingen av effekten over døgnet er slik at en vanlig familie belaster tilsvarende mindre om natta pga. færre elektriske apparater i drift og mindre varmtvannsforbruk. Dersom nettet kan overføre tilstrekkelig effekt rundt middagstider så er det ledig kapasitet om natta.

Rapporten fra NVE regner forøvrig temmelig konservativt på dette og forutsetter høyt gjennomsnittlig energiforbruk for elbilene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Oddaa

NVE-rapporten forutsetter som sagt perfekt fordeling også over døgnet, og om den skulle være noe konservativ så er det fortsatt et langt sprang fra 1,5 millioner personbiler til en full elektrifisering.

Men vi får slå oss til ro med at alt dette er bare tull og spill...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Amatøren

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 17. februar 2018, klokken 10:44
Forutsetningen er at de smarte strømmålerne evner å flytte forbruket til natta. I tillegg bør nettleverandørene innføre tariffer som belønner utkoblbar effekt. Man må få på plass løsninger som gjør at nettselskapene kan justere ned forbruket for utkoblbare laster (elbil, varmtvannstank, varmekabler) ved behov.

Det er ikke strømmålerne som styrer det.

Data fra de kan brukes av styringssystemer. Så du er en inne på det med, men vi må for enhver pris ikke bli bondefanget av nettselskapene med det.

De vil gjerne sette opp en standard styring som kun passer de som arbeider 08:00-16:00 ikke de som arbeider skift.

De kan komme til å si at hvis kunden ikke tar kostnadene med å montere styring av store forbrukere som varmtvannsbereder, varmekabler(?), elbil lader og lignende så vil de bruke AMS måleren til å slå av alt ved behov.

Selv vil jeg nettopp på grunn av turnus ha styring på hva som skal brukes når. Derfor har jeg smarthus som jeg kommer til å begynne å planlegge strømstyringsplan på. - Fikk varsel om bytte til AMS måler i løpet av 1-3 måneder......

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Carl Anton Stenling

Strømmålerne styrer selvfølgelig ikke forbruket direkte, men de muliggjør tariffer som gjør at en hver oppegående elbilbruker lader om natta hvis det er praktisk gjennomførbart. Alternativt kan skiftarbeidere lade om dagen i boligområder. Hensikten med slike effekttariffer er at abonnenten skal utjevne forbruket og unngå lading rundt middagstid/tidlig kveld når forbruket blant husholdningsabonnentene er som høyest.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amatøren

 :+1:

Vet det. Alt for å styre unødvendig forbruk unna toppene.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Oddaa på lørdag 17. februar 2018, klokken 10:15
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 17. februar 2018, klokken 08:05
Forstår dette er en politisk utspill og ikke noe men fakta å gjøre...
Igjen, det er begrenset kapasitet til lading av elbiler i det norske distribusjonsnettet, jfr rapporten fra NVE. Det vil etter hvert kreves betydelige investeringer om en skal ha ambisjoner på elbilens vegner.

Dette har ikke noe med energi (TWh) å gjøre, men effektbegrensninger på lavere spenningsnivå.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Når jeg påpeker at strømforbruket per husholdning er på veg ned så betyr det jo også at gjennomsnittlig effekt er på veg ned. Dersom alle etter hvert får elbiler og stort sett lader om natta, vil elbiler i mindre grad enn andre endringer i samfunnet påvirke behovet for sterkere lokalnett (med hensyn til effekt). Hvor mange ganger må NVE og Hafslund påpeke at elbiler ikke er noe problem for lokalnett (og andre nett og produksjonskapasitet for strøm i Norge)?

Oddaa

#85
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 17. februar 2018, klokken 18:55
Når jeg påpeker at strømforbruket per husholdning er på veg ned så betyr det jo også at gjennomsnittlig effekt er på veg ned. Dersom alle etter hvert får elbiler og stort sett lader om natta, vil elbiler i mindre grad enn andre endringer i samfunnet påvirke behovet for sterkere lokalnett (med hensyn til effekt). Hvor mange ganger må NVE og Hafslund påpeke at elbiler ikke er noe problem for lokalnett (og andre nett og produksjonskapasitet for strøm i Norge)?
Gjennomsnittlig effekt er egentlig helt uinteressant siden nettet må dimensjoneres for maksimaleffekten...

Vi leser tydeligvis rapporten fra NVE veldig forskjellig. Ja, nettet tåler inntil 1,5 mill elbiler forutsatt lading på natta osv. Men hva når det blir flere? Eller skal vi stoppe ved 1,5?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Beckern

Sitat fra: Oddaa på lørdag 17. februar 2018, klokken 19:07
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 17. februar 2018, klokken 18:55
Når jeg påpeker at strømforbruket per husholdning er på veg ned så betyr det jo også at gjennomsnittlig effekt er på veg ned. Dersom alle etter hvert får elbiler og stort sett lader om natta, vil elbiler i mindre grad enn andre endringer i samfunnet påvirke behovet for sterkere lokalnett (med hensyn til effekt). Hvor mange ganger må NVE og Hafslund påpeke at elbiler ikke er noe problem for lokalnett (og andre nett og produksjonskapasitet for strøm i Norge)?
Gjennomsnittlig effekt er egentlig helt uinteressant siden nettet må dimensjoneres for maksimaleffekten...

Vi leser tydeligvis rapporten fra NVE veldig forskjellig. Ja, nettet tåler inntil 1,5 mill elbiler forutsatt lading på natta osv. Men hva når det blir flere? Eller skal vi stoppe ved 1,5?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er svært få ting vi har planer for utover 5 års horisonter, hvorofor skal vi akkurat på dette punktet måtte gjette oss 10 år fremover?
For innen vi har nådd 1,5 mill elbiler har mye annet skjedd. For mye til at vi kan planlegge videre.
Energieffektive enheter brer om seg i husholdningene i alt fra støvsugere til varmepumper og alt vil bidra til lavere forbruk.
Dessuten har e-verkene frem til 2010ish måttet kontinuerlig forsterke lokal forsyning. Det er ingen som nekter dem å fortsette en moderat forsterkning og fornying av lokale nett også de neste 10 årene. Så kan vi heller se da hva som skal til for å ta de neste 2 millionene elbiler eller kanskje utskiftingen av 3 mill biler med 1,5 mill autonome små transportenheter.

Oddaa

Dette er vel sakens kjerne, det klages på nettselskapene, men hvordan kan de vite hva de skal gjøre? Det er sprik i anslagene for hvor fort elbilene tar over, det er uklarheter i om lading i fremtiden vil skje hjemme eller andre steder osv. Samtidig går utviklingen i dag mot høyre makseffekt (f eks induksjonstopper, elbil, vannvarmere). Utbyggingene tar lang tid å gjennomføre, og anleggene har tekniske levetider på 30-50 år. Altså en viss risiko for feilinvesteringer...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

_OE_

Sitat fra: Oddaa på lørdag 17. februar 2018, klokken 21:47
Dette er vel sakens kjerne, det klages på nettselskapene, men hvordan kan de vite hva de skal gjøre? Det er sprik i anslagene for hvor fort elbilene tar over, det er uklarheter i om lading i fremtiden vil skje hjemme eller andre steder osv. Samtidig går utviklingen i dag mot høyre makseffekt (f eks induksjonstopper, elbil, vannvarmere). Utbyggingene tar lang tid å gjennomføre, og anleggene har tekniske levetider på 30-50 år. Altså en viss risiko for feilinvesteringer...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stakkars nett_selskaper.... Hvis eneste oppgave er å sørge for at samfunnet har nok elkraft overføringskapasitet til sluttbrukerne .... Tenker det blir vanlig etterhvert med overopphetede trafoer med tilhørende lav/varierende spenning til sluttbrukerne... Så noen her var nede i rundt 200V så fremtiden er lys

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Oddaa

Det går selvsagt an å få kontroll på dette og f eks bytte ut anleggene med 5 års horisont som foreslått over. Spørsmålet er om det da blir et par klager på nettleien...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA