Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no

Startet av Jarv!s, søndag 11. februar 2018, klokken 10:55

« forrige - neste »

jlan

Arbeidsplasser bør absolutt ha nok lading for biler som brukes i jobbsammenheng. For biler som kun skal brukes til og fra jobb er det kanskje en god løsning at bedrifter som ligger litt avsides til tilbyr lading, men det vil fort bli oppfattet som politisk ukorrekt i sentrale strøk, slik som THE er inne på.

I bystrøk tror jeg lademulighet over natten på bilens vanlige parkeringsplass er det Enova bør fokusere støtteordninger på. I tillegg til det Vesterskog nevner, isolasjon av gamle hus og effektive varmepumper. Helst da vannvarmepumper med en viss varmelagring tilknyttet, for eksempel ved at de varmer opp en eller flere større varmtvannsbeholdere.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jlan på torsdag 15. februar 2018, klokken 15:34
Arbeidsplasser bør absolutt ha nok lading for biler som brukes i jobbsammenheng. For biler som kun skal brukes til og fra jobb er det kanskje en god løsning at bedrifter som ligger litt avsides til tilbyr lading, men det vil fort bli oppfattet som politisk ukorrekt i sentrale strøk, slik som THE er inne på.

I bystrøk tror jeg lademulighet over natten på bilens vanlige parkeringsplass er det Enova bør fokusere støtteordninger på. I tillegg til det Vesterskog nevner, isolasjon av gamle hus og effektive varmepumper. Helst da vannvarmepumper med en viss varmelagring tilknyttet, for eksempel ved at de varmer opp en eller flere større varmtvannsbeholdere.

I Norge er store varmvannsberedere en dårlig ide (bruker ca 70 W per 100 liter vann ved tomgang). Vi har voldsomt store strømlagre (våre høytliggende vannbasseng). I et land som Danmark kan det være en god ide, men der dekker fjernvarme 60% av husholdningenes behov for varme og varmt vann. I Danmark har en også begynt med store sesonglagre av varmt vann. Vannet kan der varmes opp via varmepumper med strøm fra vindturbiner og solceller, fra solfangere og elkolber og brenning av flis. Med stadig større andel fornybar energi i Danmark (nå ca 43% fra vind) vil behovet for energilagring og store varmvannbeholdere (hos de som ikke er koplet til fjernvarme) som kompenserer for bortfall av vind flere dager (1000 liter og mer) kan være et godt bidrag.

hsa77

Sitat fra: stefse på onsdag 14. februar 2018, klokken 22:35
For det første må man begynne å innse at arbeidsplassen er stedet der elbilene bør lades, med så mye effekt som mulig. Både fordi bilene står der i lengre periode, at effekt er lettere tilgjengelig, og at mange biler oppsamlet på samme plass krever mindre utbygging av infrastruktur.
Det er mange som ikke jobber i store næringsbygg med store parkeringsanlegg. Jeg tror heller ikke det er enorme kraftreserver i næringsbygg på dagtid når nesten alle er på jobb, hvorfor skulle man ha lagt opp mye kraftigere strømtilførsel enn bygget krever - det var vel ikke så mange som planla elbillading på 70, 80 og 90- tallet... Det er heller ikke alle arbeidsgivere som er så generøse, eller har så god økonomi, at de ønsker å investere flere tusen per ansatt i ladeløsninger.

De fleste av oss er heldigvis hjemme flere timer i døgnet enn på jobb så dersom man har parkeringsplass på egen tomt er det enkleste å lade hjemme om kvelden og natten. På natta er strømforbruket ellers i huset lavt, da vil ikke elbillading være noe problem for nettet.

Og hvordan ser du for deg å lade bilen til all kjøring i helga, skal man stikke innom jobben for å lade litt dersom man skal kjøre langt både lørdag og søndag?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jlan

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 15. februar 2018, klokken 16:02
I Norge er store varmvannsberedere en dårlig ide (bruker ca 70 W per 100 liter vann ved tomgang).
Min varmtvannbereder står inne i den oppvarmede delen av huset og varmes opp av bergvarmepumpe som også står inne. Jeg kan da ikke se at jeg har noe tomgangstap (unntatt på det varmeste om sommeren).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vesterskog

#64
Sitat fra: jlan på torsdag 15. februar 2018, klokken 17:51
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 15. februar 2018, klokken 16:02
I Norge er store varmvannsberedere en dårlig ide (bruker ca 70 W per 100 liter vann ved tomgang).
Min varmtvannbereder står inne i den oppvarmede delen av huset og varmes opp av bergvarmepumpe som også står inne. Jeg kan da ikke se at jeg har noe tomgangstap (unntatt på det varmeste om sommeren).
Uansett hvilken type vv bereder en har så har ikke denne tap så lenge den står i isolert/ oppvarmet del av huset. Tapet er i veggene, ventilasjon / lufting og avløp.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk

Edit: du har et poeng med den dagen når ikke varme behøves ja

SveinJ

Som vanlig har tråden sporet helt av og vekk fra opprinnelsen.

Her hvor jeg bor, med strømnett fra ´60 tallet, kan jeg ganske enkelt forestille meg at nettet hadde knelt om «alle naboer» skulle ha kjøpt el-bil og ladet med maks tilgjengelig A. I tillegg til de nye innflyttere som også skulle ha el-utstyr som drar mye A ved bruk! Men om det vil skje her, trolig ikke. Diesel er tingen :-)
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hsa77

Sitat fra: SveinJ på torsdag 15. februar 2018, klokken 22:12
Som vanlig har tråden sporet helt av og vekk fra opprinnelsen.

Her hvor jeg bor, med strømnett fra ´60 tallet, kan jeg ganske enkelt forestille meg at nettet hadde knelt om «alle naboer» skulle ha kjøpt el-bil og ladet med maks tilgjengelig A. I tillegg til de nye innflyttere som også skulle ha el-utstyr som drar mye A ved bruk! Men om det vil skje her, trolig ikke. Diesel er tingen :-)
Om alle hadde programmert bilene til kun å lade på natta hadde det nok gått helt fint.

Eller enda bedre: om alle hadde montert ladestasjon som snakker med strømmåleren og struper lading når effekten i resten av huset er høy ville det garantert gått bra!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Vesterskog

Sitat fra: SveinJ på torsdag 15. februar 2018, klokken 22:12
Som vanlig har tråden sporet helt av og vekk fra opprinnelsen.

Her hvor jeg bor, med strømnett fra ´60 tallet, kan jeg ganske enkelt forestille meg at nettet hadde knelt om «alle naboer» skulle ha kjøpt el-bil og ladet med maks tilgjengelig A. I tillegg til de nye innflyttere som også skulle ha el-utstyr som drar mye A ved bruk! Men om det vil skje her, trolig ikke. Diesel er tingen :-)
Men det er jo mye av poenget, er nettet fra seksti tallet er sikkert mange av husa det og. Der hvor man da bruker strøm som hovedvarme kan man få høye peaker og høyt totalforbruk.
Om man f. Eks sikrer at ikke lading og varme går samtidig er problemet løst. Evt gjøre det skikkelig og isolere etc slik at man ikke trenger så mye varmekapasitet.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


stefse

Sitat fra: hsa77 på torsdag 15. februar 2018, klokken 16:47
Sitat fra: stefse på onsdag 14. februar 2018, klokken 22:35
For det første må man begynne å innse at arbeidsplassen er stedet der elbilene bør lades, med så mye effekt som mulig. Både fordi bilene står der i lengre periode, at effekt er lettere tilgjengelig, og at mange biler oppsamlet på samme plass krever mindre utbygging av infrastruktur.
Det er mange som ikke jobber i store næringsbygg med store parkeringsanlegg. Jeg tror heller ikke det er enorme kraftreserver i næringsbygg på dagtid når nesten alle er på jobb, hvorfor skulle man ha lagt opp mye kraftigere strømtilførsel enn bygget krever - det var vel ikke så mange som planla elbillading på 70, 80 og 90- tallet... Det er heller ikke alle arbeidsgivere som er så generøse, eller har så god økonomi, at de ønsker å investere flere tusen per ansatt i ladeløsninger.

De fleste av oss er heldigvis hjemme flere timer i døgnet enn på jobb så dersom man har parkeringsplass på egen tomt er det enkleste å lade hjemme om kvelden og natten. På natta er strømforbruket ellers i huset lavt, da vil ikke elbillading være noe problem for nettet.

Og hvordan ser du for deg å lade bilen til all kjøring i helga, skal man stikke innom jobben for å lade litt dersom man skal kjøre langt både lørdag og søndag?

Det er også mange som bor i eldre blokker, med begrenset tilgang til lading hjemme. Det er ikke snakk om å kreve at arbeidsgiver gir gratis strøm, men at ihvertfall nye næringsbygg, som et minimum kan tilby 16A lading på hver p-plass som settes opp. Og at arbeidsgiver kanskje får tilskudd fra Enova for å sette opp dette. Det er også billigere for samfunnet enn å bygge ut nettet i alle boligstrøk. Dessuten kan det få folk til å holde seg mer på jobb, som er bra næringspolitikk (he he)
Om man vil kreve penger av arbeidstakerne for strømmen får bli opp til hver enkelt bedrift. Hva er best for bedriften om "Gunnar Gjerrigknark" sitter på jobb mens han lader, eller skynder seg hjem til stikkontakten som har strøm til 30 øre mindre pr kWh?

For helgekjøring finnes det hurtigladere.

Men når det er sagt, det må selvsagt ikke bli slik at hjemmelading blir en uting, men at vi kanskje må innse at ikke abslutt alle husstander og leiligheter kan få hver sin 32A lader, sånn til å begynne med.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Jon65

Jeg tror at hvis lading primært skal gjøres på jobben blir det nok lenge til elbilen erstatter fossilbilene. I byene er det nok et mindretall som kjører bil til jobb (heldigvis for oss som gjør det). Mange tar kollektivt eller sykler. Dessuten er det mange som ikke drar på jobb. Det kan være pensjonister, syke, hjemmeværende, studenter, arbeidsledige osv. Så det å legge opp til at lading primært skal skje på arbeidsplassen tror jeg er bare å glemme.

Oddaa

Lading primært på jobb kommer ikke til å skje. Her i byen er det vel stort sett bare de ansatte på rådhuset som fortsatt har parkeringsplasser...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

stefse

Sitat fra: Jon65 på torsdag 15. februar 2018, klokken 23:48
Jeg tror at hvis lading primært skal gjøres på jobben blir det nok lenge til elbilen erstatter fossilbilene. I byene er det nok et mindretall som kjører bil til jobb (heldigvis for oss som gjør det). Mange tar kollektivt eller sykler. Dessuten er det mange som ikke drar på jobb. Det kan være pensjonister, syke, hjemmeværende, studenter, arbeidsledige osv. Så det å legge opp til at lading primært skal skje på arbeidsplassen tror jeg er bare å glemme.
Lading trenger ikke primært å skje på arbeidsplassen, men jeg mener det er rimeligere for samfunnet at så mange som mulig lader bilen ved arbeidsstedet. Så når det gjelder utbygging av ladeplasser, må man ikke glemme arbeidsplassene.

Slik det høres ut både her og ellers, så er dette desverre lite prioritert. Ordførerlading og gratis bensin argumentering, må man komme seg over. Biler som står parkert på jobbene rundt om kring, må få tilgang til off-peak saktelading. Det bør bli påbudt at alle nye P-plasser opparbeides med infrastruktur for ladeopplegg.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Siden 2012 har forbruket av strøm per innbygger gått ned med 2% (2012: 129,9 TWh 4,986 mill. innb., 2017: 134,1 TWh 5,258 mill. innb.). I samme periode har vi fått ca 200.000 nye elbiler (inklusive ladbare hybrider)!

Stadig flere husholdninger installerer varmepumper, noe som drar ned strømforbruket. Nye boliger blir stadig bedre isolert og gamle hus oppgraderes med hensyn til isolasjon. Den samme utviklingen ser vi i industrien. Lokalnett må stadig forsterkes fordi folk flytter på seg og vi blir stadig flere her i landet. Et stigende antall elbiler er ikke noe problem som påpekt både av NVE og Norges største netteier Hafslund.

Oddaa

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 16. februar 2018, klokken 20:06
Et stigende antall elbiler er ikke noe problem som påpekt både av NVE og Norges største netteier Hafslund.
Som jeg har skrevet tidligere så sier rapporten fra NVE at nettet i Norge tåler inntil 1,5 millioner elbiler forutsatt perfekt fordeling over tid, sted og faser. Om dette er et problem eller ikke, kommer vel an på hvordan en ser det.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Amigakongen

@Kjetil Jacobsen
Totalt var strømforbruket på 132,9 terrawattimer.
Befolkningsvekst, økt forbruk i kraftkrevende industri, flere datasentre og voksende bruk av elbiler er sannsynlige forklaringer på forbruksrekorden.

Det som jeg håpet å finne ut er hvor mye av forbruket kommer fra privatpersoner. Men har Ikke funnet ut noe om forholdet mellom dette og hva industrien står for.

Men fant denne.
https://www.nve.no/Media/6633/q4_2017_.pdf


Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 16. februar 2018, klokken 20:06
Siden 2012 har forbruket av strøm per innbygger gått ned med 2% (2012: 129,9 TWh 4,986 mill. innb., 2017: 134,1 TWh 5,258 mill. innb.). I samme periode har vi fått ca 200.000 nye elbiler (inklusive ladbare hybrider)!

Stadig flere husholdninger installerer varmepumper, noe som drar ned strømforbruket. Nye boliger blir stadig bedre isolert og gamle hus oppgraderes med hensyn til isolasjon. Den samme utviklingen ser vi i industrien. Lokalnett må stadig forsterkes fordi folk flytter på seg og vi blir stadig flere her i landet. Et stigende antall elbiler er ikke noe problem som påpekt både av NVE og Norges største netteier Hafslund.
2015 BMW I3 - 11800km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA