Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading på 22Kw

Startet av Pettrich, søndag 11. februar 2018, klokken 10:26

« forrige - neste »

N00b

#15
Kan det være ladekabelen er 16A?

Tapering ned fra 22kwh slår ikke inn før bortimot ca 85%?  Noe slikt, testet engang bilen var ny

hsa77

Sitat fra: N00b på mandag 12. februar 2018, klokken 18:51
Kan det være ladekabelen er 16A?

Tapering ned fra 22kwh slår ikke inn før bortimot ca 85%?  Noe slikt, testet engang bilen var ny
Nedtrapping skjer mye tidligere på kaldt batteri. Batteriet må være over 20 grader for å holde 22kw til over 80%. En times forsiktig kjøring i kaldt vær er ikke nok til å få batteriet noe særlig over 10-15 grader.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ladov

Kanskje det var en feil på ladepunktet? Pleier du å få det du skal på andre 22kW-ladere?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Pettrich

Har lite erfaring med 22 ladere. Lader nesten alltid hjemme, men dette var to forskjellige 22 ladere.
Grunnen er vel muligens at batteriet var for kaldt, men trodde det ble ble varmet opp mere av kjøring og varmepummpa.

morten69

Hvis du setter bilen til forvaming med ladekabel i så varmer den opp batteriet til 15 grader før du kjører. Dette gjelder kun hvis du bruker innstillingen fra bilen ikke app eller nøkkel.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

minibiti

Sitat fra: morten69 på onsdag 14. februar 2018, klokken 09:33
Hvis du setter bilen til forvaming med ladekabel i så varmer den opp batteriet til 15 grader før du kjører. Dette gjelder kun hvis du bruker innstillingen fra bilen ikke app eller nøkkel.

These 15 degrees you are talking about, is it just for the R90 or also for the R240?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

eriksj

Testet dette på vår R90 Z.E. 40 nå nettopp. Stilte timeren til kl 12 og litt over 12 så var det samme temperatur i batteriet som før (8-9 grader) . Målt med Can ZE. Så her fungerte det ikke virker det som. Hadde tilkoblet kabel 16A.

Har det noe å si hvor lenge før man stiller timeren? Jeg stilte den kl 11, så da hadde den ca 1 time på seg.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

pudderjagar

Renault anonserer at da skal være aktiv batterivarme på nye Zoe 40. Dei seie at da skal være 15 grader på batteria. Når du leser av med CanZE så leser den av temperaturen inni cella. Kanskje da er litt slingring å gå på her. Prøv å stille inn temp kvelden før og sjå om da hjelper. Gjerne når da er godt ned på minusen. Og ikkjeminst sjekk batteritemp så seint som mulig på kvelden slek at du er sikker på at varmen virkar eit stykke iallfall. Zoe har ein tendens stil at når da ikkje er så kaldt så varmer den ikkje opp meir enn den må.

På 210 eller 240 er det kun frostsikring som held batteria over -20 grader.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Daka

Jeg kjørte fra Skien til Ikea Slepeden og ladet her med 11 kW fra 39% -> 85% i 1t51min. Det tilsvarer 2.4min per 1%. Temperatur er -7 grader.
Neste dag kjørte jeg fra Oslo til Shell Grelland, ladet m/ 22kW fra 36% -> 60% i 0t55min. Det tilsvarer 2.3min per 1%. Temperatur er -7 grader.
Jeg kjørte fra Skien til Arendal Circle K og ladet her m/ 22kW fra 37% -> 80% i 1t37min. Det tilsvarer 2.3min. per 1%. Temperatur er -2 grader.

Ut i fra dette så er det omtrent lik laderhastighet på 11kW som 22kW. Synes det er urettferdig med å betale for time i stedenfor ladeeffekt.

Orbit

Grønn Kontakt har stasjoner i nærheten av alle de lokasjonene, og da hadde du bare betalt for den effekten du faktisk ladet med.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

morten69

Sitat fra: eriksj på onsdag 14. februar 2018, klokken 12:30
Testet dette på vår R90 Z.E. 40 nå nettopp. Stilte timeren til kl 12 og litt over 12 så var det samme temperatur i batteriet som før (8-9 grader) . Målt med Can ZE. Så her fungerte det ikke virker det som. Hadde tilkoblet kabel 16A.

Har det noe å si hvor lenge før man stiller timeren? Jeg stilte den kl 11, så da hadde den ca 1 time på seg.

Ut fra min erfaring så begynner den å varme batteriet 2-3 timer før start så 1 time er litt lite. Jeg har lest av 14 grader når jeg startet og det var -8 grader ute. Da var bilen stilt inn dagen før, jeg har 11 kw lader.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

morten69

Sitat fra: minibiti på onsdag 14. februar 2018, klokken 10:21
Sitat fra: morten69 på onsdag 14. februar 2018, klokken 09:33
Hvis du setter bilen til forvaming med ladekabel i så varmer den opp batteriet til 15 grader før du kjører. Dette gjelder kun hvis du bruker innstillingen fra bilen ikke app eller nøkkel.

These 15 degrees you are talking about, is it just for the R90 or also for the R240?

Just R90/Q90
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

fdl

Er det noen som har erfaring med, eller info om hvor varmt batteriet må/bør være for å oppnå 22kw lading?
Jeg ladet bilen min på en 22kw grønn kontakt lader i dag. Batteriet var 13 grader og fikk maks 16kw (ved 55%). Ladeeffekten sank meget raskt (se bilde)
Jeg byttet også lader i 17 tiden (se bilde) da steg hastigheten en liten stund, men den ble redusert ganske raskt.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

pudderjagar

16 grader gjev full effekt. Men du må opp på 30 grader for å få 22kw lengst mulig før bilen ramper ned effekten.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA