Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no

Startet av Jarv!s, søndag 11. februar 2018, klokken 10:55

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: Sele på søndag 11. februar 2018, klokken 15:55
Skremmselspropaganda! NVE sier noe annet.

https://www.dn.no/nyheter/energi/2016/09/23/2025/Strm/kveler-ikke-strmnettet

Rapporten sier 3% økning ved 1,5 millioner elbiler. Kan det virkelig utgjøre et problem? Jeg vil tro andre faktorer gjør større utslag enn 3%, men jeg har ingen konkrete tall å komme med. Vil ikke en kald vinter kunne gjøre minst like stor forskjell? Og det er vel uansett noen få tidspunkter som utgjør begrensningen, alle andre dager går det helt fint. Juleribba har vært nevnt i noen sammenhenger, men det er ikke det verste tidspunktet i følge dataene hos statnett.no Jeg har ikke klart å finne ut hvilke tidspunkter som er verst, og hvor ofte det skjer. Noen som har eksempler?

turfsurf

Det henger ikke på greip. Hvis man kjører 20kkm i året med ett snittforbruk på 2kWt/mil så øker man forbruket med 4000kWh i året. Da kjører man mere i året en snittet, og lader alt hjemme. Det tilsvarer en økning ca 15% for oss i året. I praksis vil de fleste som kjører mye lade mere på hurtiglader og andre steder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Sitat fra: qualbeen på søndag 11. februar 2018, klokken 12:32
La oss si at 1 mill leiligheter har induskjonstopp, og at denne brukes på maks effekt i ca 10 minutter pr ettermiddag.

Enig i prinsippet, men stemmer tallene? Hvilken matrett krever full effekt i 10 minutter? Koke vann til pasta? Jeg bruker sjelden full effekt på induksjonstoppen uansett. For meg er det litt det samme som ikke å gi full gass, brems eller rattutslag på bilen. Sånn for å holde meg innenfor temaet  ::) En kjele saus som står og putrer trenger ikke mye effekt. Teflonpanna bruker jeg aldri maks effekt på, har ikke tenkt å ødelegge belegget.  Kan vel egentlig ikke komme på en eneste matrett jeg lager der vi bruker maks effekt. Og om vi skulle gjøre det, så vil det neppe være flere plater samtidig eller over langt tid. Matlaging handler mye om timing, det er ikke full rulle på alt samtidig. Uansett er det full effekt kun til riktig temperatur er oppnådd, deretter er det bare snakk om å opprettholde temperaturen/kompensere for varmetapet.
Blir samme situasjon med termostatstyrte varmeovner (finnes det noe annet?) De slår seg av/på for å kompensere varmetapet.

Bondeknøl

Utenlandskablene sender nok mere strøm ut av landet enn det vi lader bilene våre med. Ta en tur til Vest-Agder å se på de enorme installasjonene som gjøres og har blitt gjort i forbindelse med strømkabler til kontinentet. Ikke rart nettleia øker.

Er ikke en AP-mann, men synes at Farsunds ordfører Arnt Abrahamsen sa det bra denne uka: Få kuttet de utenlandskablene så fort som mulig!

Oddaa

Det er ikke noe problem energimessig. Utfordringen ligger i effektbegrensninger i nettet. Utenlandskablene har ingenting med dette å gjøre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

jkirkebo

#20
Sitat
Enig i prinsippet, men stemmer tallene? Hvilken matrett krever full effekt i 10 minutter? Koke vann til pasta? Jeg bruker sjelden full effekt på induksjonstoppen uansett. For meg er det litt det samme som ikke å gi full gass, brems eller rattutslag på bilen. Sånn for å holde meg innenfor temaet  ::) En kjele saus som står og putrer trenger ikke mye effekt. Teflonpanna bruker jeg aldri maks effekt på, har ikke tenkt å ødelegge belegget.  Kan vel egentlig ikke komme på en eneste matrett jeg lager der vi bruker maks effekt. Og om vi skulle gjøre det, så vil det neppe være flere plater samtidig eller over langt tid. Matlaging handler mye om timing, det er ikke full rulle på alt samtidig. Uansett er det full effekt kun til riktig temperatur er oppnådd, deretter er det bare snakk om å opprettholde temperaturen/kompensere for varmetapet.

Wok trenger maks effekt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

Sitat fra: Sele på søndag 11. februar 2018, klokken 15:55
Skremmselspropaganda! NVE sier noe annet.

https://www.dn.no/nyheter/energi/2016/09/23/2025/Strm/kveler-ikke-strmnettet
Tja, skremselspropaganda eller ikke, rapporten sier at det er rom for å elektrifisere omtrent halvparten av personbilparken i dagens nett under ideelle forutsetninger...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Bondeknøl

Sitat fra: Oddaa på søndag 11. februar 2018, klokken 18:31
Det er ikke noe problem energimessig. Utfordringen ligger i effektbegrensninger i nettet. Utenlandskablene har ingenting med dette å gjøre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Så lenge utenlandskablene belaster de samme høyspentlinjene vi bruker til å lade bilene våre med så senker det restledningsevnen til det nettet vi bruker.
Ikke noe problem for dere som bor langt fra strømmen som blir eksportert, men for oss blir det verre jo flere utenlandskabler de bygger. Flere er på trappene....

Oddaa

Begrensningene ligger i distribusjonsnettet, ikke transmisjonsnettet. Utenlandskablene er irrelevante for problemstillingen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Gardin

Strømnettbransjen må være den eneste bransjen som blir fortvilet over at produktet deres blir mer ettertraktet.

Oddaa

Antar at dette er en konsekvens av måten inntektene deres reguleres på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Ingeniøren

Sitat fra: Oddaa på søndag 11. februar 2018, klokken 22:49
Antar at dette er en konsekvens av måten inntektene deres reguleres på.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Og at kommuner sitter som eiere mange steder og er mest opptatt av å ta ut utbytte. Vedlikehold og utbygging er vel ikke det store tema i kommunenorge....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Det er spikeren på hodet. Kommunene og staten har i årevis tatt ut milliarder fra kraftselskapene i stedet for å investere. I tillegg har staten nå skrudd opp strømavgiften hvert år. Ingen avgifterhar økt så mye som den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Agmuns

Problemet (også for tilbyderne) er vel at det ikke finnes noe formelt krav fra det offentlige?

Skal Hafslund kaste bort milliarder på å oppgradere sitt strømnett hvis det senere blir et krav om at ingen kan lade med mer enn 16A hjemme? Husk at de kostnadene går rett tilbake på vår strømregning.

Det illustreres godt på nettsidene til Hafslund hvor de ikke anbefaler mer enn 20A lading hjemme, og hvis du sender dem en mail og spør om ladehastighet gir de bare noe svadasvar om at det ikke er så langt fra deg til trafo ... Da sitter du der som et enda større spørsmålstegn uten å ha fått svar på om du kan sette opp 32A som mange medier skriver du bør gjøre.

Jeg tror rett og slett ikke Hafslund (og andre tilbydere) vet hva de skal gjøre.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Agmuns på mandag 12. februar 2018, klokken 10:23
Problemet (også for tilbyderne) er vel at det ikke finnes noe formelt krav fra det offentlige?

Skal Hafslund kaste bort milliarder på å oppgradere sitt strømnett hvis det senere blir et krav om at ingen kan lade med mer enn 16A hjemme? Husk at de kostnadene går rett tilbake på vår strømregning.

Det illustreres godt på nettsidene til Hafslund hvor de ikke anbefaler mer enn 20A lading hjemme, og hvis du sender dem en mail og spør om ladehastighet gir de bare noe svadasvar om at det ikke er så langt fra deg til trafo ... Da sitter du der som et enda større spørsmålstegn uten å ha fått svar på om du kan sette opp 32A som mange medier skriver du bør gjøre.

Jeg tror rett og slett ikke Hafslund (og andre tilbydere) vet hva de skal gjøre.

Hvorfor skal en ha 32 A kurs (13,4 kW)? Dette kan den enkelte selv vurdere uten å forholde seg til mer eller mindre uvitende medier. Dersom en skal på langtur med en Tesla med 100 kWh og vil ha en fulladet bil, så kan en for eksempel lade den opp over to døgn hjemme og 16 A vil holde godt. Dersom en skal på langtur hver dag og behøver 100 kWh idet turen begynner hjemmefra, så trenger en naturligvis mye mer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA