Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken motivasjon har bilprodusentene for elbilsatsingen ?

Startet av doldis1, mandag 12. mars 2018, klokken 09:22

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 18. mars 2018, klokken 22:56
Sitat fra: doldis1 på søndag 18. mars 2018, klokken 15:50
Appleknocker,

Enig med resten, men her falt du av lasset :

SitatForskjellen er at Musk har klart å lure folk til å tro at han mener det han sier.

Musk "lurer" ingen. Folk tror på det han sier på grunnlag av det han allerede har gjort (!)
Av samme grunn som at mange ikke tror på VW's utspill, også på grunnlag av hva de har gjort....Genialt enkelt, ikke sant ?
Vel, det nettopp det han har gjort som er grunnlaget. Og han innrømmer til dels lureri i flere bøker og dokumentarer. Han er f.eks åpen om at han til en viss grad driver med "Bait and switch". Det er jo lureri.

Ingen andre enn Musk kunne kommet unna med de enorme avvikene det er mellom hva som sies og hva som faktisk leveres for Tesla sin del. Noen ganger blir selv Musk sittende i klisteret, ref måten Tesla oppga hk på Tesla Model S P85D.

Når jeg ser på hva autopilot angivelig skulle gjøre på min bil, så er det milevis fra realitetene. I stedet har det kommet en autopilot 2 som sannsynligvis heller ikke kommer til å levere full selvkjøring som lovet. Jeg gidder ikke engang å gå gjennom hvilke datoer de ulike Tesla modellene er lovet.

Det er mye løgn for å si det rett ut. Men det er enda mer genialitet, og derfor slipper Elon Musk unna.
Minner litt om Bill Clinton egentlig. Han løy så det rant, men pga en unik karisma hylles han  som en helt. I hvert fall i Norge.

En del har vært gjennom Tesla Roadster bestilling, Model S bestilling og evnt Model X. De ser det som sies fra Tesla i et litt annet lys enn de som meldte seg på når Model 3 ble lansert.
Jeg betrakter meg som en Tesla og Musk fan. Men: Trick me once, shame on you. Trick me twice, shame on me.

Det du sier om Bill Clinton og Elon Musk, sier mer om deg enn om de to personene. For å komme med min mening!

Enkelte finner det mistenkelig og nærmest umoralsk og ikke sette seg og sitt først. De kan ikke forstå og sette seg inn i at enkelte har et annet formål enn å karre til seg mest mulig penger. Det er trist at enkelte har et så trangt perspektiv på seg selv og verden. AppleKnocker er forhåpentligvis ikke blant dem jeg omtaler her!

Burger

Hsa77: Veldig stor andel av Stjørdal Taxi som er Tesla. Desverre så har jeg ikke fått snakket med eier, men tre ulike sjåfører hevder at det var ekstremt lønnsomt med Tesla for drosjeeier. Den ene Leafen jeg har tatt var også lønnsom, men det var litt pes med tur retur flyplass og Trondheim. Det er SC ikke mange km fra Værnes og tre Fortum hurtigladere rett ved flyplassen. Husk man kan stemme med lommeboka, og jeg tar konsekvent el taxi dersom det er en i køa, selv om den ikke står først.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

doldis1

Sitat fra: Rio på søndag 18. mars 2018, klokken 18:07
Sitat fra: doldis1 på søndag 18. mars 2018, klokken 15:50
Appleknocker,

Enig med resten, men her falt du av lasset :

SitatForskjellen er at Musk har klart å lure folk til å tro at han mener det han sier.

Musk "lurer" ingen. Folk tror på det han sier på grunnlag av det han allerede har gjort (!)
Av samme grunn som at mange ikke tror på VW's utspill, også på grunnlag av hva de har gjort....Genialt enkelt, ikke sant ?

Du forveksler "folk" med deg selv.

Du har for mange innlegg her som ikke adresserer temaet ,men som kun går på meg som person. Jeg vil anmode deg om å slutte med denne forsøplingen av trådene.

doldis1

Appleknocker,

Vi er nok ikke veldig uenige, og jeg vet nettet er fullt av påstander om løgner, halvsannheter og " bait and switch" fra Musk ,men en må huske på at Musk befinner seg på et sted der det meste handler om å få finansiert videre vekst..  Du har ikke noen linker som kan gi påstandene dine litt kjøtt på beinet ?

hsa77

Sitat fra: Burger på mandag 19. mars 2018, klokken 00:34
Hsa77: Veldig stor andel av Stjørdal Taxi som er Tesla. Desverre så har jeg ikke fått snakket med eier, men tre ulike sjåfører hevder at det var ekstremt lønnsomt med Tesla for drosjeeier. Den ene Leafen jeg har tatt var også lønnsom, men det var litt pes med tur retur flyplass og Trondheim. Det er SC ikke mange km fra Værnes og tre Fortum hurtigladere rett ved flyplassen. Husk man kan stemme med lommeboka, og jeg tar konsekvent el taxi dersom det er en i køa, selv om den ikke står først.
Her står den ingen eltaxi i køa, så da hjelper det lite. Det må nok tas initiativ fra myndighetene for å elektrifisere taxiflåten. Se f.eks på alle problemene med pasienttransport i det siste, her har man tydeligvis kun fokusert på pris ved anbud - tenk om man kunne lagt inn krav om miljø og service i anbudet? Prisen hadde selvfølgelig blitt høyere, men færre dieseltaxier på tomgang i Oslo bør vel være verdt noen kroner?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 19. mars 2018, klokken 00:29
Enkelte finner det mistenkelig og nærmest umoralsk og ikke sette seg og sitt først. De kan ikke forstå og sette seg inn i at enkelte har et annet formål enn å karre til seg mest mulig penger. Det er trist at enkelte har et så trangt perspektiv på seg selv og verden.
Det er nok ut fra teorien at «siden jeg tenker sånn så må alle andre gjøre det også».
Psykologene Ihlen har skrevet en bok med tittelen «På seg selv kjenner en ingen andre». Dette er der forklart og er godt belagt i teori hvorfor, og kan jo være oppklarende.

Det fantes f.eks Mahatma Gandhi i verden, som burde være et godt eksempel på altruisme, tror ikke Musk er av hans kaliber, men å tro egennytte er hans eneste motivasjon er litt snevert.

Tesla som organisasjon vil jo ha behov for å tjene penger, og er basert i markedsøkonomi, men målsetningen til firmaet er mer idealistisk enn resten av de store bilprodusentene slik jeg oppfatter dem.

Men nå har jo jeg en middels dårlig inntekt i helsevesenet fordi jeg synes det er givende å hjelpe folk til å få et bedre liv. Da er det kanskje naturlig å ikke tenke at all aktivitet gjøres for maksimal økonomisk uttelling.

doldis1

 
SitatMen nå har jo jeg en middels dårlig inntekt i helsevesenet fordi jeg synes det er givende å hjelpe folk til å få et bedre liv. Da er det kanskje naturlig å ikke tenke at all aktivitet gjøres for maksimal økonomisk uttelling.

Fin innstilling. Jeg tror ikke mye på selve begrepet "altruisme" da  ;) I likhet med deg valgte nok Mahatma Gandhi å bruke dagene på ting som gjorde ham lykkelig. Samme med Musk og alle andre vil jeg tro..

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 16. mars 2018, klokken 22:49
I forhold til første produksjonsår (2012 og 2013) og frem til i dag har de tre fremste representantene for elbiler Model S, Leaf og i3 bare ca doblet årsproduksjonen til tross for mye større ambisjoner for Leaf og i3. Jeg tviler på at BMW tjener penger på sin i3-produksjon, men den kan være en god investering i ny teknologi og produksjonsmetoder og svært viktig for å gi BMW innsikt i elbiler.

Vel, så ser man litt nøyere på disse tre bilene du nevner her. Model S er en attraktiv bil, men stor og dyr. For stor og dyr til å ha ett ubegrenset potensiale til å kunne selge i store kvanta. Så ja, tror de med dagens produksjonstakt har nådd nær taket på hva denne bilen kan selge med nåværende pris/størrelse/rekkevidde.

Når det gjelder de to øvrige så sitter i alle fall jeg igjen med det inntrykket av at den generelle oppfattingen av disse bilene er at de ikke er attraktive. Selvfølgelig er slikt veldig subjektivt, dette er så langt jeg kan se den generelle holdningen til disse to bilene. Snakker så klart her om "gamle" Leaf, ikke den nye som er alt for ny på markedet til å ha kunnet påvirke noen årsproduksjon enda. For BMW sin del så kan bakdørene og den smale og høye formen spesielt trekkes frem. Kunne misstenke BMW for å ha satt som krav at bilen overhode ikke måtte kunne konkurrere om samme kunder som ellers ville kunne vurdert BMW. I tillegg kommer så den begrensede rekkevidden begge disse bilene har hatt.

BMW har også tidligere erfaringer med elbiler, så denne modellen var ikke nødvendig for å gi dem innsikt i dette. Men joda, de la inn mye ny teknologi i bilen, det skal de ha applaus for, men mye av dette - som f.eks. dette fiber/plastmaterialet - er ting de evnt. også kan trekkes inn i produksjon av mer drivstoffvennlige fossilbiler. Også den miljøvennlige produksjonen er ting de med fordel også kan ta i bruk for fossilbiler. Dersom de altså ser det som økonomisk eller PR-messig lønnsomt. Ingen  av delene var nødvendig for å kunne levere en elbil. Ser derfor ikke dette som direkte koblet til elbil stasingen, selv om de valgte å kombinere det i denne pakken.



Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 16. mars 2018, klokken 22:49
Ikke en gang VW har klart å få opp store volumer av sin vellykkede e-Golf til tross for at den produseres på samme samlebånd som øvrige Golf'er og nyter derved godt av masseproduksjonens fordeler.

Har de ikke *klart* det, eller har de ikke villet det?  Joda, mye av produksjonen av e-Golf har hatt fordel av masseproduksjonen av øvrige Golf'er, men den biten som påvirker kostnadene og prisen mest er og blir batteriene. Og de har hatt null fordel av at VW har masseproduksjon av Golf'er. Hadde VAG på ett tidligere tidspunkt satset seriøst på batterier - enten ved egen produksjon eller forpliktende langtids kontrakter med tilstrekkelig volum fra underleverandører burde de i likhet med Tesla klart å få kostnadene på den største prisdriveren for elbiler, og derved kunne solgt e-Golf billigere enn i dag, og derved også formodentligvis i større volum. Og også for e-Golf har den begrensede rekkevidden vært en hemsko.

Ellers har jo VW's elbil-strategi slik de selv har presentert den på sine websider vært diskutert en rekke ganger på dette forumet.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 16. mars 2018, klokken 22:49
Kort sagt, så tror jeg det ville ha vært en dårlig ide om (eller riktigere sagt veldig dårlig økonomi) om verdens bilindustri i 2013 på bred front hadde begynt å tilby elbiler i alle fasonger og størrelser. De ville rett og slett ikke klart å selge dem!

Joda, du kan ha ett poeng i at om alle fabrikanter i 2013 plutselig hadde tilbudt en el-utgave av alle fossilbilene sine så hadde nok salget av hver enkelt modell vært lite lønnsomt. Men det var da heller ikke hva jeg tok til ordet for. Det jeg sa var at da burde de sett skriften på veggen og *begynt* å forberede noe slikt. I 2014-15-16  burde det derfor kommet en jevn strøm med el-utgaver av populære biler. I samme periode burde produsentene tatt tak for å sikre seg rikelig tilgang på batterier til bilene i de kommende årene. Ja, det ville nok kostet - og antagelig mer enn det smakte sånn i første omgang. Men det hadde vært en elbil-stasing, i motsetting til mye av det vi har sett. I perioden 2016-17-18 burde man kunnet sett en jevn strøm av nye biler (altså i motsetning til konverterte fossilbiler).


Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 16. mars 2018, klokken 22:49
Som elbilentusiast er jeg utrolig glad for Elon Musk, Tesla og Model S og øvrige modeller. Håper inderlig at Tesla klarer å få opp produksjonsvolumet til planlagt nivå for Model 3.

Rundt omkring i verden kunne en nå ha lagt nye avgifter på fossilbiler og disse pengene kunne ha blitt brukt til å få ned prisen på elbiler inntil de står på egne ben. Slik en i prinsippet har gjort det i Norge.

VW tror på elbiler og satser etter hvert på å lage millioner av dem hvert år. Forutsetningen er imidlertid at de tjener penger på hver eneste av dem.

I de to første av disse avsnittene er vi helt enige. I det siste avsnittet er jeg ikke helt overbevist om at du har rett. Og selv om du nok har rett i den siste setningen så tror jeg at det er nettopp her VW bommer.  Ja, jeg mener det hadde vært en god ide, og god økonomi på sikt, å selge elbiler med tap i starten for å få opp volumet slik at de får ned kostnadene på batterier og derved kan begynne å tjene penger på bilene. Nettopp ved å stille krav om å tjene penger på hver eneste en av dem så settes prisen deretter og derved følger det ett lavere volum. Skulle de klare det etter den oppskriften måtte de ha fulgt samme strategi som Tesla og startet på toppen med de dyreste bilene som derved også er minst følsomme for batteri-tillegget på prisen. Starter man i bunnen av markedet så må man konkurrere på pris, og derved risikere å måtte subsidiere bilene i den første perioden frem til de får tilstrekkelig volum.

Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Rio på søndag 18. mars 2018, klokken 18:07
Sitat fra: doldis1 på søndag 18. mars 2018, klokken 15:50
Folk tror på det han sier på grunnlag av det han allerede har gjort (!)
Av samme grunn som at mange ikke tror på VW's utspill, også på grunnlag av hva de har gjort....Genialt enkelt, ikke sant ?

Du forveksler "folk" med deg selv.

Ikke alltid jeg er enig med doldis1 i det han skriver, men akkurat her er jeg helt enig med ham. Derved har vi øket antallet "folk" med 100% i forhold til din påstand ;)  Regner nok også med at vi to ikke er HELT alene...

Siden påstandene hans ikke inneholdt påstander om "de fleste" eller noe slikt så er jeg overbevist om at han har påstandene sine i behold. Det er "folk" - mer enn ett menneske - og "mange" (så klart avhengig av hva man sammenligner med) som mener dette selv om det helt klart også finnes "folk" og "mange" som er uenige.
Model S 85D

Rio

Sitat fra: doldis1 på mandag 19. mars 2018, klokken 09:01
Sitat fra: Rio på søndag 18. mars 2018, klokken 18:07
Sitat fra: doldis1 på søndag 18. mars 2018, klokken 15:50
Appleknocker,

Enig med resten, men her falt du av lasset :

SitatForskjellen er at Musk har klart å lure folk til å tro at han mener det han sier.

Musk "lurer" ingen. Folk tror på det han sier på grunnlag av det han allerede har gjort (!)
Av samme grunn som at mange ikke tror på VW's utspill, også på grunnlag av hva de har gjort....Genialt enkelt, ikke sant ?

Du forveksler "folk" med deg selv.

Du har for mange innlegg her som ikke adresserer temaet ,men som kun går på meg som person. Jeg vil anmode deg om å slutte med denne forsøplingen av trådene.

Jeg kommenterer nettopp temaet, dvs. det du skriver.

Dine påstander forveksler "folk" med dine egne meninger. Uttalelsene du kommer med er gjerne løse meninger/påstander, og ikke fakta (eller basert på fakta).

Innlegget som begynner med "Musk "lurer" ingen" er et fint eksempel. Løse påstander uten noen dokumentasjon.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mobileum

Mulig man kan si at VAG ikke vil. Men de vil (som alle andre) tjene penger, og det er for å møte kravet til sine aksjonærer de legger sine planer. De kan nok mere om dette enn noen forståsegpåere på dette forumet. At elbilentusiaster her i Norge ønsker atskillig større satsing, og fordømmer alle bilprodusenter som ikke går 100% inn i elbil-produksjon betyr ikke en verdens ting. Elbiler i Tyskland utgjør ca 1 promille av alle personbiler i Tyskland. VAG og andre produsenter har et hav av tid, og tilpasser sin produksjon etter det totale markedets behov. Dette kan de etter flere hundre års erfaring. Så får doldis1 og Amoss gjerne mene sitt, men dette er nå min mening.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA