Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no

Startet av Jarv!s, søndag 11. februar 2018, klokken 10:55

« forrige - neste »

Bondeknøl

#30
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 12. februar 2018, klokken 16:32
Sitat fra: Agmuns på mandag 12. februar 2018, klokken 10:23
Problemet (også for tilbyderne) er vel at det ikke finnes noe formelt krav fra det offentlige?

Skal Hafslund kaste bort milliarder på å oppgradere sitt strømnett hvis det senere blir et krav om at ingen kan lade med mer enn 16A hjemme? Husk at de kostnadene går rett tilbake på vår strømregning.

Det illustreres godt på nettsidene til Hafslund hvor de ikke anbefaler mer enn 20A lading hjemme, og hvis du sender dem en mail og spør om ladehastighet gir de bare noe svadasvar om at det ikke er så langt fra deg til trafo ... Da sitter du der som et enda større spørsmålstegn uten å ha fått svar på om du kan sette opp 32A som mange medier skriver du bør gjøre.

Jeg tror rett og slett ikke Hafslund (og andre tilbydere) vet hva de skal gjøre.

Hvorfor skal en ha 32 A kurs (13,4 kW)? Dette kan den enkelte selv vurdere uten å forholde seg til mer eller mindre uvitende medier. Dersom en skal på langtur med en Tesla med 100 kWh og vil ha en fulladet bil, så kan en for eksempel lade den opp over to døgn hjemme og 16 A vil holde godt. Dersom en skal på langtur hver dag og behøver 100 kWh idet turen begynner hjemmefra, så trenger en naturligvis mye mer.

Strøm Tycoon

Lader med 25A, starter kl 22, en halvtime etter at alle panelovnene har gått inn i nattsenking, og varmepumpa har slått seg av.

Dette går så fint så!

jlan

Jeg pleier ikke lade bilen før seinere på kvelden, men akkurat nå er den på lading, og spenningen på laderen i bilen viser 195V, noe som er et tegn på høy belastning i nabolaget. Jeg ser da at bilen selv har regulert seg ned fra 16A til 12A. Faller det enda mer kobler den helt ut. Så dette tror jeg i stor grad kan regulere seg selv.

Ellers har jeg betydelig lavere energiforbruk og lavere effekttopper med jordvarmepumpe og elbil enn det jeg hadde før jeg fikk noen av disse.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

_OE_

Sitat fra: jlan på mandag 12. februar 2018, klokken 19:58
Jeg pleier ikke lade bilen før seinere på kvelden, men akkurat nå er den på lading, og spenningen på laderen i bilen viser 195V, noe som er et tegn på høy belastning i nabolaget. Jeg ser da at bilen selv har regulert seg ned fra 16A til 12A. Faller det enda mer kobler den helt ut. Så dette tror jeg i stor grad kan regulere seg selv.

Ellers har jeg betydelig lavere energiforbruk og lavere effekttopper med jordvarmepumpe og elbil enn det jeg hadde før jeg fikk noen av disse.
195V? Da er det kabelen frem til uttaket ditt som er for svak.... Allt for lav spenning...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Ferry

195 volt er vel ikke helt usannsynlig? Det tillates 230 volt minus 10% (?) dvs. nedre grense er 207 volt. Da er det kun 12 volt tap for komme ned på 195 volt, i verste fall. Drøyt 50 meter 2,5 kvadrat kabel gir 12 volt tap ved 16 ampere.

_OE_

Sitat fra: Ferry på mandag 12. februar 2018, klokken 20:46
195 volt er vel ikke helt usannsynlig? Det tillates 230 volt minus 10% (?) dvs. nedre grense er 207 volt. Da er det kun 12 volt tap for komme ned på 195 volt, i verste fall. Drøyt 50 meter 2,5 kvadrat kabel gir 12 volt tap ved 16 ampere.
Det er vel 230V + - 5% som everket skal levere... Er det en lyspære koblet til 195V blir det bare måneskinn lys he he

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Bondeknøl

Leveringskravet er som Ferry skriver 207-253volt. 195volt høres lite ut. Er du på enden av en lang linje og langt i fra trafo?

TB

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-11-30-1557
Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet
Sitat§ 3-3.Langsomme variasjoner i spenningens effektivverdi
Nettselskap skal sørge for at langsomme variasjoner i spenningens effektivverdi, er innenfor et intervall på ± 10% av nominell spenning, målt som gjennomsnitt over ett minutt, i tilknytningspunkt i lavspenningsnettet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

_OE_

Sitat fra: TB på mandag 12. februar 2018, klokken 23:01
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-11-30-1557
Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet
Sitat§ 3-3.Langsomme variasjoner i spenningens effektivverdi
Nettselskap skal sørge for at langsomme variasjoner i spenningens effektivverdi, er innenfor et intervall på ± 10% av nominell spenning, målt som gjennomsnitt over ett minutt, i tilknytningspunkt i lavspenningsnettet.
Bøyer meg i støvet...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


turfsurf

Lading over natten på 16A gir kanskje 10-20 mils rekkevidde avhengig av bil. Men er de 10 milene fordelt på 8 turer med oppvarming av bilen hver gang som det er hos oss flere dager i uken holder det ikke. Og ingen av oss pendler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 12. februar 2018, klokken 22:57
Leveringskravet er som Ferry skriver 207-253volt. 195volt høres lite ut. Er du på enden av en lang linje og langt i fra trafo?
Mine spenninger  er kanskje ikke så interessante for alle, men siden du spør:

Jeg har helt vanlig kabling internt  men bor i et område som er for mye utbygd uten å oppgradere forsyningen. Den nye måleren min har spenningsmåling, og det er til tider bare såvidt over 200V i sikringskapet. Det er likevel sjelden det skaper problemer. Det hender at motorvernet slår ut varmepumpen. Det er jo litt ugunstig for nettet, for da slår reserveelementet på 6kW inn.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jlan på tirsdag 13. februar 2018, klokken 08:40Jeg har helt vanlig kabling internt  men bor i et område som er for mye utbygd uten å oppgradere forsyningen. Den nye måleren min har spenningsmåling, og det er til tider bare såvidt over 200V i sikringskapet. Det er likevel sjelden det skaper problemer. Det hender at motorvernet slår ut varmepumpen. Det er jo litt ugunstig for nettet, for da slår reserveelementet på 6kW inn.
Jeg ville klaget til nettleverandøren. De overholder ikke kravene de er pålagt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bondeknøl

Med så dårlig strømnett så vil du vel ikke få tillatelse til å montere hjemmelader?
Det er jo tydelig at strømnettet har store kapasitetsproblemer. Spenningen ligger jo under leveringskravet, så her er det vel bare å kontakte netteier for oppgradering slik at de kan levere det som kreves av de? Det skal ikke være sånn at spenningen blir så lav at motorvernet slår ut.

Agmuns

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 12. februar 2018, klokken 16:32
Hvorfor skal en ha 32 A kurs (13,4 kW)? Dette kan den enkelte selv vurdere uten å forholde seg til mer eller mindre uvitende medier. Dersom en skal på langtur med en Tesla med 100 kWh og vil ha en fulladet bil, så kan en for eksempel lade den opp over to døgn hjemme og 16 A vil holde godt. Dersom en skal på langtur hver dag og behøver 100 kWh idet turen begynner hjemmefra, så trenger en naturligvis mye mer.
Du bommer litt på det du svarer på, men for å gi deg et svar på det du spør om: det er individuelt hva man har behov for, og det er ikke Hafslund sin jobb å definere de enkeltes behov. Har man behov for 32A og sikringsskapet i huset takler det, så får Hafslund bygge ut deretter. Det er en grunn til at vi betaler nettleie som koster like mye som strømmen ...

I mitt tilfelle, så fikk jeg bare 20A hjemme, fordi elektrikeren mente det var anbefalingen Hafslund hadde skrevet på egne nettsider. Sikringsskapet mitt ville fint klart 32A lading ifølge samme elektriker. Hvis jeg jobber litt overtid, så blir bilen min ferdig ladet i 2-3 tiden på natten fordi jeg kjører ca 140 km hver dag. i tillegg er det ikke slik at man får 20A hele veien bare fordi boksen er satt opp til det. Som regel ligger den jevnt på rundt 16A når den lades hjemme - den bare lukter på 20A er gang i blant. I praksis er da bilen min ikke tilgjengelig for meg etter jobb før dagen etter, fordi det tar for lang tid å lade.

Skal jeg ha to elbiler som lader på natten (som da skal dele på stusslige 20A), så vil ikke bilen min bli ferdig ladet til dagen etterpå. Hvis vi må planlegge livet rundt lading, da er ikke infrastrukturen og elbilen moden for min familie. Da er det fremdeles et nisjemarked for spesielt interesserte.

Vi må heller ikke glemme at det er sannsynlig med differensierte priser i Norge i fremtiden. Det vil da si at elbilene trolig blir stående å lade midt på natten når resten av huset er i "hvilemodus". Da kan jeg bare glemme å kjøre elbil til og fra jobb. Ihvertfall lade to elbiler ...

Øystein16

Sitat fra: Agmuns på tirsdag 13. februar 2018, klokken 10:43
I mitt tilfelle, så fikk jeg bare 20A hjemme, fordi elektrikeren mente det var anbefalingen Hafslund hadde skrevet på egne nettsider. Sikringsskapet mitt ville fint klart 32A lading ifølge samme elektriker.
Du kan jo søke om 32A. Seinare kan du vel reservera til 20A dersom du må betala anleggsbidrag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA